Alex Thomson

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Alex Thomson
Alexander Thomson BSC (12. ledna 1929 – 14. června 2007) byl britský kameraman. Narodil se v Londýně v Anglii a první práci mu nabídl Bert Easey (1901-1973), který byl vedoucím kamerového oddělení ve studiích Denham a Pinewood. Jako pětiletý podstoupil operaci, která ho zbavila sluchu na levé ucho. Jako útěchu ho poprvé vzali do kina a podle jeho vlastních slov „od té chvíle byl závislý". Začátky kariéry a spolupráce s Nicolasem Roegem Thomson vstoupil do filmového průmyslu v roce 1946 jako sedmnáctiletý klakař ve studiích Denham. Po zahájení filmové kariéry na konci 40. let sloužil jako kameraman pod vedením kameramana Nicolase Roega na dvanácti filmech mezi lety 1961 a 1966. Poprvé se s Roegem setkal na počátku 60. let, kdy spolu pracovali na řadě prestižních britských filmů, včetně Lawrence of Arabia (1962), na kterém byl Roeg kameramanem druhé jednotky a Thomson kameramanem. Thomson pokračoval ve stejné funkci s Roegem na filmech The Masque of the Red Death (1964) Rogera Cormana a Fahrenheit 451 (1966) Françoise Truffauta. První kroky jako hlavní kameraman V 60. letech pracoval jako pravidelný kameraman Nicolase Roega, než se v roce 1968 stal hlavním kameramanem. Svůj první film jako hlavní kameraman natočil Here We Go Round the Mulberry Bush (1967), moderní romantiku zasazenou do swingujících 60. let ve Stevenage, kde režisér Clive Donner nechal Thomsona, aby nové město vypadalo jako Carnaby Street s psychedelickými efekty a lesklými sekvencemi ve stylu Blow-Up. David Hemmings, hlavní představitel posledně jmenovaného filmu, měl titulní roli v Donnerově komerčně katastrofálním Alfred the Great (1969), zasazeném do Anglie 9. století, kterou Thomsonova kamera dobře evokovala. Úraz a přerušení kariéry Jeho kariéra utrpěla přerušení v polovině 70. let, když se zranil po pádu z kamerového podstavce na natáčení Jesus Christ Superstar (1973). Jeho status měl být povýšen v roce 1973, kdy byl najat natáčet Jesus Christ Superstar režiséra Normana Jewisona pro Universal Pictures. Nešťastnou náhodou během prvního týdne natáčení spadl z kamerového podstavce a vážně se zranil. Byl nahrazen Douglasem Slocombenem, který pokračoval a získal cenu za nejlepší kameru od Britské společnosti kameramanů za tento film. Návrat a průlom s filmem Excalibur Ale byl to film Excalibur (1981) Johna Boormana, za který byl Thomson nominován na Oscara, který ho zařadil do první ligy hlavních kameramanů. Tento spektakulární příběh meče a čarodějnictví byl ohromující na pohled, navzdory nadměrnému používání měkkého zaostření a mlhy. Byl nominován na Oscara za nejlepší kameru za film Excalibur (1981). Po jeho uzdravení následovaly další středně rozpočtové filmy a až Excalibur (1981) režiséra Johna Boormana povýšil Thomsona do nejvyšší kategorie kameramanů, čímž získal nominaci na Oscara a nominaci BSC na nejlepší kameru za tento film. Úspěšná 80. a 90. léta V důsledku toho si Nicolas Roeg vybral Thomsona k natáčení filmů Eureka (1983) a později Track 29 (1988), které Ronald Bergan v The Guardian popsal jako „dva sebeláskavé, ale vizuálně strašidelné filmy". Thomson nakonec získal cenu BSC za nejlepší kameru za Ridleyho Scottovu přepychovou pohádku Legend (1985). Ačkoli to trvalo několik let, než se Thomson plně zotavil, dokázal to překonat tím, že cenu získal dvakrát: za pohádku Legend (1985) Tonyho Scotta a Hamlet (1996) Kennetha Branagha. Jeho další filmy zahrnovaly Year of the Dragon (1985), Legend (1985), Labyrinth (1986), The Krays (1990), Alien 3 (1992), Cliffhanger (1993), Demolition Man (1993), Executive Decision (1996) a dvě Shakespearovské adaptace Kennetha Branagha, Hamlet (1996) a Love's Labour's Lost (2000). Mezi jeho další díla patří Year of the Dragon (1985) režiséra Michaela Cimina, Labyrinth (1986) režiséra Jima Hensona, The Sicilian (1987) režiséra Michaela Cimina, který považoval za svůj oblíbený ze všech svých filmů, a Alien 3 (1992) režiséra Davida Finchera. Hamlet a pozdní kariéra Branaghův Hamlet byla Thomsonova první zkušenost s 70mm. V roce 1996 natočil Hamlet (režie Kenneth Branagh) v 65mm, čímž získal cenu BSC za nejlepší kameru a nominaci na Zlatou žábu Camerimage. Producent David Barron vysvětlil, proč ho přivedl: „Vždy jsem silně cítil," vysvětlil, „že u filmu této povahy je herectví a režie dost na starosti. [Branagh] potřeboval někoho, kdo ho bude plně podporovat na straně osvětlení... Věděl jsem, že se můžeme spolehnout na Alexovy bohaté znalosti a zkušenosti". Thomson, jehož posledním celovečerním filmem byla Branaghova jasně osvětlená hollywoodská muzikálová verze Love's Labour's Lost (2000), zanechal manželku Dianu Golding a dceru Chynu Thomson, která je také kameramankou. Jeho vybraná ocenění zahrnují nominace na Oscara a BSC za nejlepší kameru za Excalibur (1981), vítězství BSC za nejlepší kameru za Legend (1985) a Hamlet (1996), nominace na Satellite Awards a Camerimage Golden Frog za Hamlet a cenu BSC za celoživotní dílo v roce 2002.


Alex Thomson: Filmy a pořady 52


Dodatečné informace

Narození:
12. 1. 1929
Londýn
Úmrtí:
14. 6. 2007

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.