Henry Vroom: Nejlepší filmy a seriály

6.4

Henry Vroom: Filmy a seriály

  • Zahraniční aféra
    Zahraniční aféra (1948)
    FilmRole: American Sergeant (uncredited)
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    71%
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    1
  • Blue Dahlia, The
    Blue Dahlia, The (1946)
    FilmRole: Master Sergeant (uncredited)
    69%
    2
  • O.S.S.
    O.S.S. (1946)
    Film
    Velitel Brady (Patric Knowles) z Úřadu strategických služeb zformuje operaci "Applejack" (založenou na skutečných událostech z druhé světové války) a vyšle poručíka Philipa Massona, alias Johna Martina, v roli špiona Philippa Martina (Alan Ladd) spolu s Ellen Rogersovou, vydávající se za její spolubydlící z vysoké školy, Madame Elaine Duprez (Geraldine Fitzgerald) a Roberta Boucheta, technického seržanta, jako Alberta Bernardita (Richard Benedict), aby získali tajné nacistické plány. Po mnoha nebezpečných situacích uspějí a získají nové identity. Nicméně objeví tajemství, které by mohlo změnit průběh války, a riskují své životy, aby dopravili informace zpět do Londýna dříve, než ohrozí jejich životy.
    66%
    Velitel Brady (Patric Knowles) z Úřadu strategických služeb zformuje operaci "Applejack" (založenou na skutečných událostech z druhé světové války) a vyšle poručíka Philipa Massona, alias Johna Martina, v roli špiona Philippa Martina (Alan Ladd) spolu s Ellen Rogersovou, vydávající se za její spolubydlící z vysoké školy, Madame Elaine Duprez (Geraldine Fitzgerald) a Roberta Boucheta, technického seržanta, jako Alberta Bernardita (Richard Benedict), aby získali tajné nacistické plány. Po mnoha nebezpečných situacích uspějí a získají nové identity. Nicméně objeví tajemství, které by mohlo změnit průběh války, a riskují své životy, aby dopravili informace zpět do Londýna dříve, než ohrozí jejich životy.
    3
  • Zlaté náušnice
    Zlaté náušnice (1947)
    Film
    66%
    4
  • Tap Roots
    Tap Roots (1948)
    FilmRole: Artillery Gunner (uncredited)
    Děj filmu *Kořeny hrdosti* se odehrává na počátku občanské války a vypráví příběh okresu v Mississippi, který se rozhodne odtrhnout od státu, aby se vyhnul zapojení do konfliktu. Okres je chráněn před Konfederací abolicionistou a mužem z řad původních obyvatel Ameriky. Dcera abolicionisty je dvořena vlivným vydavatelem novin poté, co její snoubenec, důstojník Konfederace, uteče s její sestrou. Zpočátku dcera odmítá vydavatelovu pozornost, ale nakonec se k němu obrací o pomoc, když její bývalý snoubenec plánuje dobýt odtržený okres ve jménu Jihu.
    Žánry:Drama
    65%
    Děj filmu *Kořeny hrdosti* se odehrává na počátku občanské války a vypráví příběh okresu v Mississippi, který se rozhodne odtrhnout od státu, aby se vyhnul zapojení do konfliktu. Okres je chráněn před Konfederací abolicionistou a mužem z řad původních obyvatel Ameriky. Dcera abolicionisty je dvořena vlivným vydavatelem novin poté, co její snoubenec, důstojník Konfederace, uteče s její sestrou. Zpočátku dcera odmítá vydavatelovu pozornost, ale nakonec se k němu obrací o pomoc, když její bývalý snoubenec plánuje dobýt odtržený okres ve jménu Jihu.
    Žánry:Drama
    5
  • Whiplash
    Whiplash (1948)
    Film
    63%
    6
  • Fighter Squadron
    Fighter Squadron (1948)
    Film
    62%
    7
  • Walk in the Sun, A
    Walk in the Sun, A (1945)
    Film
    61%
    8
  • Chain Lightning
    Chain Lightning (1950)
    Film
    59%
    9
  • What Next, Corporal Hargrove?
    What Next, Corporal Hargrove? (1945)
    Film
    56%
    10

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.