Wes Anderson dnes slaví své 55. narozeniny, což je rozhodně důvod k oslavě. Rodilý Texasan jistě patří k nejznámějším osobnostem filmové režie, předně díky jeho na první pohled rozpoznatelnému vizuálnímu stylu. Vloni uvedl svůj jedenáctý celovečerní počin Asteroid City, jenž publikum rozdělil na dva tábory. Jedni myslí, že už se Anderson zcela utopil ve své mysli. Druzí, že se konečně našel a plně realizuje svou nekompromisní vizi. Někdy je ale člověk kvůli tomu dokonce schopný pohádat se sám se sebou. Vloni také uvedl na Netflixu sérii kraťasů podle britského spisovatele Roalda Dahla, z nichž mu Podivuhodný příběh Henryho Sugara (The Wonderful Story of Henry Sugar) konečně vynesl Oscara. Pokusme se nyní o nemožné a seřaďme jeho dvanáct projektů od nejhoršího po nejlepší.
Články 109
Série Krotitelé duchů (Ghostbusters) vstoupila na filmovou scénu v roce 1984 a od té doby se stala ikonou žánru paranormální komedie. Po úspěchu prvního filmu následovala řada pokračování a odboček, které zanechaly nezapomenutelný otisk v kinematografii. I přesto to ovšem tato série nemá v kinech zrovna jednoduché.
První Krotitelé duchů (Ghostbusters) letos oslaví 40 let od premiéry. I když v roce 1984 vznikla jedna z nejslavnějších komediálních značek plná slavných herců, ikonických postav a nezapomenutelných příšerek, následné díly sílu franšízy spíše oslabovaly a žádný z nich se nedokázal lehkosti a výjimečnosti prvního dílu byť jen přiblížit. Nejnovější příspěvek do série, Krotitelé duchů: Říše ledu (Ghostbusters: Frozen Empire), to bohužel nejen potvrzuje, ale navíc ukazuje, že z hlediska nápadů, humoru či snahy zkusit něco nového se známá franšíza až bolestivě zasekla v minulosti.
Když v roce 2021 vtrhli do kin noví Krotitelé duchů s podtitulem Odkaz (Ghostbusters: Afterlife), zdálo se, že se stará franšíza dočkala stylového znovuzrození. Jason Reitman převzal pomyslnou režijní pochodeň po svém otci, tvůrci původních Krotitelů duchů (Ghostbusters) Ivanu Reitmanovi, a stvořil důstojný reboot, jenž dokázal hezky pracovat s nostalgií i starými známými a zároveň nám představil novou generaci hrdinů. Film zaznamenal v covidové době relativní kasovní úspěch, další díl s podtitulem Říše ledu (Ghostbusters: Frozen Empire) už má být proto velkolepým rodinným dobrodružstvím a v podstatě epickým trikovým blockbusterem. U kritiků však noví Krotitelé duchů tvrdě narazili.
V Čechách jsme měli problém s Adélou, která ještě nevečeřela, v USA od roku 1960 navštěvují Malý obchod hrůz (Little Shop of Horrors), který si ve dvou kultovních verzích dělal zálusk třeba na Jacka Nicholsona, Ricka Moranise či Steva Martina. Moderní verzi slavné hororové komedie, kterou v popkultuře etabloval zejména muzikálový remake z poloviny osmdesátých let, zpracují dva věkem velmi nemoderní a protřelí tvůrci – sedmasedmdesátiletý režisér Joe Dante (Gremlins) a v dubnu osmadevadesátiletý producent Roger Corman (Masakr na svatého Valentýna).
Reboot legendární značky Krotitelé duchů s podtitulem Odkaz (Ghostbusters: Afterlife) zaznamenal před třemi lety i přes pandemii koronaviru solidní úspěch a potěšil zejména fanoušky prvního dílu. A tak se letos populární série vrací do New Yorku a ve filmu Krotitelé duchů: Říše ledu (Ghostbusters: Frozen Empire) už definitivně spojí nové a staré hrdiny v epickém trikovém dobrodružství.
Je už takovou tradicí, že několik hodin před vyhlášením oscarových nominací se připomene i jejich protipól v podobě Zlatých malin. Mnohými vysmívané ocenění každoročně dostávají ty nejhorší filmy, stejně jako herci a herečky. A „oceňují“ se samozřejmě nejvíce blockbustery či filmy, jež se dostaly do kin či ve větší míře na stream. Letos si nejvíce pozornosti po zásluze vysloužilo zbytečné pokračování Expendables (Expend4bles) a návrat Vymítače ďábla (The Exorcist: Believer). Pozadu však nezůstaly ani komiksovky.
Wes Anderson si vybudoval útulný koutek v rohu filmového průmyslu. Jeho snímky v kinech většinou končí na nule, jak dokazuje i jeho poslední Asteroid City. Při rozpočtu zhruba 25 milionů a jen skromné reklamě vydělalo dvojnásobek, což tradičně považujeme za výsledek vyrovnávající všechny náklady. To umožňuje rodilému Texasanovi víceméně točit do nekonečna a těšit se ze svého postavení miláčka podstatné části cinefilů. Stvrdil ho i sérií krátkometrážních filmů pro Netflix, jimiž vyplnil druhou půlku roku. Možná jsme tedy čekali, že si dá po obzvlášť hektickém období pauzu. Pletli jsme se.
Ve speciální verzi Pelíšků vytvořených umělou inteligencí ve stylu Wese Andersona hrají Timothée Chalamet, Bill Murray, Gene Hackman, Adrien Brody, Tilda Swinton a Owen Wilson v roli, kde bychom ho vážně chtěli slyšet říkat wow, nebo Danny Glover, přičemž hlasem upoutávku provází taktéž uměle vytvořený voiceover Miroslava Donutila.
Lenivý zrzavý kocour se slabostí pro lasagne se 23. května příštího roku znovu podívá na stříbrná plátna. Animovaný snímek Garfield ve filmu dostal úvodní trailer, v němž se rázovitý protagonista seznámí s páníčkem Jonem Arbucklem, jehož si okamžitě obmotá kolem prstu. Projekt už přitom dlouho provází kontroverze kvůli obsazení Chrise Pratta, jehož dabérský výkon už z upoutávky nejvíce připomíná… Chrise Pratta.
Jsou série, které snad nepřestanou být populární ani tehdy, když jim Hollywood skoro fatálně ublíží. Krotitele duchů si všichni zamilovali v osmdesátkách díky dvěma kultovním snímkům Ivana Reitmana, ale na ženskou verzi z roku 2016 by většina lidí nejraději zapomněla. Před dvěma lety ovšem dorazil povedený a oficiální třetí díl v režii Ivanova syna Jasona Reitmana s názvem Krotitelé duchů: Odkaz. Ten se nyní dočkal přímého pokračování s původním názvem Ghostbusters: Frozen Empire a úvodní trailer slibuje další sympatickou dávku nostalgie.
Znáte jej minimálně z několika filmů Adama Sandlera, v nichž šedesátiletý komik Rob Schneider ztvárnil extravagantní vedlejší postavy s patentovanou motivační hláškou: „You Can Do It!“ Rodák ze San Francisca, jehož matka je katolického a otec židovského vyznání, se roku 1990 prosadil v komediálním pořadu Saturday Night Live a následně se stal snadno rozpoznatelnou tváří filmů, které hrdě objímaly parodické tendence, patos i trapnost. Přestože v posledních letech není tolik na očích a soustředí se na rodinu, publikum i veřejnost dál rozděluje svým humorem i politickými postoji.
Nenaplněná romance ze začátku století se stala generační výpovědí a jedním z určujících filmů své doby. Sofia Coppola musela překonat mnoho nedůvěry, nakonec však předložila snímek, který i dnes dokáže strhnout svou jemnou úpěnlivostí.
V roce 2018 tu byl snímek Úsměvy smutných mužů, který nabízel alkoholikům možnost duchovního vykoupení. Spisovatel Josef Formánek v knižní předloze zpracoval příběh svůj i příběhy jiných a režisér a scenárista Dan Svátek je obsadil charismatickými herci. Filmová adaptace tak sloužila jako jakási audiovizuální příručka pro začínající abstinenty. Lehce překvapivý divácký úspěch vedl téměř automaticky k tomu, že muselo přijít volné pokračování Dvě slova jako klíč.
Dnes už jde s velkou pravděpodobností o zaprášenou značku, k jejíž stagnaci přispěly osobní kauzy Johnnyho Deppa. Piráti z Karibiku však patnáct let představovali tržební jistotu a kapitán Jack Sparrow patřil mezi nejoblíbenější hrdiny stříbrného plátna. První díl s podtitulem Prokletí Černé perly měl premiéru před dvaceti lety a dokázal se vzepřít očekáváním, která ho pasovala na jistý propadák a následovníka nechvalně proslulého Ostrova hrdlořezů.