Nikolai Kuzmin: Nejlepší filmy a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Nikolai Kuzmin: Filmy a seriály

  • Král Lear
    Král Lear (1970)
    Film
    Adaptace Shakespearovy tragédie vypráví o králi, který rozdá království dvěma úlisným a krutým dcerám a zapudí třetí, jejíž lásku pochopí, až když se sám dostane na dno lidské bídy. Kozincev zde předestírá apokalyptický obraz světa, který se vymkl mravnímu řádu a řítí se do propasti.

    Jedna z nejznámějších Shakespearových „královských“ tragédií vyrůstá z pohádkového půdorysu, u nás třeba známé ve variantách Soli nad zlato (např. ve filmu Byl jednou jeden král). Pošetilý král totiž nepochopí cenu pravdy, podlehne pochlebování, a proto vydědí svou dosud nejoblíbenější dceru Kordelii, která neodpoví podle jeho představ na otázku, jak jej má ráda. Shakespeare ovšem toto téma povýšil na úroveň podobenství o pošetilém stáří i bezohlednosti, jaká může panovat i v nejužší rodině, zvláště přistupují-li do hry (vel)mocenské aspekty.

    Král Lear rozdělí zemi i vládu mezi dvě dcery, které mu dokázaly zalichotit – jenže vděku se nedočká. Nakonec je potupně vyhnán a bloudí, provázen věrným šaškem, po širé zemi. Končí mezi chudáky v bědných chatrčích, nucen poslouchat trpké šaškovy výčitky. Pozvolna se k němu přidávají další nešťastníci, vyštváni svými bezohlednými příbuznými. Zcela se stírá rozdíl mezi někdejšími urozenci a žebráky, všichni ztratili jakákoli práva. Jedině Kordelie svého nešťastného otce nezatratí a tiše se připojí po jeho bok, i když tuší, že ve střetu s arogantní mocí mají bezbranní sotva nějaké vyhlídky.

    Ruský režisér Grigorij Kozincev pojednal svůj černobíle, avšak na širokoúhlý formát natočený přepis jako působivou souhru potemnělých scenerií s pustotou lidských duší. Protagonisté se jakoby ztrácejí uprostřed pustoty, v šedavých odstínech studených příbytků, natáčených na skutečných tvrzích, nikoli v ateliéru, i nehostinných končin – třeba dramaticky důležitá scéna bouře vznikala na Sibiři a v dagestánských stepích. Kozincev, jenž cenné zkušenosti načerpal již ve svém předchozím shakespearovském projektu Hamlet, se sice přidržuje výchozí dějové osnovy, ale nenechává se jí spoutávat. Chce především vyhmátnout ponuré vyznění, proto takový důraz pokládá na obraz, který vynalézavě a s majestátní tragikou nasnímal Jonas Gricjus, proto omezuje verbální složku, pro potřeby filmového vyprávění příliš košatou a proklamativní.

    Král Lear (Korol Lir, 1970) se opírá o vynikající práci všech, kteří se na něm podíleli – počínaje mistrným překladem Shakespearova textu z pera dosud proskribovaného Borise Pasternaka, šaškovy písně přebásnil Samuil Maršak, hudbu složil Dmitrij Šostakovič. V titulní roli exceluje estonský herec Juri Järvet, jenž svému nešťastnému starci vtiskl monumentalizující vzryv, aniž by upadl do zneživotňující sošnosti. Kordelii ztělesnila začínající leningradská herečka Valentina Šendrikovová. V tuzemské distribuci byl Král Lear uveden v roce 1971 a opatřen českým dabingem, který režíroval K. M. Walló.

    (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    81%
    Adaptace Shakespearovy tragédie vypráví o králi, který rozdá království dvěma úlisným a krutým dcerám a zapudí třetí, jejíž lásku pochopí, až když se sám dostane na dno lidské bídy. Kozincev zde předestírá apokalyptický obraz světa, který se vymkl mravnímu řádu a řítí se do propasti.

    Jedna z nejznámějších Shakespearových „královských“ tragédií vyrůstá z pohádkového půdorysu, u nás třeba známé ve variantách Soli nad zlato (např. ve filmu Byl jednou jeden král). Pošetilý král totiž nepochopí cenu pravdy, podlehne pochlebování, a proto vydědí svou dosud nejoblíbenější dceru Kordelii, která neodpoví podle jeho představ na otázku, jak jej má ráda. Shakespeare ovšem toto téma povýšil na úroveň podobenství o pošetilém stáří i bezohlednosti, jaká může panovat i v nejužší rodině, zvláště přistupují-li do hry (vel)mocenské aspekty.

    Král Lear rozdělí zemi i vládu mezi dvě dcery, které mu dokázaly zalichotit – jenže vděku se nedočká. Nakonec je potupně vyhnán a bloudí, provázen věrným šaškem, po širé zemi. Končí mezi chudáky v bědných chatrčích, nucen poslouchat trpké šaškovy výčitky. Pozvolna se k němu přidávají další nešťastníci, vyštváni svými bezohlednými příbuznými. Zcela se stírá rozdíl mezi někdejšími urozenci a žebráky, všichni ztratili jakákoli práva. Jedině Kordelie svého nešťastného otce nezatratí a tiše se připojí po jeho bok, i když tuší, že ve střetu s arogantní mocí mají bezbranní sotva nějaké vyhlídky.

    Ruský režisér Grigorij Kozincev pojednal svůj černobíle, avšak na širokoúhlý formát natočený přepis jako působivou souhru potemnělých scenerií s pustotou lidských duší. Protagonisté se jakoby ztrácejí uprostřed pustoty, v šedavých odstínech studených příbytků, natáčených na skutečných tvrzích, nikoli v ateliéru, i nehostinných končin – třeba dramaticky důležitá scéna bouře vznikala na Sibiři a v dagestánských stepích. Kozincev, jenž cenné zkušenosti načerpal již ve svém předchozím shakespearovském projektu Hamlet, se sice přidržuje výchozí dějové osnovy, ale nenechává se jí spoutávat. Chce především vyhmátnout ponuré vyznění, proto takový důraz pokládá na obraz, který vynalézavě a s majestátní tragikou nasnímal Jonas Gricjus, proto omezuje verbální složku, pro potřeby filmového vyprávění příliš košatou a proklamativní.

    Král Lear (Korol Lir, 1970) se opírá o vynikající práci všech, kteří se na něm podíleli – počínaje mistrným překladem Shakespearova textu z pera dosud proskribovaného Borise Pasternaka, šaškovy písně přebásnil Samuil Maršak, hudbu složil Dmitrij Šostakovič. V titulní roli exceluje estonský herec Juri Järvet, jenž svému nešťastnému starci vtiskl monumentalizující vzryv, aniž by upadl do zneživotňující sošnosti. Kordelii ztělesnila začínající leningradská herečka Valentina Šendrikovová. V tuzemské distribuci byl Král Lear uveden v roce 1971 a opatřen českým dabingem, který režíroval K. M. Walló.

    (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    1
  • Voskresenije
    Voskresenije (1960)
    Film
    77%
    2
  • Ohněm se nepřebrodíš
    Ohněm se nepřebrodíš (1967)
    FilmRole: командир красноармейского отряда
    73%
    3
  • Shinel
    Shinel (1959)
    Film
    73%
    4
  • Respublika SHKID
    Respublika SHKID (1966)
    FilmRole: Makarov
    Film je založen na stejnojmenné knize, kterou napsali dva bývalí členové pouličních gangů – Grigorij Belych a Leonid Pantelejev. Děj se odehrává v Petrohradě 20. let 20. století. Ulice města jsou plné bezdomovců a opuštěných chlapců. Ti jsou chytáni a posíláni do nápravné školy pojmenované po Dostojevském. Chlapci jsou uličničtí a tvrdohlaví, ale učitelé se s výzvou vypořádají. Jsou oddaní a starostliví a postupně si získají respekt i těch nejproblematičtějších dětí. Ředitel školy Viknixor je kultivovaný intelektuál, který se stává vzorem pro všechny chlapce.
    Žánry:KomedieRodinný
    71%
    Film je založen na stejnojmenné knize, kterou napsali dva bývalí členové pouličních gangů – Grigorij Belych a Leonid Pantelejev. Děj se odehrává v Petrohradě 20. let 20. století. Ulice města jsou plné bezdomovců a opuštěných chlapců. Ti jsou chytáni a posíláni do nápravné školy pojmenované po Dostojevském. Chlapci jsou uličničtí a tvrdohlaví, ale učitelé se s výzvou vypořádají. Jsou oddaní a starostliví a postupně si získají respekt i těch nejproblematičtějších dětí. Ředitel školy Viknixor je kultivovaný intelektuál, který se stává vzorem pro všechny chlapce.
    Žánry:KomedieRodinný
    5
  • Zaychik
    Zaychik (1964)
    Film
    70%
    6
  • Podsudimyj
    Podsudimyj (1971)
    Film
    V šestnácti letech se Maria stává členkou ilegálního revolučního hnutí. V krutém roce 1919, při šíření propagandy mezi námořníky intervenční flotily, se hrdinka setkává se španělským námořníkem Pablem. Po rozloučení se znovu setkávají až o několik let později. Pablo a Maria odjíždějí do Španělska vykonávat ilegální činnost. Po smrti manžela a syna se věnuje výcviku kádrů pro sovětskou rozvědku během druhé světové války.
    Žánry:DramaKrimi
    69%
    V šestnácti letech se Maria stává členkou ilegálního revolučního hnutí. V krutém roce 1919, při šíření propagandy mezi námořníky intervenční flotily, se hrdinka setkává se španělským námořníkem Pablem. Po rozloučení se znovu setkávají až o několik let později. Pablo a Maria odjíždějí do Španělska vykonávat ilegální činnost. Po smrti manžela a syna se věnuje výcviku kádrů pro sovětskou rozvědku během druhé světové války.
    Žánry:DramaKrimi
    7
  • Člověk obojživelník
    Člověk obojživelník (1961)
    Film
    Silně emotivní příběh kombinuje prvky science fiction, romantiky a napínavého dramatu. Pro svou žánrovou výjimečnost a originalitu příběhu se tento film stal jedním z nejpůsobivějších děl ruské kinematografie. Pozoruhodný svět ruského spisovatele Alexandra Běljajeva ožil na stříbrných plátnech v roce 1962. Legendární dílo popisuje osudy mladíka Ichtiandra, kterého nadšený vědec zachránil před smrtí tím, že mu implantoval žábry žraloka. A zároveň přišel s přelomovou představou, že by lidé, sužovaní věčnými sváry a válkami, mohli žít pod mořskou hladinou. Sotva dospělý chlapec slouží jako první experiment vědcovy vize. Co se ale stane ve chvíli, kdy člověk obojživelník potká dívku svých snů?
    66%
    Silně emotivní příběh kombinuje prvky science fiction, romantiky a napínavého dramatu. Pro svou žánrovou výjimečnost a originalitu příběhu se tento film stal jedním z nejpůsobivějších děl ruské kinematografie. Pozoruhodný svět ruského spisovatele Alexandra Běljajeva ožil na stříbrných plátnech v roce 1962. Legendární dílo popisuje osudy mladíka Ichtiandra, kterého nadšený vědec zachránil před smrtí tím, že mu implantoval žábry žraloka. A zároveň přišel s přelomovou představou, že by lidé, sužovaní věčnými sváry a válkami, mohli žít pod mořskou hladinou. Sotva dospělý chlapec slouží jako první experiment vědcovy vize. Co se ale stane ve chvíli, kdy člověk obojživelník potká dívku svých snů?
    8
  • Ulitsa polna neozhidannostey
    Ulitsa polna neozhidannostey (1958)
    FilmRole: payee at the checkout (uncredited)
    Hlavní účetní Porfirij Petrovič Smirnov-Aljanskij si při oslavě výročí svého kolegy, pokladníka Ivana Zacharoviče Vodněva, trochu víc užil, vyleze do budky dopravního dispečera a naruší provoz na jedné z leningradských ulic. Strážník Vasilij Šaneškin ale omylem odvede na policejní stanici místo uprchlého výtržníka docela slušného pokladníka. Navíc se Vodněv, uražený policií, ukáže být otcem Šaneškinovy nevěsty Katji. Vasilij se přizná ke své chybě, ale protože se neodváží vysvětlit, zanechá rozzlobeného Ivana Zacharoviče se špatnými myšlenkami o sovětské policii. Naštěstí bude mít mladý seržant brzy příležitost dokázat ostatním zodpovědnost a svědomitost policistů.
    Žánry:Krimi
    66%
    Hlavní účetní Porfirij Petrovič Smirnov-Aljanskij si při oslavě výročí svého kolegy, pokladníka Ivana Zacharoviče Vodněva, trochu víc užil, vyleze do budky dopravního dispečera a naruší provoz na jedné z leningradských ulic. Strážník Vasilij Šaneškin ale omylem odvede na policejní stanici místo uprchlého výtržníka docela slušného pokladníka. Navíc se Vodněv, uražený policií, ukáže být otcem Šaneškinovy nevěsty Katji. Vasilij se přizná ke své chybě, ale protože se neodváží vysvětlit, zanechá rozzlobeného Ivana Zacharoviče se špatnými myšlenkami o sovětské policii. Naštěstí bude mít mladý seržant brzy příležitost dokázat ostatním zodpovědnost a svědomitost policistů.
    Žánry:Krimi
    9
  • Vojáci ze Stalingradu
    Vojáci ze Stalingradu (1956)
    Film
    Podle válečného románu Viktora Někrasova V STALINGRADSKÝCH ZÁKOPECH vzniklo v roce 1956 černobílé drama, jehož scénář vytvořil sám autor knihy. Přivézt znovu na svět statečné vojáky, kteří strávili přes půl roku v zákopech pod Mamajovou mohylou a hrdinně bránili město Stalingrad, to byla hlavní myšlenka tvůrců tohoto výjimečného díla. V popředí stojí trojice sovětských vojáků, kteří se stávají součástí nové jednotky, zuřivě bojující o každý metr země před Stalingradem. Po nesmyslném rozkazu náčelníka štábu přijde statečné trio o většinu svých kamarádů, ale válka pokračuje neúprosně dál. Vojáci spěchají zpět do zákopů, zpět na místa, kde se především bojuje, ale také navazují přátelství na život a na smrt.
    Žánry:DramaVálečný
    59%
    Podle válečného románu Viktora Někrasova V STALINGRADSKÝCH ZÁKOPECH vzniklo v roce 1956 černobílé drama, jehož scénář vytvořil sám autor knihy. Přivézt znovu na svět statečné vojáky, kteří strávili přes půl roku v zákopech pod Mamajovou mohylou a hrdinně bránili město Stalingrad, to byla hlavní myšlenka tvůrců tohoto výjimečného díla. V popředí stojí trojice sovětských vojáků, kteří se stávají součástí nové jednotky, zuřivě bojující o každý metr země před Stalingradem. Po nesmyslném rozkazu náčelníka štábu přijde statečné trio o většinu svých kamarádů, ale válka pokračuje neúprosně dál. Vojáci spěchají zpět do zákopů, zpět na místa, kde se především bojuje, ale také navazují přátelství na život a na smrt.
    Žánry:DramaVálečný
    10
  • Na cestě do Berlína
    Na cestě do Berlína (1969)
    Film
    Pět let před natočením slavné filmové epopeje BLOKÁDA vytvořil režisér Michail Jeršov neméně strhující válečné dílo. Jaro 1945. Poslední, ale o to zásadnější bitva 2. světové války se blíží. Sovětské jednotky, vedené maršálem Žukovem, se neúprosně blíží k hlavnímu městu nacistické říše – Berlínu. Přestože Rudá armáda postupovala už od ledna, rozhodující boje na vojáky teprve čekají. A právě o jejich přípravách, o hrdinství i o osudových minutách konce války vypráví tento výjimečný válečný snímek.
    55%
    Pět let před natočením slavné filmové epopeje BLOKÁDA vytvořil režisér Michail Jeršov neméně strhující válečné dílo. Jaro 1945. Poslední, ale o to zásadnější bitva 2. světové války se blíží. Sovětské jednotky, vedené maršálem Žukovem, se neúprosně blíží k hlavnímu městu nacistické říše – Berlínu. Přestože Rudá armáda postupovala už od ledna, rozhodující boje na vojáky teprve čekají. A právě o jejich přípravách, o hrdinství i o osudových minutách konce války vypráví tento výjimečný válečný snímek.
    11
  • Gosudarstvennyy prestupnik
    Gosudarstvennyy prestupnik (1964)
    FilmRole: Николай Максимович
    38%
    12

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.