Brian Taylor je americký filmový režisér, scenárista a producent, který se proslavil především svou spoluprací s Markem Neveldinem v režisérském týmu Neveldine/Taylor. Taylor vyrostl v jižní Kalifornii a po mládí stráveném cestováním po světě s punkovými kapelami se rozhodl pro změnu směru a zapsal se na desetiměsíční filmový program na Los Angeles Film School, kde studoval kameru.
Počátky kariéry
Brian Taylor začínal jako kameraman pracující na nezávislých filmech a nízkorozpočtových krátkých snímcích. Napsal, natočil a sestříhal adaptaci díla Charlese Bukowského The Man Who Loved Elevators, která je považována za jeden z prvních studentských filmů natočených v plném HD rozlišení. Jako kameraman pracoval na dvou nezávislých celovečerních filmech, než se spojil s Markem Neveldinem a vytvořili režisérské duo Neveldine/Taylor.
Průlom s Neveldine/Taylor
V roce 2004 podepsali smlouvu s @radical.media jako reklamní režiséři a natočili kampaně pro značky jako Nike, Powerade a Budweiser. Jejich první celovečerní film Crank (2006) s Jasonem Stathamem v hlavní roli byl napsán jako "útok na studiové filmování". Film se dočkal pokračování Crank: High Voltage (2009), o kterém Quentin Tarantino prohlásil, že je to "Gremlins 2 akčních filmů". Duo bylo známé svým agresivním, energickým stylem kamery a technickými inovacemi, včetně vynálezu "roller dolly" - techniky, kdy kameraman natáčí film na kolečkových bruslích.
Další společné projekty
Neveldine/Taylor průkopnicky využili kameru RED ONE při natáčení dystopické sci-fi Gamer (2009) s Gerardem Butlerem v hlavní roli. Následně procestovali Evropu s Nicolasem Cagem při natáčení filmu Ghost Rider: Spirit of Vengeance (2011). Duo také napsalo a produkovalo thriller Pathology (2008) a původně mělo režírovat filmovou adaptaci komiksové postavy Jonah Hex od DC Comics, ale odstoupili kvůli tvůrčím neshodám s distributorem Warner Bros., přestože jsou stále uvedeni jako scenáristé filmu.
Sólová kariéra
V roce 2017 Taylor napsal a režíroval hororovou komedii Mom and Dad s Nicolasem Cagem a Selmou Blair v hlavních rolích. Film měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu 2017 jako součást programu Midnight Madness a do kin byl uveden 19. ledna 2018. Snímek sleduje příběh rodičů, kteří se v důsledku nevysvětlitelného statického signálu začnou násilně obracet proti svým dětem. Přestože film v kinech finančně neuspěl, získal převážně pozitivní recenze od kritiků.
Televizní tvorba
V roce 2016 se Taylor spojil s komiksovou legendou Grantem Morrisonem, aby adaptovali grafický román Happy! pro Original Films. Seriál měl premiéru na stanici SyFy v roce 2017 a sleduje příběh Nicka Saxe (Christopher Meloni), alkoholického bývalého policisty proměněného v nájemného vraha, jehož život se navždy změní, když potká malého, neustále pozitivního, imaginárního modrého okřídleného jednorožce jménem Happy (hlas propůjčil Patton Oswalt). Seriál byl obnoven pro druhou sezónu, která měla premiéru v březnu 2019, ale po dvou sezónách byl zrušen.
Taylor a Morrison následně spolupracovali na adaptaci klasického díla Aldouse Huxleyho Brave New World pro Amblin/UCP jako seriál pro USA Network v roce 2018.
Nejnovější projekty
V roce 2024 Taylor režíroval film Hellboy: The Crooked Man, nový reboot filmové série Hellboy, který je adaptací stejnojmenné komiksové minisérie Mikea Mignoly. Film, ve kterém hraje Jack Kesy jako Hellboy, se odehrává v 50. letech 20. století v Appalačských horách a je popisován jako věrnější komiksové předloze než předchozí filmové adaptace. Taylor při tvorbě filmu zdůraznil hororové prvky a praktické efekty, přičemž potvrdil, že postavy Hellboye a Crooked Mana byly vytvořeny a natočeny zcela prakticky, bez využití CGI vylepšení.
Brian Taylor je známý svým jedinečným vizuálním stylem, rychlými střihy, energickým způsobem natáčení a schopností kombinovat akční scény s černým humorem. Jeho filmy často balancují na hraně žánrů a vyznačují se nekonvenčním přístupem k vyprávění příběhů.