5.9
Andreas Apergis
Andreas Apergis, narozený 3. srpna 1969, je kanadský herec řeckého původu, režisér a překladatel, jehož kariéra zahrnuje více než 30 let působení ve filmu, televizi, divadle a dabingu. Díky své plynulé znalosti angličtiny i francouzštiny si vybudoval pověst všestranného herce s hlubokým záběrem napříč širokou škálou rolí. Filmová kariéra Apergis se poprvé výrazněji prosadil v roce 1988, kdy se objevil jako zvláštní agent Nick Donovan v kanadském televizním filmu Trial by Vengeance. V následujících letech získával vedlejší role v různých nízkorozpočtových kanadských filmech, včetně snímků The Pianist (1991), Hollow Point (1996) a In the Presence of Mine Enemies (1997). Jeho filmografie postupně rostla a zahrnuje řadu významných hollywoodských produkcí. Mezi jeho nejznámější filmové role patří účinkování ve snímcích X-Men: Days of Future Past (2014), Pawn Sacrifice (2014), Riddick (2013), kde ztvárnil postavu Kroneho, White House Down (2013) v roli Rittera, a Mother! (2017). V roce 2014 se také představil v hlavní roli ve filmu Gurov and Anna, kde ztvárnil postavu Benjamina, což je považováno za jednu z jeho nejvýznamnějších filmových rolí. Televizní tvorba V televizní tvorbě je Andreas Apergis nejznámější díky své opakující se roli Raye v populárním seriálu Being Human (2011-2014), kde se objevil ve všech čtyřech sezónách. Jeho televizní kariéra zahrnuje také významné role v seriálech jako 12 Monkeys, Star Trek: Discovery, kde ztvárnil postavu Guardian Xi, a Reacher, kde hrál generála Leona Garbera, důležitou postavu z Reacherovy vojenské minulosti. Generál Garber byl Reacherovým nadřízeným důstojníkem a měl na formování jeho charakteru zásadní vliv. Apergis se objevil také v dalších seriálech jako Ascension, Wynonna Earp a 19-2. Dabing a videohry Vedle své herecké kariéry je Andreas Apergis uznávaným dabérem. V polovině roku 2000 začal propůjčovat svůj hlas postavám v akčních videohrách, což mu otevřelo nové možnosti v rozvíjejícím se světě herního průmyslu. Mezi jeho nejvýznamnější dabingové role patří Cesare Borgia v Assassin's Creed: Brotherhood, Francesco de' Pazzi v Assassin's Creed II a Frank Pritchard v Deus Ex: Human Revolution. Jeho charakteristický hlas a propracované výkony z něj učinily oblíbence herní komunity. Daboval také v dalších populárních hrách jako Splinter Cell: Chaos Theory (2005) a Rainbow Six: Vegas (2006). Divadelní tvorba Mimo filmové plátno a televizní obrazovky je Andreas Apergis také uznávaným divadelním režisérem. Jeho oceňované divadelní adaptace klasických děl jako Médea a Bakchantky získaly několik ocenění, včetně cen za nejlepší produkci a nejlepšího herce. Jeho divadelní práce odráží jeho hluboké porozumění klasickým textům a schopnost přenést je do současného kontextu. Jazykové dovednosti a všestrannost Jednou z Apergisových největších předností je jeho jazyková všestrannost. Plynně hovoří anglicky i francouzsky, což mu umožňuje pracovat v produkci v obou jazycích a rozšiřuje jeho herecké možnosti. Tato dvojjazyčnost mu pomohla vybudovat si kariéru jak v anglicky, tak ve francouzsky mluvících produkcích, což je zvláště cenné v kanadském filmovém a televizním průmyslu. Současná kariéra Andreas Apergis nadále aktivně působí ve filmovém a televizním průmyslu. V posledních letech se objevil v projektech jako Birthmarked (2018) po boku Toni Collette a Matthewa Goodea, Death Wish (2018) a Moonfall (2022). Jeho schopnost ztvárňovat různorodé postavy, od sympatických hrdinů po komplexní záporné charaktery, z něj činí vyhledávaného herce pro širokou škálu rolí. Odkaz a vliv S více než 150 televizními, filmovými a herními kredity je Andreas Apergis jedním z nejplodnějších kanadských herců své generace. Jeho schopnost přecházet mezi různými médii – od divadla přes film a televizi až po videohry – ukazuje jeho mimořádnou všestrannost a adaptabilitu jako umělce. Jeho práce v oblasti dabingu videoher navíc pomohla definovat hlasy některých z nejpamátnějších herních postav posledních dvou desetiletí.


Andreas Apergis: Filmy a pořady 89

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.