James Stewart Tolkan, narozen 20. června 1931 v Calumet, Michigan, USA, je americký charakterní herec, který se proslavil především svými výraznými rolemi ve filmech 80. let. Jako syn Ralpha M. Tolkana, obchodníka s dobytkem, a Dale Nichols, vyrůstal v prostředí, které formovalo jeho pozdější drsný herecký projev.
Vzdělání a počátky kariéry
Po absolvování střední školy Amphitheater High School v Tucsonu v Arizoně v roce 1949, kde hrál fotbal, studoval Tolkan na University of Iowa, Coe College a Eastern Arizona College. Po roční službě v americkém námořnictvu, ze kterého byl propuštěn ze zdravotních důvodů, se přestěhoval do New Yorku, kde studoval herectví pod vedením Lee Strasberga a Stelly Adler v prestižním Actors Studio. Před filmovou kariérou pracoval jako železniční dělník a řidič nákladního vozu s dobytkem.
Divadelní kariéra
Tolkan začínal svou hereckou dráhu v divadle, kde vystupoval v mnoha produkcích. Působil v Charles Playhouse v Bostonu (1967-1968), na Stratford Shakespeare Festival v Kanadě (1969) a v Center Stage v Baltimore (1972-1973). Na Broadwayi debutoval ve hře Wait Until Dark, kde ztvárnil psychopatického vraha po boku herečky Lee Remick. Mezi jeho významné divadelní role patří účast v původní broadwayské produkci hry Davida Mameta Glengarry Glen Ross z roku 1984. Během své divadelní kariéry účinkoval také v inscenacích jako Between Two Thieves, Wings, One Tennis Shoe, The Front Page, Twelve Angry Men a The Tempest.
Filmová kariéra v 70. a 80. letech
Tolkan začal hrát ve filmech koncem 60. let, ale skutečný průlom přišel v roce 1973, kdy ztvárnil homofobního policejního poručíka ve filmu Serpico režiséra Sidneyho Lumeta. S Lumetem později spolupracoval na dalších filmech, včetně Prince of the City (1981), kde hrál vypočítavého okresního prokurátora Polita. V roce 1975 zaujal dvojrolí Napoleona Bonaparta a jeho dvojníka ve Woody Allenově komedii Love and Death.
Osmdesátá léta představovala vrchol Tolkanovy filmové kariéry. Ztvárnil nekompromisního armádního důstojníka ve filmu WarGames (1983), sarkastického asistenta starosty ve snímku Turk 182 (1985) a především přísného ředitele střední školy Geralda Stricklanda v kultovním filmu Back to the Future (1985). Role Stricklanda, který neustále označoval studenty za "ulejváky", se stala jednou z jeho nejznámějších. K této postavě se vrátil v pokračováních Back to the Future Part II (1989) a jako Stricklandův dědeček, maršál James Strickland, v Back to the Future Part III (1990).
Vrchol kariéry
Mezi další Tolkanovy významné filmové role patří tvrdý velitel letky "Stinger" ve filmu Top Gun (1986), kde pronesl památnou větu "Tvoje ego vypisuje šeky, které tvoje tělo nemůže proplatit". Dále ztvárnil podrážděného detektiva Lubrice ve filmu Masters of the Universe (1987), tichého mafiánského účetního přezdívaného "Numbers" ve filmu Dick Tracy (1990) a přísného nadřízeného Wesleyho Snipese ve filmu Boiling Point (1993). V komedii Problem Child 2 (1991) si zahrál pana Thorna.
Televizní tvorba
V televizi se Tolkan objevil v mnoha seriálech. Měl opakující se role v seriálech A Nero Wolfe Mystery (2001), kde také režíroval dvě epizody, Mary (1985), Cobra (1993), The Hat Squad (1992) a Remington Steele (1982). Jako host účinkoval v seriálech jako Naked City (1958), Hill Street Blues (1981), Miami Vice (1984), The Fresh Prince of Bel-Air (1990), The Equalizer (1985), The Wonder Years (1988) a The Pretender (1996).
Pozdější kariéra a současnost
Po intenzivní práci v 80. a 90. letech Tolkan postupně omezil své herecké aktivity. V roce 2004 se objevil ve filmu Seven Times Lucky a v roce 2005 ve filmu Heavens Fall. V současnosti žije James Tolkan se svou manželkou v Lake Placid ve státě New York, kde si užívá klidnějšího života po dlouhé a plodné herecké kariéře. I ve svém pokročilém věku se příležitostně účastní filmových festivalů a akcí spojených s jeho nejslavnějšími filmy.
Herecký styl a odkaz
Tolkan je známý svým charakteristickým zjevem - je malý, plešatý, s pronikavýma očima, svalnatou postavou a drsným, pronikavým hlasem. Tyto fyzické rysy spolu s jeho konfrontačním, přímočarým hereckým stylem z něj učinily ideálního představitele nekompromisních policistů, dominantních autorit a různých nemilosrdných zločinců. Přestože byl často obsazován do menších rolí, dokázal si získat pozornost diváků svým energickým projevem a výraznou přítomností na plátně.