Wes Anderson dnes slaví své 55. narozeniny, což je rozhodně důvod k oslavě. Rodilý Texasan jistě patří k nejznámějším osobnostem filmové režie, předně díky jeho na první pohled rozpoznatelnému vizuálnímu stylu. Vloni uvedl svůj jedenáctý celovečerní počin Asteroid City, jenž publikum rozdělil na dva tábory. Jedni myslí, že už se Anderson zcela utopil ve své mysli. Druzí, že se konečně našel a plně realizuje svou nekompromisní vizi. Někdy je ale člověk kvůli tomu dokonce schopný pohádat se sám se sebou. Vloni také uvedl na Netflixu sérii kraťasů podle britského spisovatele Roalda Dahla, z nichž mu Podivuhodný příběh Henryho Sugara (The Wonderful Story of Henry Sugar) konečně vynesl Oscara. Pokusme se nyní o nemožné a seřaďme jeho dvanáct projektů od nejhoršího po nejlepší.
Články 81
Klub rváčů (Fight Club) i čtvrtstoletí od premiéry patří mezi oblíbená a popkulturně zásadní díla. Často bývá zařazen mezi nejlepší nebo nejrozporuplnější filmy své doby a jen málokterý žebříček filmů z přelomu tisíciletí jej může s čistým svědomím ignorovat. Premiéra filmu na benátském festivalu v září roku 1999 však rozhodně nenasvědčovala tomu, že se snímek zapíše do dějin kinematografie zlatým písmem.
Málokdy se comeback povede zrovna takovýmto způsobem. Americký režisér a scenárista Terrence Malick se po natočení dvojice snímků Zapadákov (1973) a Nebeské dny (1978) na celé dvě dekády stáhl z veřejného povědomí. Přestěhoval se do Paříže, a přestože občas napsal nějaký scénář, v zásadě si od filmového světa udržoval odstup. Až ve druhé polovině 90. let o sobě dal vědět, a to naprosto dechberoucím způsobem.
Brada Pitta netřeba představovat. Dnes šedesátiletý hollywoodský herec a producent se dlouhodobě řadí k nejpopulárnějším celebritám a dávno prokázal, že za pohlednou tváří vězí pořádná dávka talentu. Jakožto milovník filmů si umí vybírat zajímavé role v projektech, jejichž kvalitativní rovnováha patří k těm nejstabilnějším v Hollywoodu. Držitel dvou Zlatých glóbů, jednoho hereckého a jednoho producentského Oscara a mnoha dalších ocenění se nebojí výzev a čas od času se na stříbrném plátně předvede v poloze, která zcela popírá jeho obecný status a image. Tak jako v šesti níže popsaných filmech, jež nejlépe reflektují hercův výjimečný rozsah.
Dopředu se vedla šeptanda, že ženská týmovka Marvels nepřitáhne do sálů dostatečný počet diváků a divaček. Realita je nicméně ještě horší. Snímek totiž otevřel v kinech ještě hůř než kdysi kritizovaný Hulk.
Leckteré společensky uvědomělé filmy zestárnou poměrně rychle. Předmět jejich zájmu během pár let vyvane z centra společenské pozornosti, dobově podmíněné odkazy přestanou být pochopitelné, možná se některé problémy občas i vyřeší. A pak tu jsou jiné snímky, jimž se podaří uchovat si břitkou relevanci navzdory zubu času. Do téhle skupiny lze zařadit i nesmlouvavé drama Kult hákového kříže s Edwardem Nortonem na vrcholu fyzických sil.
Wes Anderson je nepochybně jen jeden. Milovaný režisér se stal synonymem autorské kinematografie a symbolem vzdoru prefabrikovaným blockbusterům. Rodilý Texasan se však setkává také s kritikou, že se uvelebil ve svém statu quo a dlouhé roky se odmítá výrazněji posunout. Asteroid City poskytne munici jeho příznivcům i odpůrcům.
Očekávaný nový film Wese Andersona s hvězdným hereckým obsazením, který se odehrává v roce 1955 ve fiktivním americkém pouštním městečku Asteroid City, vstoupí do českých kin příští čtvrtek.
Režisér Wes Anderson (Grandhotel Budapešť) se v posledních týdnech stal miláčkem sociálních sítích poté, co umělá inteligence přetvořila Star Wars a další slavné tituly do jeho uhrančivého stylu. Režisérův nejnovější snímek Asteroid City měl premiéru na probíhajícím festivalu v Cannes, a přestože si některé kritiky a kritičky nezískal, dosavadní reakce hovoří jasně. Jde o další unikátní počin dokazující, že filmy tohoto autora se nedají imitovat.
Britové mají nového krále (gratulujeme?) a popkultuře vévodí hned několik filmů a seriálů sledujících život aristokracie. Zjevně nás tedy stále fascinuje představa vyšlechtěných rodin, které věří, že jim bůh dal právo vládnout. V následujícím seznamu si připomeňme několik filmových vladařů držících královský titul, kteří nám nejvíc utkvěli v paměti.
Dlouhé proslovy nejsou jen doménou divadla, i ve filmu totiž lze vykouzlit strhující monology, jež dávají prostor jak hercům a herečkám, tak i využití filmové řeči. A právě na takové kinematografické perly se dnes podíváme.
Online nabídka audiovizuálního obsahu se neustále rozšiřuje a je čím dál těžší se v ní neztratit. Každý týden proto vypíchneme několik titulů hodných vaší pozornosti, které právě dorazily na některou ze streamovacích platforem dostupných v Česku. Zohledníme přitom mezinárodní giganty i lokální hráče, akční filmy i festivalovou produkci.
Nejnovější Ant-Man, který před týdnem vstoupil do českých kin, vás nechává chladnými. Vaší pozornosti naopak neušla dokumentární novinka Jany Počtové pojednávající o různých povahách vztahů, na Oscary nominované drama Víly z Inisherinu nebo v televizi reprízované drama Miloše Formana Lid versus Larry Flynt. Jsou tu další Komentáře týdne. Inspirujte se. Vaše texty uvádíme bez redakčních úprav.
Životní úspěch se pro Andreu Riseborough proměnil v několikadenní očerňování. Akademie udílející Oscary totiž zvažovala odvolání její nominace pro nejlepší herečku, jelikož tvůrci nezávislého snímku To Leslie použili bezprecendentní útok na sociální sítě. Je to ale skutečně problém? A jak to souvisí s hereckým výkonem Riseborough?
Novinka oscarového režiséra Damiena Chazelleho, v níž se autor vrací do počátků vzniku zvukového filmu na území USA, vstoupila ve čtvrtek do českých kin. Babylon připomíná například mimořádně dekadentní večírky a publikum nenechá po více než tři hodiny vydechnout. Dále je tu disneyovský propadák Amsterdam, nový seriál The Peripheral inspirovaný guruem cyberpunku Williamem Gibsonem nebo žhavý oscarový kandidát Víly z Inisherinu. Přinášíme další Komentáře týdne. Inspirujte se. Texty uvádíme bez redakčních úprav.