Bruce Harold Broughton, narozen 8. března 1945 v Los Angeles, je americký hudební skladatel, dirigent a tvůrce filmové, televizní a herní hudby.
Raná kariéra a vzdělání
Bruce Broughton vystudoval Univerzitu Jižní Kalifornie, kde v roce 1967 získal titul v oboru hudební kompozice s vyznamenáním. Jeho profesní dráha začala v CBS Television, kde pracoval jako asistent hudebního supervizora a později jako asistent ředitele hudebního oddělení. Během tohoto období měl možnost spolupracovat s významnými filmovými skladateli jako Jerry Goldsmith, Henry Mancini, Bernard Herrmann a Quincy Jones, což významně ovlivnilo jeho budoucí kariéru. V CBS pracoval na seriálech jako Gunsmoke a Hawaii Five-O, kde začínal s výběrem archivní hudby, ale postupně přešel k vlastní kompozici.
Filmová tvorba
Broughton se proslavil především svými filmovými soundtracky. Jeho průlomovým dílem byla hudba k westernu Silverado (1985), která mu vynesla nominaci na Oscara. Ve stejném roce složil hudbu k dobrodružnému filmu Young Sherlock Holmes, za kterou byl nominován na cenu Grammy. Mezi jeho další významné filmové práce patří westernový film Tombstone (1993), animovaný film The Rescuers Down Under (1990), rodinné filmy Homeward Bound: The Incredible Journey (1993) a jeho pokračování Lost in San Francisco (1996).
Broughtonova filmografie zahrnuje také snímky jako Harry and the Hendersons (1987), The Boy Who Could Fly (1986), The Presidio, Baby's Day Out (1994) a Miracle on 34th Street (1994). Pro Disney vytvořil hudbu k filmům jako Bambi II a Mickey, Donald, Goofy: The Three Musketeers. Jeho hudební rukopis je charakteristický bohatými orchestrálními aranžemi a výraznými melodickými linkami, které dokonale podtrhují atmosféru filmů.
Televizní tvorba
V oblasti televizní tvorby je Broughton mimořádně úspěšný, což dokládá jeho rekordních 10 cen Emmy z celkových 24 nominací. Složil úvodní znělky k seriálům jako JAG, The Orville a Steven Spielbergův Tiny Toon Adventures. Jeho hudba doprovázela epizody populárních seriálů jako Dallas, Quincy, Hawaii Five-O a How the West Was Won. Významné jsou také jeho práce pro televizní minisérie, včetně The Blue and the Gray a Texas Rising, a televizní filmy jako Warm Springs a O Pioneers!
Hudba pro Disney parky
Broughton má za sebou dlouhodobou spolupráci s Disney, pro které vytvořil hudbu k mnoha atrakcím v jejich zábavních parcích. Jeho kompozice můžeme slyšet v atrakcích jako Soarin' Around the World, Spaceship Earth, Ellen's Energy Adventure, The Timekeeper, Honey, I Shrunk the Audience, Golden Dreams, CinéMagique a dalších. Pro Fantasia 2000 dirigoval hudbu pro sekvenci "Rhapsody in Blue". Jeho schopnost vytvořit hudbu, která umocňuje zážitek návštěvníků, z něj učinila vyhledávaného skladatele pro tematické parky.
Koncertní a komorní tvorba
Vedle filmové a televizní hudby se Broughton věnuje i koncertní tvorbě. Jeho skladby byly provedeny významnými orchestry včetně Cleveland Orchestra, Chicago Symphony, Seattle Symphony, National Symphony a Los Angeles Chamber Orchestra. Mezi jeho významná koncertní díla patří Fanfare for 16 Horns (společná zakázka Los Angeles Philharmonic a International Horn Society), Modular Music (složeno pro Los Angeles Chamber Orchestra), dětská fantazie The Magic Horn a Concerto for Horn and Orchestra, které nahrál s London Symphony Orchestra.
Pedagogická činnost a profesní organizace
Broughton působí jako lektor kompozice na UCLA a vyučoval filmovou kompozici v programu Advanced Film Music Studies na USC. Je členem správní rady ASCAP, bývalým guvernérem Akademie filmového umění a věd (AMPAS) a Akademie televizního umění a věd, a bývalým prezidentem a zakládajícím členem Společnosti skladatelů a textařů. V letech 2023-2024 působil jako skladatel-rezident na University of North Texas College of Music.
Ocenění a odkaz
Kromě 10 cen Emmy a nominace na Oscara za Silverado byl Broughton nominován na Grammy za hudbu k filmu Young Sherlock Holmes. Jeho píseň "Alone yet Not Alone" ze stejnojmenného filmu byla původně nominována na Oscara za nejlepší původní píseň na 86. ročníku udílení cen Akademie, ale nominace byla později odvolána kvůli kontroverzím ohledně kampaně. Broughton je také průkopníkem v oblasti herní hudby - jeho score pro Heart of Darkness byl prvním nahraným orchestrálním soundtrackem pro videoherní médium.
Bruce Broughton zůstává jedním z nejvšestrannějších a nejrespektovanějších skladatelů v Hollywoodu, jehož hudba přesahuje hranice filmového plátna do koncertních síní, televizních obrazovek i zábavních parků.