6.4

Gábor Ferenczi: Filmy a seriály

  • Černý puntík
    Černý puntík (2024)
    FilmRole: Kornél
    77%
    1
  • Plukovník Redl
    Plukovník Redl (1985)
    Film
    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabó výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými. Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války. Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí. Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)
    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    74%
    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabó výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými. Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války. Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí. Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)
    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    2
  • Člověk bez osudu
    Člověk bez osudu (2005)
    Film
    Novela maďarského spisovatele Imreho Kertésze, původně vydaná bez povšimnutí v roce 1975 v kádárovském Maďarsku, byla čtenářskou obcí znovuobjevena v 90. letech a způsobila senzaci, na jejímž konci stála Nobelova cena za literaturu. Bylo tak jen otázkou času, kdy se tématu chopí i film. Citlivé a neobvykle pojaté vyprávění židovského chlapce Gyuriho, který se postupně propadá soukolím nacistické vyhlazovací mašinerie, staví na kontrastu děsivosti života v táborech a nezúčastněného, zdánlivě racionálně odtažitého vyprávění dospívajícího teenagera, který se snaží vyrovnat s nenormálními podmínkami tím, že se na ně snaží pohlížet očima normality. Po návratu zjišťuje, že jeho zkušenost je nesdělitelná a musí se s ní vyrovnat sám nepomůže mu ani jeho židovství, ke kterému postupně ztratil pouta, ani jeho příslušnost k maďarskému národu, mezi jehož příslušníky se setkává spíše s lhostejností až nepřátelstvím než s pochopením a empatií. Jaký je tedy jeho osud? A má vůbec nějaký?
    72%
    Novela maďarského spisovatele Imreho Kertésze, původně vydaná bez povšimnutí v roce 1975 v kádárovském Maďarsku, byla čtenářskou obcí znovuobjevena v 90. letech a způsobila senzaci, na jejímž konci stála Nobelova cena za literaturu. Bylo tak jen otázkou času, kdy se tématu chopí i film. Citlivé a neobvykle pojaté vyprávění židovského chlapce Gyuriho, který se postupně propadá soukolím nacistické vyhlazovací mašinerie, staví na kontrastu děsivosti života v táborech a nezúčastněného, zdánlivě racionálně odtažitého vyprávění dospívajícího teenagera, který se snaží vyrovnat s nenormálními podmínkami tím, že se na ně snaží pohlížet očima normality. Po návratu zjišťuje, že jeho zkušenost je nesdělitelná a musí se s ní vyrovnat sám nepomůže mu ani jeho židovství, ke kterému postupně ztratil pouta, ani jeho příslušnost k maďarskému národu, mezi jehož příslušníky se setkává spíše s lhostejností až nepřátelstvím než s pochopením a empatií. Jaký je tedy jeho osud? A má vůbec nějaký?
    3
  • Cena zlata
    Cena zlata (1989)
    FilmRole: Gida
    Hluboké drama o životě v Maďarsku po 2. světové válce až do povstání proti Rusům v roce 1956. Hlavní postavou je šéf černého trhu v Budapešti. Myslí si, že si může koupit všechny a všechno, ale nakonec musí čelit tomu, že si nemůže koupit život. Povinnost pro každého. V obsazení jsou někteří z největších maďarských herců. Příběh se odehrává v osmé budapešťské čtvrti a zaměřuje se na tržiště na Telekiho náměstí, které je stále v provozu. Film obsahuje archivní záběry skutečných bojů během revoluce.
    Žánry:DramaHistorický
    69%
    Hluboké drama o životě v Maďarsku po 2. světové válce až do povstání proti Rusům v roce 1956. Hlavní postavou je šéf černého trhu v Budapešti. Myslí si, že si může koupit všechny a všechno, ale nakonec musí čelit tomu, že si nemůže koupit život. Povinnost pro každého. V obsazení jsou někteří z největších maďarských herců. Příběh se odehrává v osmé budapešťské čtvrti a zaměřuje se na tržiště na Telekiho náměstí, které je stále v provozu. Film obsahuje archivní záběry skutečných bojů během revoluce.
    Žánry:DramaHistorický
    4
  • Heights and Depths
    Heights and Depths (2022)
    FilmRole: Háziorvos
    69%
    5
  • Napló apámnak, anyámnak
    Napló apámnak, anyámnak (1990)
    Film
    Příběh sleduje mladou studentku, která v dospívání osiří a dospívá ve stínu Maďarského povstání v roce 1956. Pochází z komunistické inteligence a vidí, jak na události reagují její přátelé a rodina. Její milenec, ženatý vedoucí továrny, podporuje vlastence a později pomáhá spolupracovníkům zorganizovat stávku. Její sestra a další lidé naopak vyjadřují hněv nad tím, že byli během revoluce vyhnáni ze svých domovů, a i nadále projevují nenávist k povstalcům. Nakonec si ale uvědomí, že pro všechny lidi není po povstání a jeho brutálním potlačení Sověty a jejich kolaboranty možný skutečný život.
    65%
    Příběh sleduje mladou studentku, která v dospívání osiří a dospívá ve stínu Maďarského povstání v roce 1956. Pochází z komunistické inteligence a vidí, jak na události reagují její přátelé a rodina. Její milenec, ženatý vedoucí továrny, podporuje vlastence a později pomáhá spolupracovníkům zorganizovat stávku. Její sestra a další lidé naopak vyjadřují hněv nad tím, že byli během revoluce vyhnáni ze svých domovů, a i nadále projevují nenávist k povstalcům. Nakonec si ale uvědomí, že pro všechny lidi není po povstání a jeho brutálním potlačení Sověty a jejich kolaboranty možný skutečný život.
    6
  • God afton, Herr Wallenberg - En Passionshistoria från verkligheten
    God afton, Herr Wallenberg - En Passionshistoria från verkligheten (1990)
    FilmRole: Bela
    64%
    7
  • Něha
    Něha (2023)
    FilmRole: Doctor
    Edina by udělala vše, aby vyhrála světový pohár v kulturistice. Kromě vlastní ctižádosti je jejím hlavním hnacím motorem partner Adam, sám bývalý špičkový kulturista, který do partnerky promítá sny, které si již sám nedokáže splnit. Financí potřebných na trénink a podpůrné léky není nazbyt, a tak je Edina nucena přijmout práci společnice ve specializované eskortní agentuře… Tělo (ve své monstrózní podobě) je vše, co je na Edině, alespoň z pohledu okolí, důležité. Přízračný svět vrcholové kulturistiky ani jiné hodnocení nepřipouští. Stejně jako Adam. Až letmé setkání se zamilovaností Edině připomene, že má i duši, která by si obdiv zasloužila také. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    62%
    Edina by udělala vše, aby vyhrála světový pohár v kulturistice. Kromě vlastní ctižádosti je jejím hlavním hnacím motorem partner Adam, sám bývalý špičkový kulturista, který do partnerky promítá sny, které si již sám nedokáže splnit. Financí potřebných na trénink a podpůrné léky není nazbyt, a tak je Edina nucena přijmout práci společnice ve specializované eskortní agentuře… Tělo (ve své monstrózní podobě) je vše, co je na Edině, alespoň z pohledu okolí, důležité. Přízračný svět vrcholové kulturistiky ani jiné hodnocení nepřipouští. Stejně jako Adam. Až letmé setkání se zamilovaností Edině připomene, že má i duši, která by si obdiv zasloužila také. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    8
  • A Turné
    A Turné (1993)
    Film
    60%
    9
  • Fotbal starých časů
    Fotbal starých časů (1973)
    Film
    58%
    10
  • 11
  • Glamour
    Glamour (2000)
    Film
    Hořkokomický a poetický příběh maďarské rodiny, odehrávající se uprostřed bouřlivých historických zvratů, hřejivé lidské soudržnosti i složitých společenských konfliktů. Hlavním hrdinou je otec Imre, který chce nějak občerstvit semitskou krev svého rodu. Řešení zná, ale před jeho realizací se rázem objeví nečekané množství problémů. Aby se Imre mohl oženit s učitelkou Gerdou, příslušnicí německého národa, vymyslí a posléze také uskuteční neuvěřitelně krkolomný plán. Čas zatím nezadržitelně běží a sled dějinných událostí se zrychluje. Kolem Imreho dochází k čím dál absurdnějším situacím, objevují se známí a příbuzní, kteří všichni spoléhají na alespoň jakési dočasné bezpečí v krámě patřícím jeho rodině. Rozvětvený děj, mapující téměř celé století, je mozaikou prožitků, živoucích ambicí a vzpomínek několika generací. Složitost dějových zápletek není zcela realistická, příběh má spíše symbolický smysl, jakýsi spásný paprsek naděje. Originální název filmu je Glamour - samotné slovo tu neznamená jen jistou obměnu šálivého pozlátka, nýbrž i zdroj blahodárné záře, shovívavě tlumící lidské slabosti a nevlídnost světa...
    Žánry:Drama
    48%
    Hořkokomický a poetický příběh maďarské rodiny, odehrávající se uprostřed bouřlivých historických zvratů, hřejivé lidské soudržnosti i složitých společenských konfliktů. Hlavním hrdinou je otec Imre, který chce nějak občerstvit semitskou krev svého rodu. Řešení zná, ale před jeho realizací se rázem objeví nečekané množství problémů. Aby se Imre mohl oženit s učitelkou Gerdou, příslušnicí německého národa, vymyslí a posléze také uskuteční neuvěřitelně krkolomný plán. Čas zatím nezadržitelně běží a sled dějinných událostí se zrychluje. Kolem Imreho dochází k čím dál absurdnějším situacím, objevují se známí a příbuzní, kteří všichni spoléhají na alespoň jakési dočasné bezpečí v krámě patřícím jeho rodině. Rozvětvený děj, mapující téměř celé století, je mozaikou prožitků, živoucích ambicí a vzpomínek několika generací. Složitost dějových zápletek není zcela realistická, příběh má spíše symbolický smysl, jakýsi spásný paprsek naděje. Originální název filmu je Glamour - samotné slovo tu neznamená jen jistou obměnu šálivého pozlátka, nýbrž i zdroj blahodárné záře, shovívavě tlumící lidské slabosti a nevlídnost světa...
    Žánry:Drama
    12

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.