Jan Grygar: Nejlepší filmy a seriály

5.9

Jan Grygar: Filmy a seriály

Jan Grygar, český herec, se narodil 2. června 1955 v Praze. Po maturitě se opakovaně pokoušel o přijetí na DAMU, avšak bezúspěšně, pravděpodobně kvůli politickým důvodům souvisejícím s činností jeho otce v zahraničí. Nakonec se k profesionálnímu divadlu dostal v roce 1978, kdy nastoupil do Divadla pracujících v Mostě.

Televizní seriál "Četnické humoresky"

V letech 1997 až 2007 ztvárnil roli strážmistra Václava Jaroše v populárním televizním seriálu "Četnické humoresky". Tento seriál, zaměřený na případy prvorepublikových četníků, si získal značnou oblibu u diváků a Grygarova postava patřila k těm nejvýraznějším.

Film "Kaspar Hauser"

V roce 1993 se objevil ve filmu "Kaspar Hauser", který vypráví příběh záhadného mladíka nalezeného v Norimberku v 19. století. Grygar zde ztvárnil jednu z vedlejších rolí, čímž přispěl k celkovému vyznění tohoto historického dramatu.

Televizní film "O kominickém učni a dceři cukráře"

V roce 2007 si zahrál v televizním filmu "O kominickém učni a dceři cukráře", kde ztvárnil postavu mistra ševce Podrážky. Tento pohádkový příběh přinesl Grygarovi příležitost ukázat svůj herecký talent v žánru určeném pro rodinné publikum.

Film "Posel"

V roce 2012 se objevil ve filmu "Posel", který sleduje příběh kurýra na kole procházejícího osobní krizí. Grygar zde ztvárnil vedlejší roli, která přispěla k celkovému dramatickému napětí snímku.


  • Četnické humoresky
    Četnické humoresky (2001)
    SeriálRole: Jaroš
    Původní seriál České televize Četnické humoresky námětově těží z existence četnických pátracích stanic - předchůdkyň současné kriminální služby - a skutečných případů, které stanice řešily. Ve městech byla policie (známe například ze seriálu Hříšní lidé města pražského), mimo pak působilo četnictvo. Elitou mezi nimi byly četnické pátrací stanice (zhruba 40 na území tehdejšího Československa). Seriál vychází z množství autentických případů nalezených v archivech. Při vykreslování prostředí četnické pátrací stanice je dbáno na pravdivé zobrazení všech mechanismů, na nichž bylo založeno tehdejší pátrání. Seriál má tři série, každou po třinácti epizodách. Jednotlivé epizody na sebe navzájem navazují a postavy vystupující v seriálu se neustále vyvíjejí. Příprava první řady byla zahájena roku 1992. Seriál se natáčel v reálných exteriérech střední a jižní Moravy, Brně a některé epizody i na území Podkarpatské Ukrajiny. Fiktivní brněnská četnická pátrací stanice vznikla v areálu bývalých vojenských kasáren a slouží v ní deset příslušníků a služební pes Argo. Ne vždy řeší jen závažné případy, někdy jsou jejich případy banální až směšné, vždy se jim však podaří pachatele usvědčit. Ústřední postavu Karla Arazíma, zpočátku štábního strážmistra, později praporčíka a nakonec velitele stanice vrchního strážmistra, vytvořil populární Tomáš Töpfer. Jeho pravou ruku Bedřicha Jarého, a pozdějšího zetě, zahrál neméně populární Ivan Trojan a vrchního strážmistra Šiktance ztvárnil Petr Kostka. Pátrací tým doplnili Stanislav Zindulka, Zdeněk Junák, Jan Grygar, Erik Pardus, Aleš Jarý, Pavel Doucek a František Švihlík. Seriál není zaměřen jen na policejní práci, a proto tu mají pevné místo i jejich manželky a přítelkyně, například Alena Antalová jako majitelka květinářství Ludmila Horká, Andrea Elsnerová jako kuchařka celé stanice, či Zdena Herfortová jako Vladěnka Šiktancová - manželka vrchního Šiktance. V menších rolích zahráli mimo jiné i Jiřina Bohdalová, Pavel Zedníček, Marek Vašut, Simona Stašová, Jiří Krampol, slovenské hvězdy Michal Dočolomanský, Leopold Haverla či Marián Labuda. Dále jen v první sérii hrálo vedlejší role 313 herců - převážně méně okoukané tváře z moravských divadel - a zhruba 3000 komparzistů. Použito bylo 6500 kostýmů, 120 historických vozidel, několik vlaků, 25 tisíc rekvizit a velké množství zvířat. zdroj: www.cetnickehumoresky.cz
    Žánry:KomedieKrimi
    81%
    Původní seriál České televize Četnické humoresky námětově těží z existence četnických pátracích stanic - předchůdkyň současné kriminální služby - a skutečných případů, které stanice řešily. Ve městech byla policie (známe například ze seriálu Hříšní lidé města pražského), mimo pak působilo četnictvo. Elitou mezi nimi byly četnické pátrací stanice (zhruba 40 na území tehdejšího Československa). Seriál vychází z množství autentických případů nalezených v archivech. Při vykreslování prostředí četnické pátrací stanice je dbáno na pravdivé zobrazení všech mechanismů, na nichž bylo založeno tehdejší pátrání. Seriál má tři série, každou po třinácti epizodách. Jednotlivé epizody na sebe navzájem navazují a postavy vystupující v seriálu se neustále vyvíjejí. Příprava první řady byla zahájena roku 1992. Seriál se natáčel v reálných exteriérech střední a jižní Moravy, Brně a některé epizody i na území Podkarpatské Ukrajiny. Fiktivní brněnská četnická pátrací stanice vznikla v areálu bývalých vojenských kasáren a slouží v ní deset příslušníků a služební pes Argo. Ne vždy řeší jen závažné případy, někdy jsou jejich případy banální až směšné, vždy se jim však podaří pachatele usvědčit. Ústřední postavu Karla Arazíma, zpočátku štábního strážmistra, později praporčíka a nakonec velitele stanice vrchního strážmistra, vytvořil populární Tomáš Töpfer. Jeho pravou ruku Bedřicha Jarého, a pozdějšího zetě, zahrál neméně populární Ivan Trojan a vrchního strážmistra Šiktance ztvárnil Petr Kostka. Pátrací tým doplnili Stanislav Zindulka, Zdeněk Junák, Jan Grygar, Erik Pardus, Aleš Jarý, Pavel Doucek a František Švihlík. Seriál není zaměřen jen na policejní práci, a proto tu mají pevné místo i jejich manželky a přítelkyně, například Alena Antalová jako majitelka květinářství Ludmila Horká, Andrea Elsnerová jako kuchařka celé stanice, či Zdena Herfortová jako Vladěnka Šiktancová - manželka vrchního Šiktance. V menších rolích zahráli mimo jiné i Jiřina Bohdalová, Pavel Zedníček, Marek Vašut, Simona Stašová, Jiří Krampol, slovenské hvězdy Michal Dočolomanský, Leopold Haverla či Marián Labuda. Dále jen v první sérii hrálo vedlejší role 313 herců - převážně méně okoukané tváře z moravských divadel - a zhruba 3000 komparzistů. Použito bylo 6500 kostýmů, 120 historických vozidel, několik vlaků, 25 tisíc rekvizit a velké množství zvířat. zdroj: www.cetnickehumoresky.cz
    Žánry:KomedieKrimi
    1
  • České století
    České století (2013)
    MinisérieRole: Přemysl Šámal
    • Oneplay
    • iVysílání
    Televizní cyklus České století přichází s novým pohledem na klíčové okamžiky našich moderních dějin od vzniku Československé republiky v roce 1918 až do jejího rozpadu v roce 1992. V osmi dramatech sleduje historické osobnosti v okamžicích, kdy měly nůž na krku a moc dobře věděly, že jejich rozhodnutí na dlouhou dobu ovlivní celý národ. Každý hráč měl v rukou nějaké karty a bylo jen na něm, jaký trumf vynese. Autoři Českého století nehodnotí, jestli šlo o dobrý, nebo špatný list, ale spíš je zajímá, jestli se někdo neflákal a nefixloval. Historie je totiž vedle patosu plná trapnosti, blábolení, ironie nebo dojetí.
    77%
    Televizní cyklus České století přichází s novým pohledem na klíčové okamžiky našich moderních dějin od vzniku Československé republiky v roce 1918 až do jejího rozpadu v roce 1992. V osmi dramatech sleduje historické osobnosti v okamžicích, kdy měly nůž na krku a moc dobře věděly, že jejich rozhodnutí na dlouhou dobu ovlivní celý národ. Každý hráč měl v rukou nějaké karty a bylo jen na něm, jaký trumf vynese. Autoři Českého století nehodnotí, jestli šlo o dobrý, nebo špatný list, ale spíš je zajímá, jestli se někdo neflákal a nefixloval. Historie je totiž vedle patosu plná trapnosti, blábolení, ironie nebo dojetí.
    2
  • Kaspar Hauser
    Kaspar Hauser (1993)
    Film
    V květnu 1828 se v Norimberku objevil zdivočelý chlapec odhadem ve věku 16 let. Kaspar Hauser, jak byl nazýván, uměl jen pár nesrozumitelných slov a nevěděl nic o svém původu nebo rodině. Film líčí – domnělé – okolnosti, za kterých byl Hauser držen od dětství v naprosté izolaci v úkrytu. Z toho se vynořuje obraz intriky zahrnující vysoké kruhy aristokratické společnosti. Pět let po svém osvobození, v prosinci 1833, zemřel Kaspar Hauser na následky bodné rány, kterou mu zasadil neznámý pachatel.
    Režie:Peter Sehr
    65%
    V květnu 1828 se v Norimberku objevil zdivočelý chlapec odhadem ve věku 16 let. Kaspar Hauser, jak byl nazýván, uměl jen pár nesrozumitelných slov a nevěděl nic o svém původu nebo rodině. Film líčí – domnělé – okolnosti, za kterých byl Hauser držen od dětství v naprosté izolaci v úkrytu. Z toho se vynořuje obraz intriky zahrnující vysoké kruhy aristokratické společnosti. Pět let po svém osvobození, v prosinci 1833, zemřel Kaspar Hauser na následky bodné rány, kterou mu zasadil neznámý pachatel.
    Režie:Peter Sehr
    3
  • Četníci z Luhačovic
    Četníci z Luhačovic (2017)
    SeriálRole: ...
    • iVysílání
    63%
    4
  • Zločin na dobré cestě
    Zločin na dobré cestě (2025)
    SeriálRole: farář v Drnholci (Poklad)
    • iVysílání
    57%
    5
  • Smrt v kruhu
    Smrt v kruhu (1990)
    FilmRole: číšník
    • iVysílání
    Malé moravské městečko poblíž Brna dvacátých let minulého století. Na lesní mýtině objeví mentálně postižený Fricek těla tří mladých lidi. Devatenáctiletou dceru místního velkouzenáře Růženku, řeznického pomocníka Hrnčíře a Hrnčířova kamaráda Roubala. Kdo střílel a proč, to je úkol pro kriminálního vyšetřovatele Vrbu, jehož všetečná dcera vidí příležitost, jak ulovit sólokapra pro časopis.
    Žánry:Krimi
    56%
    Malé moravské městečko poblíž Brna dvacátých let minulého století. Na lesní mýtině objeví mentálně postižený Fricek těla tří mladých lidi. Devatenáctiletou dceru místního velkouzenáře Růženku, řeznického pomocníka Hrnčíře a Hrnčířova kamaráda Roubala. Kdo střílel a proč, to je úkol pro kriminálního vyšetřovatele Vrbu, jehož všetečná dcera vidí příležitost, jak ulovit sólokapra pro časopis.
    Žánry:Krimi
    6
  • Podzimní návrat
    Podzimní návrat (2001)
    FilmRole: hrobník
    Celovečerní film režiséra a scenáristy Georga Agathonikiadise Podzimní návrat, který byl vyroben v brněnském studiu České televize (tvůrčí skupina Josefa Souchopa a Dariny Levové) ve spolupráci s řeckou televizí ERT, velmi působivě zpracovává zážitky řeckého chlapce, který po nuceném exodu za občanské války v Řecku v roce 1949 našel svůj druhý domov v tehdejším Československu, v městě Brně, kde ho vychovávali jeho řecký dědeček a řecká babička. Hrdina příběhu Podzimní návrat navštíví jako zralý muž místa svého dětství a mládí, aby převezl ostatky svých prarodičů do rodného Řecka, kde nyní žije. Vybavují se mu vzpomínky na milované osoby - babičku, dědečka, pana Nováka, němého blázna Miloše, přítele Rosťu, na jeho první lásky, na všechny dávné radostné i bolestné události. Své brněnské dětství a mládí jsem se pokusil zvěčnit jako moravský Amarcord, říká o svém uměleckém projektu režisér George Agathonikiadis.
    Žánry:Drama
    52%
    Celovečerní film režiséra a scenáristy Georga Agathonikiadise Podzimní návrat, který byl vyroben v brněnském studiu České televize (tvůrčí skupina Josefa Souchopa a Dariny Levové) ve spolupráci s řeckou televizí ERT, velmi působivě zpracovává zážitky řeckého chlapce, který po nuceném exodu za občanské války v Řecku v roce 1949 našel svůj druhý domov v tehdejším Československu, v městě Brně, kde ho vychovávali jeho řecký dědeček a řecká babička. Hrdina příběhu Podzimní návrat navštíví jako zralý muž místa svého dětství a mládí, aby převezl ostatky svých prarodičů do rodného Řecka, kde nyní žije. Vybavují se mu vzpomínky na milované osoby - babičku, dědečka, pana Nováka, němého blázna Miloše, přítele Rosťu, na jeho první lásky, na všechny dávné radostné i bolestné události. Své brněnské dětství a mládí jsem se pokusil zvěčnit jako moravský Amarcord, říká o svém uměleckém projektu režisér George Agathonikiadis.
    Žánry:Drama
    7
  • Císařovy nové šaty
    Císařovy nové šaty (1994)
    FilmRole: dozorce
    50%
    8
  • Hrísní lidé mesta brnenského
    Hrísní lidé mesta brnenského (2000)
    Minisérie
    50%
    9
  • Posel
    Posel (2012)
    FilmRole: zastavárník
    • iVysílání
    Epsteinův hlavní hrdina Petr je posel, tedy messenger. Projíždí městem na kole a spolu se svými kolegy dotváří jeho kolorit. „Zpočátku se jeví jako nekonformní, sympatický mladík, který se odmítá sžívat se současnou pokřivenou společností a se všemi jejími pohodlnostmi, konzumy a lžemi, s jejími pseudopravdami, pseudocity, pseudoláskami a pseudohodnotami,“ představuje hlavního hrdinu šéfdramaturg Jaroslav Kravka. Postupně však divák zjišťuje, že má co do činění s někým úplně jiným. S bezcharakterním a sobeckým jedincem. Podobný typ záporného hrdiny se přitom v současné literatuře, ani v české audiovizuální tvorbě příliš nevyskytuje. Pokud se taková postava přece jen objeví, má její tvůrce zpravidla snahu hodnotit její chování, její postoje a téměř veřejně ji odsuzovat. Talentovaný Marek Epstein si je tohoto úskalí vědom a jakékoliv autorské hodnocení odmítá. Sobectví či bezcitnost své hlavní postavy nekomentuje. Děje se tak i proto, že ani další postavy díla nejsou prvoplánově schématické. Žádná z nich totiž není tak jednoznačně kladná. O každé postavě platí to, co lze říci i o Epsteinových dialozích: jsou živé, jakoby skutečné, a tím pádem zcela uvěřitelné.
    Žánry:Drama
    50%
    Epsteinův hlavní hrdina Petr je posel, tedy messenger. Projíždí městem na kole a spolu se svými kolegy dotváří jeho kolorit. „Zpočátku se jeví jako nekonformní, sympatický mladík, který se odmítá sžívat se současnou pokřivenou společností a se všemi jejími pohodlnostmi, konzumy a lžemi, s jejími pseudopravdami, pseudocity, pseudoláskami a pseudohodnotami,“ představuje hlavního hrdinu šéfdramaturg Jaroslav Kravka. Postupně však divák zjišťuje, že má co do činění s někým úplně jiným. S bezcharakterním a sobeckým jedincem. Podobný typ záporného hrdiny se přitom v současné literatuře, ani v české audiovizuální tvorbě příliš nevyskytuje. Pokud se taková postava přece jen objeví, má její tvůrce zpravidla snahu hodnotit její chování, její postoje a téměř veřejně ji odsuzovat. Talentovaný Marek Epstein si je tohoto úskalí vědom a jakékoliv autorské hodnocení odmítá. Sobectví či bezcitnost své hlavní postavy nekomentuje. Děje se tak i proto, že ani další postavy díla nejsou prvoplánově schématické. Žádná z nich totiž není tak jednoznačně kladná. O každé postavě platí to, co lze říci i o Epsteinových dialozích: jsou živé, jakoby skutečné, a tím pádem zcela uvěřitelné.
    Žánry:Drama
    10
  • Okno do hřbitova
    Okno do hřbitova (2012)
    Seriál
    Cyklus třinácti půlhodinových tajemných příběhů volně inspirovaných povídkami Miloslava Švandrlíka natočil v dramaturgii Centra hrané tvorby brněnského studia České televize renomovaný režisér Vladimír Michálek (např. Zapomenuté světlo či Je třeba zabít Sekala), který pro tento projekt využil převážně herce moravských divadel. V jednotlivých příbězích, ve kterých se autoři scénářů Martin Bezouška a Dušan Kukal snažili zachovat neopakovatelné kouzlo, poetiku i humor původních předloh, tedy uvidíme nejen známé herecké osobnosti počínaje například Bolkem Polívkou, Zuzanou Slavíkovou, Arnoštem Goldflamem, Jiřím Vyorálkem, Hanou Holišovou či Jiřím Pechou, ale i řadu jejich méně známých kolegů. (Česká televize)
    43%
    Cyklus třinácti půlhodinových tajemných příběhů volně inspirovaných povídkami Miloslava Švandrlíka natočil v dramaturgii Centra hrané tvorby brněnského studia České televize renomovaný režisér Vladimír Michálek (např. Zapomenuté světlo či Je třeba zabít Sekala), který pro tento projekt využil převážně herce moravských divadel. V jednotlivých příbězích, ve kterých se autoři scénářů Martin Bezouška a Dušan Kukal snažili zachovat neopakovatelné kouzlo, poetiku i humor původních předloh, tedy uvidíme nejen známé herecké osobnosti počínaje například Bolkem Polívkou, Zuzanou Slavíkovou, Arnoštem Goldflamem, Jiřím Vyorálkem, Hanou Holišovou či Jiřím Pechou, ale i řadu jejich méně známých kolegů. (Česká televize)
    11

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.