Emil Dlesk, 17. května 1894, Plzeň, herec
Emil Dlesk se narodil 17. května 1894 v Plzni. Jeho cesta k herectví začala velmi brzy, když v mladém věku utekl z domova, aby se připojil k různým kočovným hereckým společnostem. Toto období mu poskytlo cenné zkušenosti v oblasti divadelního umění a položilo základy jeho budoucí herecké kariéry.
Divadelní začátky
V první polovině třicátých let 20. století Emil Dlesk přešel od kočovných a kabaretních scén k usedlejšímu divadelnímu životu. Stal se členem operety a činohry pražské Uranie. Během své divadelní kariéry působil především na různých pražských okrajových scénách, kde si vybudoval pověst spolehlivého charakterního herce. Jeho herecký projev byl charakteristický zvýšenou mimikou a výraznou prací s tělem, což mu pomáhalo kompenzovat často omezený herecký prostor, který v inscenacích dostával.
Filmová kariéra
S nástupem zvukového filmu na počátku třicátých let se Emil Dlesk začal prosazovat i ve filmovém průmyslu. Jeho filmová kariéra byla natolik intenzivní, že kvůli pracovnímu vytížení musel postupně omezit a nakonec zcela ukončit svou divadelní činnost. Ve filmu se specializoval především na menší, ale výrazné charakterní role.
Mezi jeho významné filmy patří komedie Funebrák (1932), kde se objevil po boku slavného Vlasty Buriana. Tento snímek režírovaný Karlem Lamačem patří ke klasickým prvorepublikovým komediím, v nichž Burian ztvárnil hlavní roli majitele pohřebního ústavu. Film byl u diváků velmi populární a dodnes je považován za jeden z významných snímků české kinematografie třicátých let.
V roce 1932 se Emil Dlesk objevil také ve filmu Píseň o velké lásce režiséra Václava Kubáska. Tento snímek je zajímavý tím, že byl původně natáčen v létě 1931 jako němý film, ale začátkem roku 1932 byl dokončen ve zvukových ateliérech AB na Vinohradech. Dlesk zde hrál po boku herců jako byli Aša Vašátková, Ladislav Herbert Struna a Anita Janová.
Dalším významným filmem v jeho filmografii je Krb bez ohně (1937), romantická komedie režiséra Karla Špeliny, kde hrál roli taxikáře. Ve filmu účinkovali také Hana Vítová, R.A. Dvorský a Dol Dauber. O rok později se objevil v komedii Pozor, straší! (1938), opět pod režijním vedením Karla Lamače. Tento film vynikal situační komikou a duchařskou atmosférou, přičemž hlavní roli ztvárnila populární Věra Ferbasová.
Herecký styl
Emil Dlesk patřil ke generaci herců, kteří zažili přechod od němého filmu k zvukovému. Jeho herecký projev byl charakteristický výraznou mimikou a gestikulací, což byly dovednosti, které si osvojil během svého působení v němém filmu a divadelních produkcích. I když většinou dostával menší role, dokázal jim vtisknout osobitý charakter a zapamatovatelnost.
Odkaz
Přestože Emil Dlesk nepatřil mezi nejznámější herecké hvězdy své doby, jeho přínos české kinematografii třicátých a čtyřicátých let je nezpochybnitelný. Jako jeden z mnoha charakterních herců pomáhal vytvářet autentickou atmosféru českých filmů zlaté éry československé kinematografie. Jeho schopnost ztvárnit různorodé menší role přispěla k celkové kvalitě filmů, ve kterých účinkoval.
Emil Dlesk představuje typického představitele generace herců, kteří svou pílí a profesionalitou pomohli vybudovat základy české filmové tvorby v jejím formativním období. Jeho filmografie zahrnuje několik desítek snímků, které dodnes patří do zlatého fondu české kinematografie.
Soukromý život a závěr kariéry
O soukromém životě Emila Dleska se dochovalo jen velmi málo informací. Víme, že svůj profesní život zasvětil především filmu, kterému dal přednost před divadelní kariérou. Datum jeho úmrtí není v dostupných zdrojích přesně uvedeno, ale jeho aktivní herecká kariéra se soustředila především do období třicátých a čtyřicátých let 20. století.