Dmitri Shostakovich: Nejlepší filmy a seriály

6.5

Dmitri Shostakovich: Filmy a seriály

  • Král Lear
    Král Lear (1970)
    Film
    Adaptace Shakespearovy tragédie vypráví o králi, který rozdá království dvěma úlisným a krutým dcerám a zapudí třetí, jejíž lásku pochopí, až když se sám dostane na dno lidské bídy. Kozincev zde předestírá apokalyptický obraz světa, který se vymkl mravnímu řádu a řítí se do propasti.

    Jedna z nejznámějších Shakespearových „královských“ tragédií vyrůstá z pohádkového půdorysu, u nás třeba známé ve variantách Soli nad zlato (např. ve filmu Byl jednou jeden král). Pošetilý král totiž nepochopí cenu pravdy, podlehne pochlebování, a proto vydědí svou dosud nejoblíbenější dceru Kordelii, která neodpoví podle jeho představ na otázku, jak jej má ráda. Shakespeare ovšem toto téma povýšil na úroveň podobenství o pošetilém stáří i bezohlednosti, jaká může panovat i v nejužší rodině, zvláště přistupují-li do hry (vel)mocenské aspekty.

    Král Lear rozdělí zemi i vládu mezi dvě dcery, které mu dokázaly zalichotit – jenže vděku se nedočká. Nakonec je potupně vyhnán a bloudí, provázen věrným šaškem, po širé zemi. Končí mezi chudáky v bědných chatrčích, nucen poslouchat trpké šaškovy výčitky. Pozvolna se k němu přidávají další nešťastníci, vyštváni svými bezohlednými příbuznými. Zcela se stírá rozdíl mezi někdejšími urozenci a žebráky, všichni ztratili jakákoli práva. Jedině Kordelie svého nešťastného otce nezatratí a tiše se připojí po jeho bok, i když tuší, že ve střetu s arogantní mocí mají bezbranní sotva nějaké vyhlídky.

    Ruský režisér Grigorij Kozincev pojednal svůj černobíle, avšak na širokoúhlý formát natočený přepis jako působivou souhru potemnělých scenerií s pustotou lidských duší. Protagonisté se jakoby ztrácejí uprostřed pustoty, v šedavých odstínech studených příbytků, natáčených na skutečných tvrzích, nikoli v ateliéru, i nehostinných končin – třeba dramaticky důležitá scéna bouře vznikala na Sibiři a v dagestánských stepích. Kozincev, jenž cenné zkušenosti načerpal již ve svém předchozím shakespearovském projektu Hamlet, se sice přidržuje výchozí dějové osnovy, ale nenechává se jí spoutávat. Chce především vyhmátnout ponuré vyznění, proto takový důraz pokládá na obraz, který vynalézavě a s majestátní tragikou nasnímal Jonas Gricjus, proto omezuje verbální složku, pro potřeby filmového vyprávění příliš košatou a proklamativní.

    Král Lear (Korol Lir, 1970) se opírá o vynikající práci všech, kteří se na něm podíleli – počínaje mistrným překladem Shakespearova textu z pera dosud proskribovaného Borise Pasternaka, šaškovy písně přebásnil Samuil Maršak, hudbu složil Dmitrij Šostakovič. V titulní roli exceluje estonský herec Juri Järvet, jenž svému nešťastnému starci vtiskl monumentalizující vzryv, aniž by upadl do zneživotňující sošnosti. Kordelii ztělesnila začínající leningradská herečka Valentina Šendrikovová. V tuzemské distribuci byl Král Lear uveden v roce 1971 a opatřen českým dabingem, který režíroval K. M. Walló.

    (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    81%
    Adaptace Shakespearovy tragédie vypráví o králi, který rozdá království dvěma úlisným a krutým dcerám a zapudí třetí, jejíž lásku pochopí, až když se sám dostane na dno lidské bídy. Kozincev zde předestírá apokalyptický obraz světa, který se vymkl mravnímu řádu a řítí se do propasti.

    Jedna z nejznámějších Shakespearových „královských“ tragédií vyrůstá z pohádkového půdorysu, u nás třeba známé ve variantách Soli nad zlato (např. ve filmu Byl jednou jeden král). Pošetilý král totiž nepochopí cenu pravdy, podlehne pochlebování, a proto vydědí svou dosud nejoblíbenější dceru Kordelii, která neodpoví podle jeho představ na otázku, jak jej má ráda. Shakespeare ovšem toto téma povýšil na úroveň podobenství o pošetilém stáří i bezohlednosti, jaká může panovat i v nejužší rodině, zvláště přistupují-li do hry (vel)mocenské aspekty.

    Král Lear rozdělí zemi i vládu mezi dvě dcery, které mu dokázaly zalichotit – jenže vděku se nedočká. Nakonec je potupně vyhnán a bloudí, provázen věrným šaškem, po širé zemi. Končí mezi chudáky v bědných chatrčích, nucen poslouchat trpké šaškovy výčitky. Pozvolna se k němu přidávají další nešťastníci, vyštváni svými bezohlednými příbuznými. Zcela se stírá rozdíl mezi někdejšími urozenci a žebráky, všichni ztratili jakákoli práva. Jedině Kordelie svého nešťastného otce nezatratí a tiše se připojí po jeho bok, i když tuší, že ve střetu s arogantní mocí mají bezbranní sotva nějaké vyhlídky.

    Ruský režisér Grigorij Kozincev pojednal svůj černobíle, avšak na širokoúhlý formát natočený přepis jako působivou souhru potemnělých scenerií s pustotou lidských duší. Protagonisté se jakoby ztrácejí uprostřed pustoty, v šedavých odstínech studených příbytků, natáčených na skutečných tvrzích, nikoli v ateliéru, i nehostinných končin – třeba dramaticky důležitá scéna bouře vznikala na Sibiři a v dagestánských stepích. Kozincev, jenž cenné zkušenosti načerpal již ve svém předchozím shakespearovském projektu Hamlet, se sice přidržuje výchozí dějové osnovy, ale nenechává se jí spoutávat. Chce především vyhmátnout ponuré vyznění, proto takový důraz pokládá na obraz, který vynalézavě a s majestátní tragikou nasnímal Jonas Gricjus, proto omezuje verbální složku, pro potřeby filmového vyprávění příliš košatou a proklamativní.

    Král Lear (Korol Lir, 1970) se opírá o vynikající práci všech, kteří se na něm podíleli – počínaje mistrným překladem Shakespearova textu z pera dosud proskribovaného Borise Pasternaka, šaškovy písně přebásnil Samuil Maršak, hudbu složil Dmitrij Šostakovič. V titulní roli exceluje estonský herec Juri Järvet, jenž svému nešťastnému starci vtiskl monumentalizující vzryv, aniž by upadl do zneživotňující sošnosti. Kordelii ztělesnila začínající leningradská herečka Valentina Šendrikovová. V tuzemské distribuci byl Král Lear uveden v roce 1971 a opatřen českým dabingem, který režíroval K. M. Walló.

    (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    1
  • Spalující touha
    Spalující touha (1999)
    Film
    • iTunes
    • Rakuten
    Spalující touha (Eyes Wide Shut) je americko-britské drama volně inspirované dílem Snová novela od Arthura Schnitzlera. Hlavním hrdinou příběhu je William Harford, ženatý lékař, který se poté, co mu manželka Alice sdělí své sexuální fantazie, vydá do města vstříc vlastnímu sexuálnímu dobrodružství. Po několika ne příliš zdařilých pokusech mu starý přítel Nick prozradí, že musí na záhadných lechtivých večírcích hrát na piano s páskou přes oči. Všichni přítomní muži jsou v kostýmech, tváře schované za maskou, zatímco ženy jsou všechny mladé a krásné. William si tedy sežene odpovídající kostým a na party zamíří. Ihned po příchodu ho ale někdo pozná a varuje ho, že je ve velkém nebezpečí. William neposlechne a záhy zjišťuje, že ona hrozba je vskutku reálná a zlověstná...
    80%
    Spalující touha (Eyes Wide Shut) je americko-britské drama volně inspirované dílem Snová novela od Arthura Schnitzlera. Hlavním hrdinou příběhu je William Harford, ženatý lékař, který se poté, co mu manželka Alice sdělí své sexuální fantazie, vydá do města vstříc vlastnímu sexuálnímu dobrodružství. Po několika ne příliš zdařilých pokusech mu starý přítel Nick prozradí, že musí na záhadných lechtivých večírcích hrát na piano s páskou přes oči. Všichni přítomní muži jsou v kostýmech, tváře schované za maskou, zatímco ženy jsou všechny mladé a krásné. William si tedy sežene odpovídající kostým a na party zamíří. Ihned po příchodu ho ale někdo pozná a varuje ho, že je ve velkém nebezpečí. William neposlechne a záhy zjišťuje, že ona hrozba je vskutku reálná a zlověstná...
    2
  • Křižník Potěmkin
    Křižník Potěmkin (1925)
    Film
    • DaFilms
    25. prosince 1925 měl premiéru film, který o rok později získal cenu Americké filmové akademie, v dalším roce nejvyšší cenu Světové výstavy v Paříži a v letech 1952 a 1958 jej hlasování Mezinárodního výboru pro dějiny filmu určilo za nejlepší film všech dob Toto vrcholné Ejzenštejnovo dílo má pět kapitol: začátek vzpoury, povstání, pohřeb Vakulinčuka, masakr na schodišti Oděsy a vítězná plavba. Po pětadvaceti letech od svého vzniku-byl film ozvučen hudbou a zvuky (když hudbu k němu složil německý skladatel Edmund Meisel pro berlínskou premiéru). Ejzenštejn ve svém filmu uplatnil jednak avantgardní divadelní postupy masové pantomimy, jednak nové prvky montáže a dal Potěmkinem dělnické třídě celého světa nejen nádherné umělecké dílo, ale i doklad o síle její solidarity a výzvu k revoluci. V mnoha zemích bojovala buržoazní cenzura proti tomuto dílu ale film, podoben křižníku v závěrečné scéně, pokračoval ve vítězné plavbě, kterou nebylo možno zastavit.
    78%
    25. prosince 1925 měl premiéru film, který o rok později získal cenu Americké filmové akademie, v dalším roce nejvyšší cenu Světové výstavy v Paříži a v letech 1952 a 1958 jej hlasování Mezinárodního výboru pro dějiny filmu určilo za nejlepší film všech dob Toto vrcholné Ejzenštejnovo dílo má pět kapitol: začátek vzpoury, povstání, pohřeb Vakulinčuka, masakr na schodišti Oděsy a vítězná plavba. Po pětadvaceti letech od svého vzniku-byl film ozvučen hudbou a zvuky (když hudbu k němu složil německý skladatel Edmund Meisel pro berlínskou premiéru). Ejzenštejn ve svém filmu uplatnil jednak avantgardní divadelní postupy masové pantomimy, jednak nové prvky montáže a dal Potěmkinem dělnické třídě celého světa nejen nádherné umělecké dílo, ale i doklad o síle její solidarity a výzvu k revoluci. V mnoha zemích bojovala buržoazní cenzura proti tomuto dílu ale film, podoben křižníku v závěrečné scéně, pokračoval ve vítězné plavbě, kterou nebylo možno zastavit.
    3
  • Deset dní, které otřásly světem
    Deset dní, které otřásly světem (1928)
    Film

    Vrcholné dílo sovětské Montážní školy se snaží o rekonstrukci bolševické revoluce. Zachycuje události deseti dní od Prozatimní vlády Kerenského po carově abdikaci až po první vítězství Leninových stoupenců. Film měl být natočen k 10. výročí Velké Říjnové revoluce. V mnohém problematický snímek přináší revoluční formu střihu. Montáž je místy až nesrozumitelná. Sám Ejzenštejn film považoval za vrchol své kariéry. Za pravdu mu ale nedali vládní představitelé, kteří nařídili Okťabr drasticky přestříhat. Snímek není historickým dramatem (ideologicky je silně zabarven), ani se příliš neblíží klasické naraci. Ejzenštajn vytváří děj především pomocí obrazů a nepoužívá žádného hlavního hrdinu. Je především dokladem zrození mýtu - jak historického, tak i režisérského.

    76%

    Vrcholné dílo sovětské Montážní školy se snaží o rekonstrukci bolševické revoluce. Zachycuje události deseti dní od Prozatimní vlády Kerenského po carově abdikaci až po první vítězství Leninových stoupenců. Film měl být natočen k 10. výročí Velké Říjnové revoluce. V mnohém problematický snímek přináší revoluční formu střihu. Montáž je místy až nesrozumitelná. Sám Ejzenštejn film považoval za vrchol své kariéry. Za pravdu mu ale nedali vládní představitelé, kteří nařídili Okťabr drasticky přestříhat. Snímek není historickým dramatem (ideologicky je silně zabarven), ani se příliš neblíží klasické naraci. Ejzenštajn vytváří děj především pomocí obrazů a nepoužívá žádného hlavního hrdinu. Je především dokladem zrození mýtu - jak historického, tak i režisérského.

    4
  • Lady Macbeth von Mzensk
    Lady Macbeth von Mzensk (1992)
    Film
    Mladá žena, provdaná za bohatého muže, ale nešťastně osamělá, je uvězněná ve světě, kterému vládne železná pěst. Kateřinu žene touha po životě a po lásce. Její manžel je však impotentní a tchán tyran. Není tedy divu, že se touží z tohoto jha vymanit. Když Sergej začne pracovat na rodinném statku, vidí v něm šanci na záchranu. Jejich následný románek však znamená začátek pádu do zločinu.
    Žánry:DramaHudební
    Režie:Petr Weigl
    71%
    Mladá žena, provdaná za bohatého muže, ale nešťastně osamělá, je uvězněná ve světě, kterému vládne železná pěst. Kateřinu žene touha po životě a po lásce. Její manžel je však impotentní a tchán tyran. Není tedy divu, že se touží z tohoto jha vymanit. Když Sergej začne pracovat na rodinném statku, vidí v něm šanci na záchranu. Jejich následný románek však znamená začátek pádu do zločinu.
    Žánry:DramaHudební
    Režie:Petr Weigl
    5
  • Japonsko
    Japonsko (2003)
    Film
    71%
    6
  • Fantazie 2000
    Fantazie 2000 (2000)
    Film
    • Disney+
    • iTunes
    • SWEET.TV
    69%
    7
  • Zločin a trest
    Zločin a trest (1983)
    Film

    Kaurismäkiho první celovečerní hraný film se volně drží Dostojevského stejnojmenné literární předlohy, přičemž děj filmu je přenesen do současných Helsinek. Řezník Antti Rahikainen spáchá na první pohled nepochopitelnou vraždu, avšak záhy se ukáže, že ke svému činu měl jistý důvod. Přesto ho začnou trápit výčitky svědomí, které postupně překračují únosnou mez. (Aerofilms)

    Žánry:DramaKrimi
    68%

    Kaurismäkiho první celovečerní hraný film se volně drží Dostojevského stejnojmenné literární předlohy, přičemž děj filmu je přenesen do současných Helsinek. Řezník Antti Rahikainen spáchá na první pohled nepochopitelnou vraždu, avšak záhy se ukáže, že ke svému činu měl jistý důvod. Přesto ho začnou trápit výčitky svědomí, které postupně překračují únosnou mez. (Aerofilms)

    Žánry:DramaKrimi
    8
  • Mladá garda
    Mladá garda (1948)
    Film
    68%
    9
  • Gloria Victoria
    Gloria Victoria (2013)
    Film
    Uznávaná trilogie Theodora Usheva o 20. století vrcholí touto brilantní fúzí 3D animace a ruského konstruktivismu. Tento animovaný krátký film Theodora Usheva recykluje prvky surrealismu a kubismu a zaměřuje se na vztah mezi uměním a válkou. Film, poháněný povznášejícím tématem „invaze“ ze Šostakovičovy Leningradské symfonie (č. 7), představuje obrazy bojových front a masakrů a vede nás od Drážďan ke Guernice, od španělské občanské války ke Hvězdným válkám. Je to zároveň symfonie, která slouží válečné mašinérii, burcuje masy a je uměním, které truchlí nad mrtvými, vyjadřuje své pobouření a volá po míru.
    68%
    Uznávaná trilogie Theodora Usheva o 20. století vrcholí touto brilantní fúzí 3D animace a ruského konstruktivismu. Tento animovaný krátký film Theodora Usheva recykluje prvky surrealismu a kubismu a zaměřuje se na vztah mezi uměním a válkou. Film, poháněný povznášejícím tématem „invaze“ ze Šostakovičovy Leningradské symfonie (č. 7), představuje obrazy bojových front a masakrů a vede nás od Drážďan ke Guernice, od španělské občanské války ke Hvězdným válkám. Je to zároveň symfonie, která slouží válečné mašinérii, burcuje masy a je uměním, které truchlí nad mrtvými, vyjadřuje své pobouření a volá po míru.
    10
  • Chuzhaya belaya i ryaboj
    Chuzhaya belaya i ryaboj (1986)
    Film
    V chudém zapadlém městečku se otrhaní kluci zběsile cvičí v boji a po nocích se místní elita shromažďuje v kulečníkové herně a chlubí se smyšlenými životopisy, zatímco tlupy chlapců se baví krvavými rvačkami na zapadlých pustých pozemcích… Jedním z nejvýraznějších prvků poválečného dětství byli holubi. Dali se koupit, prodat nebo ukrást. Jednoho dne se nad městem objevil krásný bílý holub. Ivan s nasazením života Bílého chytil. A okamžitě se stal terčem "holubí" mafie…
    Žánry:DramaDětskýRetro
    67%
    V chudém zapadlém městečku se otrhaní kluci zběsile cvičí v boji a po nocích se místní elita shromažďuje v kulečníkové herně a chlubí se smyšlenými životopisy, zatímco tlupy chlapců se baví krvavými rvačkami na zapadlých pustých pozemcích… Jedním z nejvýraznějších prvků poválečného dětství byli holubi. Dali se koupit, prodat nebo ukrást. Jednoho dne se nad městem objevil krásný bílý holub. Ivan s nasazením života Bílého chytil. A okamžitě se stal terčem "holubí" mafie…
    Žánry:DramaDětskýRetro
    11
  • Fandango
    Fandango (1985)
    Film
    66%
    12
  • Nový Babylon
    Nový Babylon (1929)
    Film
    66%
    13
  • Osud smělých
    Osud smělých (1955)
    Film
    Sovětský celovečerní barevný film, natočený podle románu anglické spisovatelky Ethel Vojničové. Děj se odehrává ve 30.-40. letech minulého století, kdy byla Itálie ujařmena rakouskou okupací. Vyprávění je soustředěno na postavu mladého neohroženého vlastence Artura. V dětství byl vychováván knězem, o kterém se měl teprve později dovědět, že je jeho pravým otcem. Náboženská výchova v něm však neutlumila nenávist k násilí, která ho přivedla do řad vlastenců „Mladé Itálie“. Protože příliš věří v církev a neposkvrněnost kněží, vyzradí při zpovědi jméno vedoucího „Mladé Itálie“. Je proto stíhán opovržením soudruhů i své milenky. Aby se vyhnul hanbě, předstírá sebevraždu a teprve po třinácti letech se vrací domů jako neznámý cizinec, aby v předních řadách vedl boj proti národnímu útlaku, za sjednocení Itálie. V tomto boji neohroženě položí svůj život. (FILMOVÝ PŘEHLED 43 / 1955)
    66%
    Sovětský celovečerní barevný film, natočený podle románu anglické spisovatelky Ethel Vojničové. Děj se odehrává ve 30.-40. letech minulého století, kdy byla Itálie ujařmena rakouskou okupací. Vyprávění je soustředěno na postavu mladého neohroženého vlastence Artura. V dětství byl vychováván knězem, o kterém se měl teprve později dovědět, že je jeho pravým otcem. Náboženská výchova v něm však neutlumila nenávist k násilí, která ho přivedla do řad vlastenců „Mladé Itálie“. Protože příliš věří v církev a neposkvrněnost kněží, vyzradí při zpovědi jméno vedoucího „Mladé Itálie“. Je proto stíhán opovržením soudruhů i své milenky. Aby se vyhnul hanbě, předstírá sebevraždu a teprve po třinácti letech se vrací domů jako neznámý cizinec, aby v předních řadách vedl boj proti národnímu útlaku, za sjednocení Itálie. V tomto boji neohroženě položí svůj život. (FILMOVÝ PŘEHLED 43 / 1955)
    14
  • Jemeljan Pugačov
    Jemeljan Pugačov (1979)
    Film
    65%
    15
  • Lužinova obrana
    Lužinova obrana (2000)
    Film
    Ve dvacátých letech minulého století přijíždí do mondénního prostředí u italského jezera, kde se schází evropská smetánka, podivínský šachový génius Alexandr Lužin, aby zde sehrál svůj životní zápas. Šachy jsou pro něj celý jeho život - únik z reality, s níž se jen obtížně vyrovnává, jeho způsob komunikace s okolním světem i jediný smysl života - do okamžiku, kdy se setkává s Natálií. Natálie je mladá ruská aristokratka, jejímž jediným životním úkolem je co nejvhodnější sňatek - alespoň podle jejích rodičů. Matka se jí snaží přihrát pohledného, uhlazeného a majetného hraběte Jeana de Stassarda. Pak ale Natálie potká nevyzpytatelného, komplikovaného a impulsivního Lužina. Nejsložitější partie jeho života začíná, každý tah může ovlivnit jejich společnou budoucnost... LUŽINOVA OBRANA je po ANTONII, která v roce 1996 zvítězila v oscarovém klání v kategorii neanglicky mluvených filmů, dalším filmem nizozemské režisérky Marleen Gorrisové, uváděným v České republice. Jde o filmové ztvárnění stejnojmenného románu slavného spisovatele Vladimira Nabokova, jenž byl pro svoji mnohovrstevnost považován za nezfilmovatelný.
    Žánry:DramaRomantický
    64%
    Ve dvacátých letech minulého století přijíždí do mondénního prostředí u italského jezera, kde se schází evropská smetánka, podivínský šachový génius Alexandr Lužin, aby zde sehrál svůj životní zápas. Šachy jsou pro něj celý jeho život - únik z reality, s níž se jen obtížně vyrovnává, jeho způsob komunikace s okolním světem i jediný smysl života - do okamžiku, kdy se setkává s Natálií. Natálie je mladá ruská aristokratka, jejímž jediným životním úkolem je co nejvhodnější sňatek - alespoň podle jejích rodičů. Matka se jí snaží přihrát pohledného, uhlazeného a majetného hraběte Jeana de Stassarda. Pak ale Natálie potká nevyzpytatelného, komplikovaného a impulsivního Lužina. Nejsložitější partie jeho života začíná, každý tah může ovlivnit jejich společnou budoucnost... LUŽINOVA OBRANA je po ANTONII, která v roce 1996 zvítězila v oscarovém klání v kategorii neanglicky mluvených filmů, dalším filmem nizozemské režisérky Marleen Gorrisové, uváděným v České republice. Jde o filmové ztvárnění stejnojmenného románu slavného spisovatele Vladimira Nabokova, jenž byl pro svoji mnohovrstevnost považován za nezfilmovatelný.
    Žánry:DramaRomantický
    16
  • Zoja
    Zoja (1944)
    Film
    64%
    17
  • Vozvraščenije Maxima
    Vozvraščenije Maxima (1937)
    Film
    64%
    18
  • Pervyy eshelon
    Pervyy eshelon (1955)
    Film
    62%
    19
  • Život v květech
    Život v květech (1949)
    Film
    61%
    20
  • Vstrecha na Elbe
    Vstrecha na Elbe (1949)
    Film
    61%
    21
  • Velikiy grazhdanin
    Velikiy grazhdanin (1938)
    Film
    56%
    22
  • Cheryomushki
    Cheryomushki (1962)
    Film
    56%
    23
  • Pád Berlína II.
    Pád Berlína II. (1949)
    Film
    Dvoudílný epický velkofilm je nejprestižnějším projektem pozdně stalinské kinematografie. Reprezentuje velké komunistické ideje, které ve filmu zosobňuje sám neohrožený Stalin. Zajímavostí také je, že role nacistického vůdce Hermanna Göringa se originálním způsobem zhostil Jan Werich. Poslední dny druhé světové války vrcholí a Rudá armáda míří na svou poslední vojenskou štaci – dobýt Berlín. Na pozadí těchto dramatických událostí se odehrává příběh hrdinného slévače Alexeje a učitelky Nataši. On táhne se Sověty na Berlín, ona je drasticky odvlečena do koncentračního tábora. Společně se setkávají až v osvobozených ulicích německé metropole ve chvíli, kdy se jedna z nejsmutnějších kapitol lidských dějin konečně uzavřela.
    Žánry:DramaVálečný
    45%
    Dvoudílný epický velkofilm je nejprestižnějším projektem pozdně stalinské kinematografie. Reprezentuje velké komunistické ideje, které ve filmu zosobňuje sám neohrožený Stalin. Zajímavostí také je, že role nacistického vůdce Hermanna Göringa se originálním způsobem zhostil Jan Werich. Poslední dny druhé světové války vrcholí a Rudá armáda míří na svou poslední vojenskou štaci – dobýt Berlín. Na pozadí těchto dramatických událostí se odehrává příběh hrdinného slévače Alexeje a učitelky Nataši. On táhne se Sověty na Berlín, ona je drasticky odvlečena do koncentračního tábora. Společně se setkávají až v osvobozených ulicích německé metropole ve chvíli, kdy se jedna z nejsmutnějších kapitol lidských dějin konečně uzavřela.
    Žánry:DramaVálečný
    24
  • Pád Berlína I.
    Pád Berlína I. (1950)
    Film

    Dvoudílný epický velkofilm je nejprestižnějším projektem pozdně stalinské kinematografie. Reprezentuje velké komunistické ideje, které ve filmu zosobňuje sám neohrožený Stalin. Zajímavostí také je, že role nacistického vůdce Hermanna Göringa se originálním způsobem zhostil Jan Werich. Poslední dny druhé světové války vrcholí a Rudá armáda míří na svou poslední vojenskou štaci – dobýt Berlín. Na pozadí těchto dramatických událostí se odehrává příběh hrdinného slévače Alexeje a učitelky Nataši. On táhne se Sověty na Berlín, ona je drasticky odvlečena do koncentračního tábora. Společně se setkávají až v osvobozených ulicích německé metropole ve chvíli, kdy se jedna z nejsmutnějších kapitol lidských dějin konečně uzavřela.

    44%

    Dvoudílný epický velkofilm je nejprestižnějším projektem pozdně stalinské kinematografie. Reprezentuje velké komunistické ideje, které ve filmu zosobňuje sám neohrožený Stalin. Zajímavostí také je, že role nacistického vůdce Hermanna Göringa se originálním způsobem zhostil Jan Werich. Poslední dny druhé světové války vrcholí a Rudá armáda míří na svou poslední vojenskou štaci – dobýt Berlín. Na pozadí těchto dramatických událostí se odehrává příběh hrdinného slévače Alexeje a učitelky Nataši. On táhne se Sověty na Berlín, ona je drasticky odvlečena do koncentračního tábora. Společně se setkávají až v osvobozených ulicích německé metropole ve chvíli, kdy se jedna z nejsmutnějších kapitol lidských dějin konečně uzavřela.

    25

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.