Vlastimil Hála se narodil 7. července 1924 v Souši u Mostu jako český hudební skladatel, aranžér a trumpetista. Zemřel 29. července 1985 v Praze, jen dvacet dva dní po svých jednašedesátých narozeninách.
Hudební začátky a orchestrální kariéra
Po studiích na obchodní akademii, po krátkém řízení vlastního orchestru Swing Stars (1945 – 1946) se stal dlouholetým trumpetistou Orchestru Karla Vlacha (1946 – 1962), pro který zároveň aranžoval a komponoval. Současně se hudebně vzdělával u Unie hudebníků a soukromě u skladatele Jana Rychlíka (1948 – 1954). Jan Rychlík uvedl Vlastimila Hálu do světa filmové hudby, kde se Hála osvědčil jako spolehlivý a pohotový autor, který dovedl najít výraz odpovídající režisérově představě.
Filmová kariéra - zlatá šedesátá léta
Nejvýraznější vklad Vlastmila Hály do historie české kinematografie spadá do dekády šedesátých let, kdy se spolu s dalšími skladateli podílel na třech zásadních muzikálech Limonádový Joe (1964), Starci na chmelu (1964) a Dáma na kolejích (1966), z nichž pocházejí dodnes slavné písně. Právě pod vedením Oldřicha Lipského doplnili Jan Rychlík a Vlastimil Hála písničky k filmu Limonádový Joe, které díky filmu zlidověly. Za film Starci na chmelu (1964) Hála získal s Jiřím Bažantem a Jiřím Maláskem Zvláštní uznání za funkční využití písní ve filmu (1965) a Hála s Rychlíkem za parodii Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964) Cenu v kategorii hudebního filmu za hudbu.
Podobně jako v příběhu o středoškolácích na chmelové brigádě, i v Dámě na kolejích zazní písně Jiřího Bažanta, Vlastimila Hály a Jiřího Maláska. Za Dámu na kolejích (1966) všichni tři získali Čestné uznání (1967) v téže soutěži.
Spolupráce s předními režiséry
Z Hálovy samostatné tvorby připomeňme komedii Zabil jsem Einsteina, pánové (1969) nebo Čtyři vraždy stačí, drahoušku (1970), jeho hudba zazněla také ve slavných Světácích (1969). Od 60. let komponoval pro Jindřicha Puše, Josefa Pinkavu, Ladislava Rychmana, Miloše Formana, Petra Schulhoffa, Vladimíra Síse, Františka Filipa, Jindřicha Poláka, Zdeňka Podskalského a v 70. letech nově i pro Karla Steklého.
Televizní tvorba a Pan Tau
Komponoval také pro televizi a dobře známý je dodnes například základní hudební motiv ze seriálu Pan Tau (1970). Hudbu k seriálu Pan Tau vytvořili Jiří Bažant, Vlastimil Hála a Jiří Malásek. Poslední prací byl již zmíněný Polákův Pan Tau (1988), který vyprávěl poslední dobrodružství oblíbeného pána v buřince.
Pozdější kariéra a další aktivity
Poté Vlastimil Hála do odchodu do penze pracoval jako hudební režisér Československého rozhlasu Praha (1963 – 1984). Ve své době byl Hála členem vedení Svazu českých skladatelů (SČS). Ve SČS působil i jako vedoucí jazzové sekce. I v 80. letech přibyl jeden nový režisér, pro kterého Vlastimil Hála psal filmovou hudbu – Štěpán Skalský (Zakázaný výlet a Když rozvod, tak rozvod!).
Ocenění a odkaz
Krátce před smrtí byl Hála jmenován Zasloužilým umělcem (1984). Jako hudební skladatel dopomáhal vytvořit charakteristickou podobu českého populární hudby. Vlastimil Hála je také autorem knihy Základy aranžování moderní populární hudby, která vyšla v roce 1980. Přiřadil se i k průkopníkům našeho filmového i televizního muzikálu.