Charles Bayard, narozený 28. července 1892 v Paříži ve Francii, byl francouzský filmový herec, který se specializoval na vedlejší role. Jeho pravé jméno bylo André Marie Charles Brossard d'Oimpuis. Svou hereckou kariéru zahájil relativně pozdě, až ve svých 55 letech, kdy začal hrát v roce 1947, a pokračoval v ní až do roku 1981.
Počátky kariéry
Charles Bayard vstoupil do filmového průmyslu v poválečném období, kdy francouzská kinematografie procházela významnou obnovou. Jeho první role přišla ve filmu Le Bal des mariniers (1947) režiséra Maurice Théryho. V následujících letech se objevil v několika menších rolích, kde si postupně budoval svou pozici charakterního herce specializujícího se na epizodní postavy.
Významné filmy 50. let
V 50. letech se Bayard objevil v několika významných francouzských filmech, které dnes patří ke klasickým dílům francouzské kinematografie. Mezi jeho nejznámější role z tohoto období patří účinkování ve filmu Edward and Caroline (Édouard et Caroline, 1951) režiséra Jacquesa Beckera. Tento lehký romantický film vypráví příběh mladého manželského páru, který se připravuje na důležitý večírek, kde má manžel, talentovaný pianista, zaujmout bohaté příbuzné své ženy. Film byl uveden na filmovém festivalu v Cannes v roce 1951 a dodnes je ceněn pro svůj moderní přístup k zobrazení manželského vztahu.
Dalším významným filmem v Bayardově filmografii byl Mister Taxi (1952) režiséra Andrého Hunebella s Michelem Simonem v hlavní roli. Tento komediální snímek vypráví příběh pařížského taxikáře, který se potýká s rodinnými problémy a morálním dilematem, když v jeho taxíku zákaznice zapomene tašku s velkým obnosem peněz.
V roce 1953 se Bayard objevil ve filmu The Earrings of Madame de... (Madame de...) režiséra Maxe Ophülse, který je dnes považován za jedno z mistrovských děl francouzské kinematografie. Film vypráví příběh náušnic, které se stávají symbolem osudových zvratů v životě hraběnky Louise.
Spolupráce s významnými režiséry
Jedním z vrcholů Bayardovy kariéry byla role ve filmu Touchez Pas au Grisbi (1954) režiséra Jacquesa Beckera, kde ztvárnil postavu M. Dufionda. Tento gangsterský film s Jeanem Gabinem v hlavní roli je považován za jeden z nejdůležitějších francouzských noir filmů a byl oceněn na filmovém festivalu v Benátkách, kde Gabin získal cenu za nejlepší mužský herecký výkon.
V roce 1960 se Bayard objevil v kultovním hororu Eyes Without a Face (Les Yeux sans visage) režiséra Georgese Franju, kde hrál muže na konferenci. Tento film, který vypráví příběh chirurga posedlého snahou obnovit tvář své znetvořené dcery, je dnes považován za jeden z nejvlivnějších hororových snímků všech dob.
Pozdní kariéra
V 60. a 70. letech pokračoval Bayard v hraní menších rolí v různých francouzských filmech. V roce 1962 se objevil v kriminálním filmu Le Doulos režiséra Jean-Pierra Melvilla, který je dnes považován za klasické dílo francouzské nové vlny.
Jedním z jeho posledních významných filmů byly The Mad Adventures of Rabbi Jacob (Les Aventures de Rabbi Jacob, 1973) režiséra Gérarda Ouryho s Louisem de Funèsem v hlavní roli. V tomto populárním komediálním filmu, který se stal kultovním dílem francouzské kinematografie, ztvárnil Bayard roli svatebního hosta.
Odkaz
Charles Bayard zemřel 19. června 1985 v Paříži ve věku 92 let. Během své téměř 35leté herecké kariéry se objevil v desítkách filmů, kde spolupracoval s některými z nejvýznamnějších francouzských režisérů své doby. Přestože hrál převážně menší role, jeho přítomnost v tolika významných filmech z něj činí důležitou součást historie francouzské kinematografie. Jeho schopnost přesvědčivě ztvárnit různé charakterové postavy z něj udělala vyhledávaného herce pro epizodní role, které pomáhaly dotvářet autentickou atmosféru filmů zlaté éry francouzského filmu.