Eva Trunečková (29. 4. 1923 Praha – 2. 9. 1991) byla česká herečka, která svou profesionální kariéru zasvětila především divadelním prknům, přestože se objevila i v řadě filmových a televizních produkcí.
Divadelní začátky a kariéra
S profesionálním herectvím začínala Eva Trunečková hned po druhé světové válce v pražském divadle Větrník. Po jeho zániku v roce 1946 působila v zájezdovém Vesnickém divadle (1946-1949). V následujícím desetiletí prošla oblastními divadly v Karlových Varech, Liberci, Novém Boru, Varnsdorfu a Benešově. Od roku 1959 až do své smrti byla členkou souboru Městského divadla v Příbrami. Právě v Příbrami strávila nejdelší část své divadelní kariéry, kde ztvárnila desítky rolí různého charakteru.
Filmová kariéra
Přestože Eva Trunečková celý život hrála mimo Prahu, její filmové a televizní portfolio je relativně bohaté. Za její největší filmovou roli se považuje hned ta první. V roce 1952 ztvárnila postavu Filoménu ve filmu Divotvorný klobouk. Tento český snímek, natočený režisérem Alfrédem Radokem, byl hudební komedií na motivy stejnojmenné divadelní hry Václava Klimenta Klicpery. Film vyvolal po své premiéře značnou kontroverzi, neboť jeho rozverný příběh o lidské hlouposti nebezpečně připomínal tehdejší politické události. Bouře, která se po premiéře rozpoutala, negativně ovlivnila nejen režiséra Radoka, ale i další pokusy o umělecky hodnotné filmy v tehdejší kinematografii.
Charakteristické role
V dalších filmových a televizních projektech hrála Eva Trunečková převážně menší, epizodní role. Často ztvárnila postavy z běžného života jako prodavačky, šatnářky, číšnice či uklízečky. Její filmografie zahrnuje role jako biletářka, žena v prodejně konfekce, uvaděčka, kreslička, turistka, skladnice či televizní hlasatelka. Přestože šlo o menší role, dokázala jim vtisknout autenticitu a přirozenost.
Významné filmové a televizní projekty
Z jejích dalších rolí stojí za zmínku postava komunistické poslankyně ve filmu Dvacátý devátý (1974), role sousedky Meruňkové ve snímku Smrt mouchy (1976) a v televizi role Kladívkové v historické inscenaci o Boženě Němcové Vlčí halíř (1975). Film Dvacátý devátý režiséra Antonína Kachlíka je považován za typický příklad kinematografie první poloviny sedmdesátých let. Snímek Smrt mouchy patří k méně významným dílům v tvorbě režiséra Karla Kachyni a představuje psychologickou sondu do světa gymnaziálního studenta, kombinovanou s ekologickým poselstvím. Televizní inscenace Vlčí halíř byla natočena na motivy románu J. Š. Baara Paní komisarka o Boženě Němcové a zachycuje chodské období jejího života. Vypráví o manželském svazku s Josefem Němcem, který jako finanční úředník zůstával vždy ve stínu své slavné ženy. Inscenace je představuje jako dva lidi, kterým láska k národu vrostla do srdce a kteří nechtěli stát stranou boje za svobodu národa.
Umělecký odkaz
Eva Trunečková patří k herečkám, které svou poctivou prací v regionálních divadlech a menšími rolemi ve filmu a televizi přispěly k bohatosti české kultury. Přestože nikdy nepatřila mezi hvězdy první velikosti, její herecký projev byl vždy profesionální a autentický. Zemřela 2. září 1991 ve věku 68 let, zanechávajíc za sebou desítky divadelních, filmových a televizních rolí, které svědčí o její všestrannosti a oddanosti hereckému řemeslu.