?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Pavel Kopta (11. září 1930 Praha – 21. srpna 1988 Praha) byl český textař, překladatel a divadelní scenárista, syn českého spisovatele Josefa Kopty, bratr překladatele Petra Kopty, otec Václava Kopty a Jana Kopty. Filmová kariéra a práce na Barrandově V roce 1949 ukončil gymnasium, poté začal pracovat jako asistent režie ve Filmovém studiu Barrandov. V letech 1950–1960 působil (s výjimkou let vojenské prezenční služby 1951–1953) ve FS Barrandov jako asistent režie. Pavel Kopta se jako asistent režie podílel na několika významných filmech. Jako asistent režie spolupracoval na filmech Byl jednou jeden král (1954, r. Bořivoj Zeman), Strakonický dudák (1955, r. Karel Steklý), Tenkrát o vánocích (1958, r. Karel Kachyňa), Holubice (1960, r. František Vláčil), byl pomocným režisérem filmu Taková láska (1959. Mezi jeho nejznámější filmové projekty patří práce na pohádce Once Upon a Time, There Was a King..., kde spolupracoval s režisérem Bořivojem Zemanem. Scenáristická tvorba Pavel Kopta se věnoval také scenáristické práci. S režisérem Jaroslav Balíkem napsal scénář filmu Pět hříšníků (1964, podle Josefa Kopty), je autorem komentáře k loutkovému filmu Vezla dáma zavazadla (1965, r. Jan Karpaš) a ke kreslenému snímku Kterak jsem o milého a o očičko přišla (1983, r. Martin Hoffmeister). Film Pět hříšníků představoval adaptaci povídkové sbírky jeho otce Josefa Kopty a stal se jedním z jeho nejvýznamnějších scenáristických počinů. Divadelní a textařská činnost Roku 1957 se spolu s Ivanem Vyskočilem, Jiřím Suchým a dalšími (Jiří Šlitr, Miroslav Horníček, Jaromír Vomáčka, Ljuba Hermanová) podílel na představeních literárně-hudebních text-appealů v pražské vinárně Reduta a v roce 1958 s některými z nich přešel do nově založeného Divadla Na zábradlí. V letech 1960–1963 spolupracoval s Černým divadlem Jiřího Srnce. Roku 1964 zvolil svobodné povolání (s výjimkou období 1972–1974, kdy působil jako dramaturg v divadle Rokoko) a věnoval se práci textaře. Pavel Kopta napsal písňové texty pro významné české interprety. Psal texty pro písně interpretů jako byli na příklad: Ljuba Hermanová (Já mám ráda políra; Praha je Praha), Hanu Hegerovou (Lásko má; Já se vrátím; Mapa lásky; Maestro Tango; Lásko prokletá), Juditu Čeřovskou (Níc víc), Evu Pilarovou (Bříza bílá),Věru Špinarovou (/Chodím s tebou právě rok), Petru Černockou (Saxana), Jitku Molavcovou (Lásko má), Milana Chladila (Teče voda k moři), Waldemara Matušku (Má cesta; Mám vás všechny stejně rád; Bloudím), Karel Černoch (Srdce z plíšku; Už svítá), Karel Gott (Babylón; Deštivý den) a mnoho dalších. Literární dílo a spolupráce s hudebníky Koptovy texty zhudebňovali vedle Jiřího Šlitra, Jiřího Maláska,Jana Vomáčky i Petr Hapka, Michael Kocáb a další. Pavel Kopta publikoval své texty v několika sbírkách. Knižně vydal své texty ve sbírce Piš (1967), překlady a parafráze textů pod názvem Lov motýlů (1980) a sebrané texty písní Abeceda (1982) aj. V knize Abeceda jsou pak z jeho rozsáhlé tvorby z let 1967–1980 publikovány i texty určené pro divadlo, televizi a film. Zemřel v důsledku srdečního selhání. Příčinou byly pravděpodobně následky léčby endogenních depresí v kombinaci s těžkou fyzickou aktivitou na chalupě v Libochovicích, kterou toho času rekonstruoval.


Pavel Kopta: Filmy a pořady 48

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.