Suzanne Marwille: Nejlepší filmy a seriály

6.4

Suzanne Marwille: Filmy a seriály

Suzanne Marwille, vlastním jménem Marta Schölerová, se narodila 11. července 1895 v Praze. Svou hereckou kariéru zahájila v roce 1918, kdy debutovala ve filmu "Ošálená komtesa Zuzana". V počátcích spolupracovala s režisérem Václavem Binovcem, který jí pomohl vytvořit umělecký pseudonym kombinací jejího jména a svého přezdívky "Willy". Tato spolupráce vedla k jejímu rychlému vzestupu na české filmové scéně.

Vrcholné období a klíčové role

Během 20. let 20. století se Suzanne Marwille stala jednou z nejvýznamnějších českých filmových hereček. V roce 1920 ztvárnila hlavní roli ve filmu "Za svobodu národa", který se zabýval tématem boje za národní nezávislost. V roce 1923 hrála titulní roli ve filmu "Madame Golvery", kde předvedla svůj herecký talent v komplexní postavě Ziny Golveryové. Další významnou rolí byla postava ve filmu "Moderní manželství" z roku 1924, který se zabýval tehdejšími společenskými normami a vztahy.

Spolupráce s Martinem Fričem

V roce 1928 se Suzanne Marwille provdala za režiséra Martina Friče, se kterým často spolupracovala. Pod jeho vedením ztvárnila hlavní role ve filmech jako "Páter Vojtěch" (1929), kde hrála postavu Frantiny, a "Varhaník u sv. Víta" (1929), kde se představila jako Klára, schovanka varhaníka. Tyto filmy posílily její postavení na české filmové scéně a ukázaly její schopnost ztvárnit různé typy postav.

Přechod k zvukovému filmu a scenáristická činnost

S nástupem zvukového filmu se Suzanne Marwille objevila v několika významných projektech. V roce 1932 hrála ve filmu "Sestra Angelika", kde ztvárnila dvojroli tanečnice Karly Richtrové a sestry Angeliky. V roce 1933 se objevila ve filmu "Pobočník Jeho Výsosti" jako princezna Anna Luisa. Kromě herectví se věnovala i scenáristice; mezi lety 1918 a 1937 napsala scénáře k osmi filmům, čímž přispěla k rozvoji české kinematografie.

Odkaz a závěr kariéry

Suzanne Marwille ukončila svou hereckou kariéru koncem 30. let 20. století. Její poslední významnou rolí byla Polana Hordubalová ve filmu "Hordubalové" z roku 1937, adaptaci románu Karla Čapka. Zemřela 14. ledna 1962 v Praze.


  • Chudá holka
    Chudá holka (1930)
    FilmRole: Marie Růžová
    Marie Růžová, nemanželské dítě, vyrůstá v rodině mlynáře Bořického. Dětství a mládí tráví se synem Bořice, Klementem. Klement prosazuje práva, stane se právníkem a ožení se s Jiřinou. Aby nezpůsobila další rozpory, Marie v noci tajně odejde do Prahy. Tam živoří jako servírka. Odolává urážkám architekta Janského, dokud se nakonec v zoufalství nerozhodne spáchat sebevraždu.
    Žánry:Drama
    80%
    Marie Růžová, nemanželské dítě, vyrůstá v rodině mlynáře Bořického. Dětství a mládí tráví se synem Bořice, Klementem. Klement prosazuje práva, stane se právníkem a ožení se s Jiřinou. Aby nezpůsobila další rozpory, Marie v noci tajně odejde do Prahy. Tam živoří jako servírka. Odolává urážkám architekta Janského, dokud se nakonec v zoufalství nerozhodne spáchat sebevraždu.
    Žánry:Drama
    1
  • Varhaník u sv. Víta
    Varhaník u sv. Víta (1929)
    FilmRole: varhaníkova schovanka Klára
    Starý varhaník se bezděky stal svědkem sebevraždy neznámého muže. Ten mu před smrtí odevzdal obálku s penězi pro svou dceru Kláru, žijící v klášteře. Varhaník případ úřadům neoznámil, ale ukryl sebevrahovu mrtvolu ve sklepě. Netušil, že byl přitom sledován bezcharakterním sousedem, cidičem bot, který jej potom vydíral hrozbou obvinění z vraždy. Varhaník pojal hluboký otcovský cit k nešťastníkově dceři. Dívka se zamilovala do mladého malíře a z kláštera uprchla. Varhaník to považoval za nevděk a zradu. Ze zármutku ochrnul a nemohl vykonávat své povolání. Nakonec si však dívka uvědomila svou chybu, vrátila se k němu a šťastný varhaník se uzdravil.
    Žánry:DramaRomantický
    72%
    Starý varhaník se bezděky stal svědkem sebevraždy neznámého muže. Ten mu před smrtí odevzdal obálku s penězi pro svou dceru Kláru, žijící v klášteře. Varhaník případ úřadům neoznámil, ale ukryl sebevrahovu mrtvolu ve sklepě. Netušil, že byl přitom sledován bezcharakterním sousedem, cidičem bot, který jej potom vydíral hrozbou obvinění z vraždy. Varhaník pojal hluboký otcovský cit k nešťastníkově dceři. Dívka se zamilovala do mladého malíře a z kláštera uprchla. Varhaník to považoval za nevděk a zradu. Ze zármutku ochrnul a nemohl vykonávat své povolání. Nakonec si však dívka uvědomila svou chybu, vrátila se k němu a šťastný varhaník se uzdravil.
    Žánry:DramaRomantický
    2
  • Páter Vojtěch
    Páter Vojtěch (1929)
    FilmRole: Frantina
    Vojtěchova milá Frantina odjíždí za prací do Prahy. Vojtěch slíbí své umírající matce, že se stane knězem. Jeho bratr Karel má zdědit mlýn. Při posvícení však napadne slabého Josífka a potom prchne ze vsi. S neznámým tulákem se skrývá v lomu. Při odstřelu kamene v lomu tulák zahyne a Karel vymění jeho doklady za své. Vojtěch v semináři stále myslí na Frantinu. Ta se po čase vrátí do rodné vsi a najde nový domov u Vojtěchova otce ve mlýně. Vojtěch je zatím vysvěcen na kněze a po návratu domů zjistí, že Frantina se za mlynáře provdala. Vojtěch stále Frantinu miluje, odolá však svému pokušení přesto, že s ní bývá ve mlýně sám. Vrací se i zpustlý Karel a žádá po otci peníze. Otec ho chce násilím vyhnat a omylem udeří Frantinu sekerou. Vojtěch odjíždí a umírající Frantina mlynáře ujistí, že děcko, které se jí narodilo, je jeho. Za čas se Vojtěch vrací do rodného mlýna za otcem a jeho dítětem. Páter Vojtěch je první celovečerní film významného českého režiséra Martina Friče a současně první z trojice mimořádných němých snímků, které během pouhých dvou let režíroval. Každý z nich přitom pojal jako svého druhu umělecký experiment s některou z vlivných mezinárodních stylistických tendencí – a přitom zůstával věrný české poetice.
    Žánry:Romantický
    71%
    Vojtěchova milá Frantina odjíždí za prací do Prahy. Vojtěch slíbí své umírající matce, že se stane knězem. Jeho bratr Karel má zdědit mlýn. Při posvícení však napadne slabého Josífka a potom prchne ze vsi. S neznámým tulákem se skrývá v lomu. Při odstřelu kamene v lomu tulák zahyne a Karel vymění jeho doklady za své. Vojtěch v semináři stále myslí na Frantinu. Ta se po čase vrátí do rodné vsi a najde nový domov u Vojtěchova otce ve mlýně. Vojtěch je zatím vysvěcen na kněze a po návratu domů zjistí, že Frantina se za mlynáře provdala. Vojtěch stále Frantinu miluje, odolá však svému pokušení přesto, že s ní bývá ve mlýně sám. Vrací se i zpustlý Karel a žádá po otci peníze. Otec ho chce násilím vyhnat a omylem udeří Frantinu sekerou. Vojtěch odjíždí a umírající Frantina mlynáře ujistí, že děcko, které se jí narodilo, je jeho. Za čas se Vojtěch vrací do rodného mlýna za otcem a jeho dítětem. Páter Vojtěch je první celovečerní film významného českého režiséra Martina Friče a současně první z trojice mimořádných němých snímků, které během pouhých dvou let režíroval. Každý z nich přitom pojal jako svého druhu umělecký experiment s některou z vlivných mezinárodních stylistických tendencí – a přitom zůstával věrný české poetice.
    Žánry:Romantický
    3
  • Pobočník Jeho Výsosti
    Pobočník Jeho Výsosti (1933)
    FilmRole: princezna Anna Luisa
    Nadporučík Alois Patera je poněkud opomíjený důstojník c. a k. armády, který před sebou nemá příliš radostné vyhlídky. Čeká totiž na potrestání za účast v zakázaném souboji. Ke svému překvapení je však místo potrestání jmenován novým pobočníkem prince Evžena. Ten se má zanedlouho oženit s princeznou Annou Luisou a musí se proto rozejít se svou milenkou Pepi Kalašovou, majitelkou obchodu s kravatami. Naposledy se s ní chce ještě setkat, a protože velmi dobře ví, že jeho budoucí manželka nařídila policejnímu radovi Guthermovi, aby prince sledoval, pošle svému novému pobočníkovi vzkaz, ve kterém mu přikazuje, aby Pepi přivedl do Belvedéru a bavil ji, dokud on sám nepřijde. Patera však situaci nečekaně zkomplikuje, když omylem přivede jiné děvče. Princ Evžen, který dívku nezná a neví ani, jak vypadá jeho nový pobočník, si proto sedne v naději, že teprve přijdou. Zatím Patera všechny hostí a notně se na princův účet opije. Když princ stále nepřichází, pokusí se v ženském přestrojení utéci bez placení. Je však dopaden a čeká ho trest. Je převelen do vzdálené zapadlé posádky v Mňuku, ale ještě před odjezdem rytířsky umožní sympatickému důstojníkovi, ve kterém tentokrát zase on nepoznal prince Evžena, setkání s Pepi. Půl roku ve vzdálené posádce uteče jako voda, byť a Patera dostane dovolenou. Požádá o možnost vrátit se ke svému pluku, mstivý podplukovník Kinzl ho však odmítne. Pateru však čeká další z neobvyklých a nečekaných zákrut jeho vojenské kariéry.
    Žánry:Komedie
    65%
    Nadporučík Alois Patera je poněkud opomíjený důstojník c. a k. armády, který před sebou nemá příliš radostné vyhlídky. Čeká totiž na potrestání za účast v zakázaném souboji. Ke svému překvapení je však místo potrestání jmenován novým pobočníkem prince Evžena. Ten se má zanedlouho oženit s princeznou Annou Luisou a musí se proto rozejít se svou milenkou Pepi Kalašovou, majitelkou obchodu s kravatami. Naposledy se s ní chce ještě setkat, a protože velmi dobře ví, že jeho budoucí manželka nařídila policejnímu radovi Guthermovi, aby prince sledoval, pošle svému novému pobočníkovi vzkaz, ve kterém mu přikazuje, aby Pepi přivedl do Belvedéru a bavil ji, dokud on sám nepřijde. Patera však situaci nečekaně zkomplikuje, když omylem přivede jiné děvče. Princ Evžen, který dívku nezná a neví ani, jak vypadá jeho nový pobočník, si proto sedne v naději, že teprve přijdou. Zatím Patera všechny hostí a notně se na princův účet opije. Když princ stále nepřichází, pokusí se v ženském přestrojení utéci bez placení. Je však dopaden a čeká ho trest. Je převelen do vzdálené zapadlé posádky v Mňuku, ale ještě před odjezdem rytířsky umožní sympatickému důstojníkovi, ve kterém tentokrát zase on nepoznal prince Evžena, setkání s Pepi. Půl roku ve vzdálené posádce uteče jako voda, byť a Patera dostane dovolenou. Požádá o možnost vrátit se ke svému pluku, mstivý podplukovník Kinzl ho však odmítne. Pateru však čeká další z neobvyklých a nečekaných zákrut jeho vojenské kariéry.
    Žánry:Komedie
    4
  • Hordubalové
    Hordubalové (1938)
    FilmRole: Polana
    Juraj Hordubal se po osmi letech vrací z Ameriky, kde vydělal dostatek peněz na zvelebení svého hospodářství. Dcerka Hafie ho však nepoznává a ani žena Polana nedává najevo žádnou radost z jeho návratu. Štěpán Manya byl po celá ta léta čeledínem na statku a lidé tvrdí, že se stal Polaniným milencem. Juraj nařčení odmítá a věří, že ženin odstup k němu je dán jen dlouhým odloučením.
    Žánry:Drama
    65%
    Juraj Hordubal se po osmi letech vrací z Ameriky, kde vydělal dostatek peněz na zvelebení svého hospodářství. Dcerka Hafie ho však nepoznává a ani žena Polana nedává najevo žádnou radost z jeho návratu. Štěpán Manya byl po celá ta léta čeledínem na statku a lidé tvrdí, že se stal Polaniným milencem. Juraj nařčení odmítá a věří, že ženin odstup k němu je dán jen dlouhým odloučením.
    Žánry:Drama
    5
  • 6

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.