Ted Markland (15. ledna 1933 – 18. prosince 2011) byl americký charakterní herec, který se narodil v Syracuse ve státě New York. Během své téměř padesátileté kariéry se etabloval jako spolehlivý charakterní herec, který se objevil v desítkách filmů a televizních seriálů.
Počátky kariéry
Markland začal svou hereckou kariéru koncem 50. let, kdy se objevoval v menších rolích v různých televizních seriálech. Postupně si budoval reputaci jako spolehlivý herec, který se specializoval především na westerny a kriminální seriály. Jeho drsný vzhled a přirozená autorita mu umožnily ztvárňovat širokou škálu postav od záporných charakterů až po představitele zákona.
Průlom v seriálu The High Chaparral
Skutečný průlom v Marklandově kariéře přišel koncem 60. let, kdy získal svou první významnou opakující se roli v populárním westernovém seriálu The High Chaparral (1967-1971) vysílaném na NBC. V tomto seriálu, který se odehrával na ranči v arizonském pohraničí v 70. letech 19. století, ztvárnil postavu Rena, mladého kovboje a častého hlídače. Seriál sledoval rodinu Cannonových, která provozovala ranč High Chaparral, a jejich boj s nepřátelskými indiány a dalšími nástrahami divokého západu. Markland se v této roli objevil ve 38 epizodách a jeho výkon mu zajistil pozornost filmových tvůrců.
Filmová kariéra
Po úspěchu v The High Chaparral začal Markland střídavě pracovat v televizi a ve filmu. Jeho nejvýznamnější filmovou rolí byla postava Hapa Arlicha v oscarovém dramatu One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975) režiséra Miloše Formana. Tento film s Jackem Nicholsonem a Louise Fletcher v hlavních rolích se stal jedním z nejúspěšnějších a nejoceňovanějších filmů všech dob, když získal všech pět hlavních Oscarů.
V 80. letech Markland spolupracoval s režisérem Walterem Hillem, který často natáčel filmy s westernovou tematikou, i když ne vždy v klasickém prostředí divokého západu. Významná byla jeho role ve filmu Colors (1988), kde ztvárnil postavu důstojníka C.R.A.S.H. (Community Resources Against Street Hoodlums) v tomto drsném policejním dramatu s Robertem Duvallem a Seanem Pennem v hlavních rolích. Film se zabýval gangy v Los Angeles a snahou policie udržet pouliční násilí pod kontrolou.
Markland se objevil také v akčním thrilleru Another 48 Hrs. (1990), kde hrál postavu Malcolma Price, kontaktní osoby pro nájemné vrahy, kterou zabije postava ztvárněná Brionem Jamesem. Tento film byl pokračováním úspěšného snímku 48 Hrs. a opět v něm hráli Eddie Murphy a Nick Nolte.
V roce 1996 si zahrál roli zástupce šerifa Boba ve filmu Last Man Standing, neo-westernovém akčním thrilleru režiséra Waltera Hilla s Brucem Willisem v hlavní roli. Film byl oficiálním remakem klasického samurajského filmu Jódžinbó od Akiry Kurosawy a odehrával se v době prohibice v malém texaském městě na hranicích s Mexikem.
Televizní práce
V 80. letech si Markland vybudoval pověst spolehlivého charakterního herce, který se mohl objevit v jakémkoli televizním programu. Nejvíce rolí ztvárnil v seriálech Simon & Simon a Father Murphy. V druhém jmenovaném, který se odehrával na americké hranici v 70. letech 19. století, se objevil v několika epizodách jako Frank, pravá ruka zlotřilého šéfa města.
Během své kariéry hostoval v mnoha populárních televizních seriálech, včetně The Adventures of Brisco County, Jr., Baywatch, Murder, She Wrote, The A-Team, Knight Rider a Falcon Crest. Jeho všestrannost a schopnost ztvárnit různé typy postav z něj učinily vyhledávaného televizního herce.
Pozdější kariéra a odkaz
Ted Markland pokračoval v herectví až do počátku 21. století, kdy se objevil v několika menších filmových projektech. Jeho poslední zaznamenaná role byla ve filmu Remembering Nigel z roku 2009. Zemřel 18. prosince 2011 ve věku 78 let v Yucca Valley v Kalifornii.
Za svou dlouhou kariéru Ted Markland vytvořil desítky nezapomenutelných postav a stal se jedním z těch charakterních herců, kteří možná nikdy nezískali hlavní role, ale jejichž přítomnost vždy obohatila každý film či seriál, ve kterém se objevili. Jeho specializace na westerny a drsné kriminální příběhy z něj učinila ikonickou tvář americké kinematografie druhé poloviny 20. století.