Abel Korzeniowski, narozen 18. července 1972 v Krakově, Polsko, je uznávaný hudební skladatel specializující se na filmovou a divadelní hudbu.
Hudební kořeny a vzdělání
Abel Korzeniowski (vlastním jménem Adam) vyrůstal v hudebně založené rodině – jeho matka Barbara hraje na violoncello a oba jeho bratři Antoni a Andrzej jsou také hudebníci. Hudba ho provázela od raného dětství. Vystudoval Hudební akademii v Krakově, kde získal vzdělání v oboru violoncello a skladba pod vedením světoznámého skladatele Krzysztofa Pendereckého. V roce 1996 absolvoval instrumentální studia se specializací na violoncello a v roce 2000 s vyznamenáním dokončil studium kompozice. Na téže akademii působil v letech 1999-2000 jako asistent na katedře kompozice, dirigování a hudební teorie.
Počátky kariéry v Polsku
Jeho skladby byly uváděny na nejvýznamnějších festivalech v Polsku, Německu, na Slovensku, v Moldavsku, na Ukrajině a v Bělorusku. Komponoval hudbu pro četná divadelní představení a filmy – celovečerní, dokumentární i krátkometrážní. V roce 1998 získal Tvůrčí stipendium prezidenta Krakova v kategorii hudební kompozice. O dva roky později, na 25. polském festivalu celovečerních filmů v Gdyni, obdržel ocenění Zlatí lvi za hudbu k filmu Big Animal. V roce 2002 získal cenu Ludwik (divadelní ocenění města Krakova) za hudbu k inscenaci Kafka a také cenu Jancio Wodnik na filmovém festivalu Prowincjonalia za hudbu k celovečernímu filmu An Angel in Cracow. Podle měsíčníku Kino byla jeho hudba pro kontroverzní dokument Evolution (film oceněný prestižní cenou Golden Gate Award na 45. filmovém festivalu v San Franciscu) "úspěchem zcela originálního druhu".
Průlom v mezinárodní kariéře
Mezinárodní pozornost si Korzeniowski získal především svou prací na filmu A Single Man (2009) režiséra Toma Forda. Jeho bohatá, místy znepokojivá a od začátku do konce naprosto nádherná hudba k tomuto filmu se stala významnou součástí hudebního repertoáru mnoha posluchačů. Tato spolupráce s Tomem Fordem byla pro Korzeniowského zásadním průlomem. Za hudbu k filmu A Single Man získal v roce 2009 cenu San Diego Film Critics Society a byl nominován na Zlatý glóbus v kategorii nejlepší původní hudba. V roce 2012 byl nominován na Zlatý glóbus za nejlepší původní hudbu k filmu W.E. Jeho hudba upoutala pozornost Madonny, která s ním spolupracovala na filmu W.E. Sólová klavírní skladba ze soundtracku, Evgeni's Waltz, se stala základem pro novou verzi Madonnina hitu Like a Virgin a byla součástí jejího světového turné MDNA v roce 2012.
Významné filmové projekty
Vícerozměrná hudba k filmu Nocturnal Animals (2016) byla vysoce oceňována za kombinaci klasických technik skórování poloviny století s ultramoderním minimalismem. Jonathan Broxton z Movie Music ve své recenzi uvedl, že Korzeniowski "píše hudbu, která má hloubku, kompoziční inteligenci a romantický symfonický zvuk, který se nestydí okouzlit své publikum tematickou krásou." Korzeniowski je neskrývaně staromódní skladatel, a to v tom nejpozitivnějším slova smyslu; píše hudbu, která je odvážná ve svém emocionálním obsahu, jasná ve svých klasických kořenech a spoléhá se téměř výhradně na sílu čistých orchestrálních linií, které nesou posluchače, bez potřeby elektronických zvonků a píšťalek nebo digitálních triků. Stejně jako jeho předchozí díla je Nocturnal Animals partiturou mimořádné klasické krásy; nahraná v Londýně využívá velký smyčcový orchestr, pouze s občasným dodatečným zabarvením žesťů, dřevěných dechových nástrojů a klavíru.
Televizní tvorba a další ocenění
Korzeniowski získal cenu BAFTA a obdržel tři nominace na Emmy za svou práci na vysoce ceněném seriálu Showtime Penny Dreadful. Kromě toho získal tři World Soundtrack Awards, včetně "Objev roku" za A Single Man, a také cenu IFMCA Skladatel roku 2013 za svou práci na filmech Romeo & Juliet a Escape From Tomorrow. O své práci na seriálu Penny Dreadful Korzeniowski řekl: "Penny Dreadful byla pro mě jedinečnou zkušeností, byl to opravdu jako tříletý projekt, ale jeden dlouhý film. Všechny prvky, kvalita produkce, herectví, všechno bylo opravdu dobré. Jediný rozdíl byl v tom, že jsem měl možnost se vracet ke svým tématům od sezóny k sezóně, a to bylo něco, co jsem shledal neuvěřitelně zajímavým a zároveň odměňujícím. Penny Dreadful mě také vyhodila z mé komfortní zóny, je tam hodně násilí a ne tolik romantických prvků, na které jsem zvyklý."
Nedávné projekty
Abel Korzeniowski je mnohonásobně oceňovaný skladatel, jehož práce ve filmové hudbě neustále posouvá hranice orchestru a umělecké formy. V poslední době složil hudbu k celovečernímu debutu Ishany Night Shyamalanové The Watchers (New Line/WB), stejně jako k loňskému filmu MGM Till, který režírovala Chinonye Chukwu a v němž hrají Danielle Deadwyler, Jalyn Hall a Whoopi Goldberg, a k filmu Warner Bros. Emily, který režírovala Frances O'Conner a v němž hrají Emily Mackey, Oliver Jackson-Cohen a Fionn Whitehead. The Watchers je Korzeniowského první projekt od filmů Till a Emily z roku 2022 a teprve jeho čtvrtý projekt v tomto desetiletí – frustrujícně skromná produkce pro skladatele jeho talentu. Naštěstí, díky své kvalitě, stojí za to na všechny nové Korzeniowského partitury čekat a The Watchers není výjimkou. Soundtrack je náročnou, komplexní, sofistikovanou hororovou hudbou, která je velmi podobná jeho hudbě pro hororový televizní seriál Penny Dreadful a následující filmové práce jako The Nun.
Od roku 2017 je Abel Korzeniowski členem Akademie filmového umění a věd. V současnosti žije v Los Angeles se svou manželkou a spolupracovnicí Minou Korzeniowskou.