Barbro Hiort af Ornäs: Nejlepší filmy a seriály

6.8

Barbro Hiort af Ornäs: Filmy a seriály

  • Scény z manželského života
    Scény z manželského života (1973)
    MinisérieRole: Fru Jacobi (uncredited)
    • Edison
    Obraz rozpadu jednoho manželství a opětovného bouřlivého setkávání a vzdalování se obou protagonistů. Obraz dvojice lidí, kteří nemohou žít spolu ani bez sebe. Roli Marianny napsal Bergman pro Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. V tomto filmu režisér do značné míry opustil svoji metodu obrazů krajin duše a složitý vztah dvou exmanželů vyjádřil civilnějšími prostředky, oproštěnými od přemíry symbolů a metafor. Scény z manželského života představují šest epizod z příběhu dvacetiletého manželství. Vyprávějí o tom, jak neprojevené city a tiché výčitky vedou k vzájemnému odcizení a rozvodu, ale i o tom, že tento rozvod může otevřít cestu pochopení, komunikaci a přátelství. Marianne a Johan žijí ve zdánlivě ideálním manželství s dvěma krásnými dcerami. Daří se jim sladit vzájemnou lásku s pracovními povinnostmi a navíc udržovat vřelé vztahy s celou rodinou. Pod tímto ideálním povrchem však číhají problémy, které jednoho dne prolomí křehkou skořápku dlouholetého vztahu. Rozpad manželství znamená další bouřlivé setkávání a vzdalování se dvou lidí, kteří nevědí žít spolu ani bez sebe. Jeden z nejupřímnějších milostných příběhů v dějinách kinematografie je analýzou partnerských vztahů a problémů, které soužití dvou lidí zákonitě provází. Vyjadřuje však i naději, že ti, co spolu prožili život, jsou svázáni něžným poutem a jeden pro druhého se nikdy nemohou stát cizinci. Příběh filmu je vyprávěn jednoduchými formálními prostředky, koncipovanými převážně divadelně. Nechává veškerý prostor svým dvěma protagonistům, kteří skrývají i obnažují své city a trápení. Režisér Ingmar Bergman napsal scénář pro herečku Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. Jejím filmovým partnerem je Bergmanův dvorní herec Erland Josephson. Film získal Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční film a množství jiných ocenění.
    Žánry:Drama
    82%
    Obraz rozpadu jednoho manželství a opětovného bouřlivého setkávání a vzdalování se obou protagonistů. Obraz dvojice lidí, kteří nemohou žít spolu ani bez sebe. Roli Marianny napsal Bergman pro Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. V tomto filmu režisér do značné míry opustil svoji metodu obrazů krajin duše a složitý vztah dvou exmanželů vyjádřil civilnějšími prostředky, oproštěnými od přemíry symbolů a metafor. Scény z manželského života představují šest epizod z příběhu dvacetiletého manželství. Vyprávějí o tom, jak neprojevené city a tiché výčitky vedou k vzájemnému odcizení a rozvodu, ale i o tom, že tento rozvod může otevřít cestu pochopení, komunikaci a přátelství. Marianne a Johan žijí ve zdánlivě ideálním manželství s dvěma krásnými dcerami. Daří se jim sladit vzájemnou lásku s pracovními povinnostmi a navíc udržovat vřelé vztahy s celou rodinou. Pod tímto ideálním povrchem však číhají problémy, které jednoho dne prolomí křehkou skořápku dlouholetého vztahu. Rozpad manželství znamená další bouřlivé setkávání a vzdalování se dvou lidí, kteří nevědí žít spolu ani bez sebe. Jeden z nejupřímnějších milostných příběhů v dějinách kinematografie je analýzou partnerských vztahů a problémů, které soužití dvou lidí zákonitě provází. Vyjadřuje však i naději, že ti, co spolu prožili život, jsou svázáni něžným poutem a jeden pro druhého se nikdy nemohou stát cizinci. Příběh filmu je vyprávěn jednoduchými formálními prostředky, koncipovanými převážně divadelně. Nechává veškerý prostor svým dvěma protagonistům, kteří skrývají i obnažují své city a trápení. Režisér Ingmar Bergman napsal scénář pro herečku Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. Jejím filmovým partnerem je Bergmanův dvorní herec Erland Josephson. Film získal Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční film a množství jiných ocenění.
    Žánry:Drama
    1
  • Scény z manželského života
    Scény z manželského života (1974)
    FilmRole: Mrs. Jacobi (uncredited)
    Johan a Marianne jsou manželé a zdá se, že mají všechno. Jejich štěstí je ale jen fasáda, za kterou se skrývá problematický vztah. Ten se ještě zhorší, když se Johan přizná k nevěře. Brzy nato se manželé rozejdou a směřují k rozvodu, ale zároveň se pokoušejí o usmíření. I když se oba pouštějí do jiných vztahů, Johan a Marianne si uvědomují, že je poutá silné pouto, ale také mnoho problémů, které jim v tomto spojení brání.
    Žánry:DramaRomantický
    81%
    Johan a Marianne jsou manželé a zdá se, že mají všechno. Jejich štěstí je ale jen fasáda, za kterou se skrývá problematický vztah. Ten se ještě zhorší, když se Johan přizná k nevěře. Brzy nato se manželé rozejdou a směřují k rozvodu, ale zároveň se pokoušejí o usmíření. I když se oba pouštějí do jiných vztahů, Johan a Marianne si uvědomují, že je poutá silné pouto, ale také mnoho problémů, které jim v tomto spojení brání.
    Žánry:DramaRomantický
    2
  • Hanba
    Hanba (1968)
    FilmRole: Woman in the Refugee Boat
    • Edison
    Druhý film ostrovní trilogie je v Bergmanově filmovém díle jedním z mála politicky angažovaných snímků, navzdory tomu, že se tvůrce tomuto označení bránil v sebeironickém zlehčení: Politicky nezaujímám vůbec žádné stanovisko. Kdyby existovala strana bázlivců, tak bych do ní vstoupil. Politikum v pochmurné, ostře protiválečné vizi se však nevytratilo ani v neurčitosti faktografie. Ačkoli se děj filmu odehrává v nejmenované zemi, v průběhu fiktivní války, přesto z něj vystupuje naprosto reálná, naturalisticky zobrazená brutalita soudobé válečné agrese. Manželská dvojice profesionálních hudebníků - Jan a Eva (opět v podání tehdejší bergmanovské stálice interpretů Ullmannové a von Sydowa) jí čelí únikem z pevniny na ostrov, který je postupně okupovaný nepřátelskou armádou. Eva patří k duševně silným bergmanovským hrdinkám, i když postrádá bezpochybnou jednoznačnost Almy z Hodiny vlků. Obdařena výrazným mateřským pudem, trpí bezdětností, její vztah k psychicky i charakterově slabšímu Janovi postrádá bezvýhradnou oddanost a místy se podobá jen soucitné péči. Mateřskou radost jí dá zakusit až sen v závěru filmu, kdy citově rozvrácený pár prchá na lodi z válkou zpustošeného ostrova, bez jakékoli vyhlídky na přežití. Obraz vysněného dítěte, který hrdinka může pouze vylíčit, je v tomto pesimisticky vyladěném filmu jedinou nadějí, byť pohříchu pomyslnou. Film režiséra Ingmara Bergmana představuje temnou vizi světa, za který se jeho stvořitel musí stydět. Příběh se odehrává v době, která žije neustálými válkami a konflikty. V takovémto světě se manželský pár hudebníků uchýlí na ostrov. Eva a Jan Rosenbergovi jsou apolitičtí a doufají, že na ostrově se vyhnou zuřící občanské válce. Před válkou však není úniku, najde si je i na samotě. Jan stále více propadá strachu a zoufalství, Eva marně touží po dítěti. Když ostrov napadnou povstalci, zabijí několik sousedů Rosenbergových. Po porážce povstalců jsou Eva s Janem považováni za kolaboranty a Evě se pouze díky poměru s místním plukovníkem podaří dosáhnout jejich propuštění na svobodu. Ale když se vrátí domů, povstalci znovu zaútočí a všechno začíná od začátku. Manželé se rozhodnou utéct na pevninu či jiný ostrov, ačkoli naděje, že najdou místo bez války, je mizivá. Film vznikl v roce 1968 a ozývá se z něj deziluze z aktuálního světového dění, poznamenaného studenou válkou i boji v Koreji a Vietnamu. Bohužel ani dnes, v časech globální války, nepřestává být jeho poselství aktuální. Hanba získala několik cen, mimo jiné i švédskou národní cenu Guldbagge pro Liv Ullmannovou a ceny americké filmové kritiky pro nejlepší film, režii a herečku.
    Žánry:DramaVálečný
    80%
    Druhý film ostrovní trilogie je v Bergmanově filmovém díle jedním z mála politicky angažovaných snímků, navzdory tomu, že se tvůrce tomuto označení bránil v sebeironickém zlehčení: Politicky nezaujímám vůbec žádné stanovisko. Kdyby existovala strana bázlivců, tak bych do ní vstoupil. Politikum v pochmurné, ostře protiválečné vizi se však nevytratilo ani v neurčitosti faktografie. Ačkoli se děj filmu odehrává v nejmenované zemi, v průběhu fiktivní války, přesto z něj vystupuje naprosto reálná, naturalisticky zobrazená brutalita soudobé válečné agrese. Manželská dvojice profesionálních hudebníků - Jan a Eva (opět v podání tehdejší bergmanovské stálice interpretů Ullmannové a von Sydowa) jí čelí únikem z pevniny na ostrov, který je postupně okupovaný nepřátelskou armádou. Eva patří k duševně silným bergmanovským hrdinkám, i když postrádá bezpochybnou jednoznačnost Almy z Hodiny vlků. Obdařena výrazným mateřským pudem, trpí bezdětností, její vztah k psychicky i charakterově slabšímu Janovi postrádá bezvýhradnou oddanost a místy se podobá jen soucitné péči. Mateřskou radost jí dá zakusit až sen v závěru filmu, kdy citově rozvrácený pár prchá na lodi z válkou zpustošeného ostrova, bez jakékoli vyhlídky na přežití. Obraz vysněného dítěte, který hrdinka může pouze vylíčit, je v tomto pesimisticky vyladěném filmu jedinou nadějí, byť pohříchu pomyslnou. Film režiséra Ingmara Bergmana představuje temnou vizi světa, za který se jeho stvořitel musí stydět. Příběh se odehrává v době, která žije neustálými válkami a konflikty. V takovémto světě se manželský pár hudebníků uchýlí na ostrov. Eva a Jan Rosenbergovi jsou apolitičtí a doufají, že na ostrově se vyhnou zuřící občanské válce. Před válkou však není úniku, najde si je i na samotě. Jan stále více propadá strachu a zoufalství, Eva marně touží po dítěti. Když ostrov napadnou povstalci, zabijí několik sousedů Rosenbergových. Po porážce povstalců jsou Eva s Janem považováni za kolaboranty a Evě se pouze díky poměru s místním plukovníkem podaří dosáhnout jejich propuštění na svobodu. Ale když se vrátí domů, povstalci znovu zaútočí a všechno začíná od začátku. Manželé se rozhodnou utéct na pevninu či jiný ostrov, ačkoli naděje, že najdou místo bez války, je mizivá. Film vznikl v roce 1968 a ozývá se z něj deziluze z aktuálního světového dění, poznamenaného studenou válkou i boji v Koreji a Vietnamu. Bohužel ani dnes, v časech globální války, nepřestává být jeho poselství aktuální. Hanba získala několik cen, mimo jiné i švédskou národní cenu Guldbagge pro Liv Ullmannovou a ceny americké filmové kritiky pro nejlepší film, režii a herečku.
    Žánry:DramaVálečný
    3
  • Náruživost
    Náruživost (1969)
    FilmRole: Woman in Dream (uncredited)
    • Edison
    Umění Ingmara Bergmana dosahuje svého vrcholu (Life) v působivém portrétu čtyř ztracených duší, které hledají útěchu v sobě navzájem, byť jsou jejich životy rozvráceny klamem, izolací a psychologickým zmatkem. Andreas (Max von Sydow) žije na pustém, větrném ostrově v tichu a klidu. Po nějakém čase se ale zaplete s krásnou a tajemnou vdovou Annou (Liv Ullmann) a párem, který bydlí v sousedství (Bibi Andersson, Erland Josephson) a skrývá své vlastní trápení a sny. Tajemství Andreasovy a Anniny minulosti brzy začnou ohrožovat nejen jejich zoufalé pokusy o lásku, ale také jejich křehký vztah k realitě... (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    76%
    Umění Ingmara Bergmana dosahuje svého vrcholu (Life) v působivém portrétu čtyř ztracených duší, které hledají útěchu v sobě navzájem, byť jsou jejich životy rozvráceny klamem, izolací a psychologickým zmatkem. Andreas (Max von Sydow) žije na pustém, větrném ostrově v tichu a klidu. Po nějakém čase se ale zaplete s krásnou a tajemnou vdovou Annou (Liv Ullmann) a párem, který bydlí v sousedství (Bibi Andersson, Erland Josephson) a skrývá své vlastní trápení a sny. Tajemství Andreasovy a Anniny minulosti brzy začnou ohrožovat nejen jejich zoufalé pokusy o lásku, ale také jejich křehký vztah k realitě... (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    4
  • Než se rozední
    Než se rozední (1958)
    FilmRole: Nurse Brita
    76%
    5
  • Flickan från tredje raden
    Flickan från tredje raden (1949)
    FilmRole: Dagmar Antonsson
    71%
    6
  • Skuggornas hus
    Skuggornas hus (1996)
    SeriálRole: Fröken Wagner
    Třída 7A je na školním výletě na ostrově Gotland. Dozorkyně Gia je přesvědčená, že v domě, kde bydlí, straší neklidná duše. Studentka Vanessa tvrdí, že se podlaha v jejím pokoji v noci houpe jako loď na moři a stává se nevysvětlitelně mořskou nemocnou. Gia najde seznam cestujících z potopené lodi se stejným jménem jako dům, ve kterém bydlí – Pemba. Počet lidí na seznamu odpovídá počtu učitelů a studentů v domě. Pět žen, osm mužů. O 70 let později. Co se stane, jaká tajemství se skrývají za zdmi domu Pemba?
    66%
    Třída 7A je na školním výletě na ostrově Gotland. Dozorkyně Gia je přesvědčená, že v domě, kde bydlí, straší neklidná duše. Studentka Vanessa tvrdí, že se podlaha v jejím pokoji v noci houpe jako loď na moři a stává se nevysvětlitelně mořskou nemocnou. Gia najde seznam cestujících z potopené lodi se stejným jménem jako dům, ve kterém bydlí – Pemba. Počet lidí na seznamu odpovídá počtu učitelů a studentů v domě. Pět žen, osm mužů. O 70 let později. Co se stane, jaká tajemství se skrývají za zdmi domu Pemba?
    7
  • Dotek
    Dotek (1971)
    FilmRole: Karin's Mother
    65%
    8
  • Älskande par
    Älskande par (1964)
    FilmRole: Lilian von Pahlen - née Vind-Frijs
    64%
    9
  • Pojken i trädet
    Pojken i trädet (1961)
    FilmRole: Mother
    • Netflix
    Göte je dospívající mladík, který se zdá být v rozporu se svou rodinou a možná ani sám neví, co chce. Nespokojený a bouřlivý Göte se přidá ke dvěma zlým pytlákům, přestože miluje zvířata a přírodu. Tento rozpor mezi jeho vlastními pocity a potřebou se bouřit dosáhne vrcholu, když lesní správce začne mladíky sledovat ve stále se zužujících kruzích.
    Žánry:Drama
    63%
    Göte je dospívající mladík, který se zdá být v rozporu se svou rodinou a možná ani sám neví, co chce. Nespokojený a bouřlivý Göte se přidá ke dvěma zlým pytlákům, přestože miluje zvířata a přírodu. Tento rozpor mezi jeho vlastními pocity a potřebou se bouřit dosáhne vrcholu, když lesní správce začne mladíky sledovat ve stále se zužujících kruzích.
    Žánry:Drama
    10
  • Återkomsten
    Återkomsten (2001)
    Seriál
    Tiché jarní ráno. Muž opouští vězení, kde strávil většinu svého dospělého života. Byl odsouzen za vraždu, a to hned dvakrát. Nyní si odpykal trest za poslední vraždu a autobusem se vrací domů do své malé komunity. Ale je vše zapomenuto a odpuštěno? O rok později je nalezena zohavená mrtvola... Inspektor Van Veeteren čelí bizarnímu a děsivému lidskému osudu a brutální vraždě, kde všechny stopy vedou zpět a kde jsou otázky spravedlnosti a trestu postaveny do popředí.
    Žánry:Krimi
    62%
    Tiché jarní ráno. Muž opouští vězení, kde strávil většinu svého dospělého života. Byl odsouzen za vraždu, a to hned dvakrát. Nyní si odpykal trest za poslední vraždu a autobusem se vrací domů do své malé komunity. Ale je vše zapomenuto a odpuštěno? O rok později je nalezena zohavená mrtvola... Inspektor Van Veeteren čelí bizarnímu a děsivému lidskému osudu a brutální vraždě, kde všechny stopy vedou zpět a kde jsou otázky spravedlnosti a trestu postaveny do popředí.
    Žánry:Krimi
    11
  • Barabbas
    Barabbas (1953)
    FilmRole: Maria of Magdala
    62%
    12
  • Medan staden sover
    Medan staden sover (1950)
    FilmRole: Rutan
    Jompa je nezaměstnaný a do práce se zrovna nehrne. Stále bydlí u rodičů, kteří už mají jeho přístupu k zaměstnání a pravidelné pracovní době plné zuby. Jompa a jeho kamarádi tráví čas po nočních klubech, kavárnách a drobnými zločiny. Při pokeru se Jompa zadluží u kriminálníka Kalleho Lunda. Samozřejmě není schopen dluh splatit, ale Kalle mu dá tip: jeden starý skrblík má prý doma vždycky hodně peněz, a pokud by se k nim Jompa dostal, jeho problémy by zmizely...
    Žánry:DramaKrimi
    62%
    Jompa je nezaměstnaný a do práce se zrovna nehrne. Stále bydlí u rodičů, kteří už mají jeho přístupu k zaměstnání a pravidelné pracovní době plné zuby. Jompa a jeho kamarádi tráví čas po nočních klubech, kavárnách a drobnými zločiny. Při pokeru se Jompa zadluží u kriminálníka Kalleho Lunda. Samozřejmě není schopen dluh splatit, ale Kalle mu dá tip: jeden starý skrblík má prý doma vždycky hodně peněz, a pokud by se k nim Jompa dostal, jeho problémy by zmizely...
    Žánry:DramaKrimi
    13
  • A co všechny ty ženy
    A co všechny ty ženy (1964)
    FilmRole: Beatrica

    Bergmanův první barevný film je jednou z mála komedií tohoto tvůrce. Poněkud afektovaný hudební kritik Cornelius navštíví letní rezidenci geniálního violoncellisty Felixe, aby tu dokončil jeho životopis. Kritikovi sice není dovoleno se s velkým umělcem osobně setkat, zato se ocitá uprostřed houfu žen, které jsou zjevně všechny Mistrovými manželkami či milenkami. Zdá se, že kapitola o jeho soukromém životě tak bude plná pikantních historek...

    Žánry:KomedieSatira
    61%

    Bergmanův první barevný film je jednou z mála komedií tohoto tvůrce. Poněkud afektovaný hudební kritik Cornelius navštíví letní rezidenci geniálního violoncellisty Felixe, aby tu dokončil jeho životopis. Kritikovi sice není dovoleno se s velkým umělcem osobně setkat, zato se ocitá uprostřed houfu žen, které jsou zjevně všechny Mistrovými manželkami či milenkami. Zdá se, že kapitola o jeho soukromém životě tak bude plná pikantních historek...

    Žánry:KomedieSatira
    14
  • S.O.S. - En segelsällskapsresa
    S.O.S. - En segelsällskapsresa (1988)
    FilmRole: Stig Helmer's mother
    • Netflix
    57%
    15
  • Fästmö uthyres
    Fästmö uthyres (1950)
    FilmRole: Gertrud Stenström
    • Netflix
    56%
    16
  • Ofrivillige golfaren, Den
    Ofrivillige golfaren, Den (1991)
    FilmRole: Stig Helmer's Mother
    • Netflix
    55%
    17
  • Mackan
    Mackan (1977)
    FilmRole: Schoolkitchen teacher
    52%
    18
  • Utvalde, Den
    Utvalde, Den (2005)
    Film
    49%
    19
  • Selma & Johanna - en roadmovie
    Selma & Johanna - en roadmovie (1997)
    Film
    48%
    20
  • What the Swedish Butler Saw
    What the Swedish Butler Saw (1975)
    FilmRole: Jack's Mother
    46%
    21
  • Hälsoresan - En smal film av stor vikt
    Hälsoresan - En smal film av stor vikt (1999)
    FilmRole: Stig Helmer's Mother
    • Netflix
    Film vypráví o lázních Granhedsgården v kraji Dalarna ve Švédsku, které mají problém. Nemají skoro žádné hosty a s tím se musí něco udělat. Stig-Helmer je zároveň trochu v depresi poté, co ho opustila přítelkyně, a tak se živí nezdravým jídlem. Jeho nejlepší kamarád Ole ho pozve, aby s ním jel do lázní Granhedsgården. A teď začíná to pravé šílenství.
    Žánry:Komedie
    44%
    Film vypráví o lázních Granhedsgården v kraji Dalarna ve Švédsku, které mají problém. Nemají skoro žádné hosty a s tím se musí něco udělat. Stig-Helmer je zároveň trochu v depresi poté, co ho opustila přítelkyně, a tak se živí nezdravým jídlem. Jeho nejlepší kamarád Ole ho pozve, aby s ním jel do lázní Granhedsgården. A teď začíná to pravé šílenství.
    Žánry:Komedie
    22
  • 23
  • Dårskapens hus
    Dårskapens hus (1951)
    Film
    Ve Stockholmu roku 2248 archeologický nález odhalí 45 000 metrů filmového materiálu od mistra režie 40. let, Hasse Ekmana. Materiál je značně zničený, ale Společnost pro výzkum starých filmů jej sestaví tak, jak se domnívá, že odpovídá uměleckému záměru mistra.
    44%
    Ve Stockholmu roku 2248 archeologický nález odhalí 45 000 metrů filmového materiálu od mistra režie 40. let, Hasse Ekmana. Materiál je značně zničený, ale Společnost pro výzkum starých filmů jej sestaví tak, jak se domnívá, že odpovídá uměleckému záměru mistra.
    24
  • ...som havets nakna vind
    ...som havets nakna vind (1968)
    FilmRole: Aida, Leanders mother
    37%
    25

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.