Vsevolod Pudovkin: Nejlepší filmy a seriály

7.2

Vsevolod Pudovkin: Filmy a seriály

  • Ivan Hrozný II.
    Ivan Hrozný II. (1958)
    FilmRole: Nikolay the Fanatic
    79%
    1
  • Matka
    Matka (1926)
    FilmRole: Police Officer
    V Matce není žádná rozpačitost. Větší umění? Bezpečnější umělecká zkušenost. Není to jen bezesporné nadání mladého, čtyřiadvacetiletého režiséra Pudovkina, je to jednota světového názoru, která nedovoluje podobné úchylky. Ve filmu je prožitek lidu. Jen z tohoto prožitku může pocházet Pudovkinova znalost lidského materiálu a jeho ovládání. Hodně pracuje s jednotlivými typy. Jde v tom však daleko za naturalistické líčení prostředí. Za každým typem stojí společenská vrstva. Ať je to hráč na balalajku, ať je to dělník, ať je to dozorce, ať to jsou průmyslníci, ať to jsou vojáci a důstojníci, každý jednotlivec zastupuje skupinu, třídu, část společnosti. Z těchto tváří vyčteme ruský osud. Kameraman jako Dostojevskij. Pudovkin dává lidi snímat podle jejich významu v dějích normálně nebo zvětšené. To nejsou obvyklé ozřejmující detaily. To je druhý význam nad mimickým dorozuměním, symbolizování ne fantastickými alegoriemi, nýbrž realitou poslušnou filmové techniky. Tak je toto zdůrazňování zároveň skladebným tajemstvím. Těla rostou a smršťují se. I v nehybném tu je pohyb. Jak skvěle je to všecko hráno. Syn, který se poprvé zasměje, když mu matka ve vězení podstrčila dopis. Stařík, zrádce, hospodské typy. Podivuhodné je uvolňující a zase napínající včleňování krajiny. Skvělý film, snad první, v němž jsou kompozičně zvládnuty osud jednotlivce a osud masy.
    77%
    V Matce není žádná rozpačitost. Větší umění? Bezpečnější umělecká zkušenost. Není to jen bezesporné nadání mladého, čtyřiadvacetiletého režiséra Pudovkina, je to jednota světového názoru, která nedovoluje podobné úchylky. Ve filmu je prožitek lidu. Jen z tohoto prožitku může pocházet Pudovkinova znalost lidského materiálu a jeho ovládání. Hodně pracuje s jednotlivými typy. Jde v tom však daleko za naturalistické líčení prostředí. Za každým typem stojí společenská vrstva. Ať je to hráč na balalajku, ať je to dělník, ať je to dozorce, ať to jsou průmyslníci, ať to jsou vojáci a důstojníci, každý jednotlivec zastupuje skupinu, třídu, část společnosti. Z těchto tváří vyčteme ruský osud. Kameraman jako Dostojevskij. Pudovkin dává lidi snímat podle jejich významu v dějích normálně nebo zvětšené. To nejsou obvyklé ozřejmující detaily. To je druhý význam nad mimickým dorozuměním, symbolizování ne fantastickými alegoriemi, nýbrž realitou poslušnou filmové techniky. Tak je toto zdůrazňování zároveň skladebným tajemstvím. Těla rostou a smršťují se. I v nehybném tu je pohyb. Jak skvěle je to všecko hráno. Syn, který se poprvé zasměje, když mu matka ve vězení podstrčila dopis. Stařík, zrádce, hospodské typy. Podivuhodné je uvolňující a zase napínající včleňování krajiny. Skvělý film, snad první, v němž jsou kompozičně zvládnuty osud jednotlivce a osud masy.
    2
  • Ivan Hrozný I.
    Ivan Hrozný I. (1944)
    FilmRole: Nikola, Simpleton Beggar
    Ivan Hrozný je jedním z nejcitovanějších historických, respektive životopisných podobenství. Sergej Ejzenštejn ho natočil jako mohutné drama o prosazování progresivní státotvorné myšlenky nelidskými, násilnickými a totalitními prostředky a o postupné deformaci a diskreditaci nejen této myšlenky, ale i samotného jejího nositele. Film zobrazuje období vlády ruského cara Ivana Hrozného v 16. století, což byl v primitivním Rusku ještě temný středověk. První díl zachycuje období, kdy bylo Rusko rozděleno na knížectví. Tehdy se sedmnáctiletý Ivan Vasiljevič, moskevský kníže, nechal korunovat na cara celého Ruska a tvrdě vyžadoval poslušnost bojarů. Ejzenštejn v tomto dramatu o morálních dilematech a moci usiluje o jakousi syntézu obrazu a zvuku. Vychází z historických faktů, ale podřizuje je své autorské představě. V centru pozornosti je postava cara a jeho vnitřní konflikty.
    Žánry:DramaHistorický
    76%
    Ivan Hrozný je jedním z nejcitovanějších historických, respektive životopisných podobenství. Sergej Ejzenštejn ho natočil jako mohutné drama o prosazování progresivní státotvorné myšlenky nelidskými, násilnickými a totalitními prostředky a o postupné deformaci a diskreditaci nejen této myšlenky, ale i samotného jejího nositele. Film zobrazuje období vlády ruského cara Ivana Hrozného v 16. století, což byl v primitivním Rusku ještě temný středověk. První díl zachycuje období, kdy bylo Rusko rozděleno na knížectví. Tehdy se sedmnáctiletý Ivan Vasiljevič, moskevský kníže, nechal korunovat na cara celého Ruska a tvrdě vyžadoval poslušnost bojarů. Ejzenštejn v tomto dramatu o morálních dilematech a moci usiluje o jakousi syntézu obrazu a zvuku. Vychází z historických faktů, ale podřizuje je své autorské představě. V centru pozornosti je postava cara a jeho vnitřní konflikty.
    Žánry:DramaHistorický
    3
  • Shakhmatnaya goryachka
    Shakhmatnaya goryachka (1925)
    Film
    72%
    4
  • Prostoj sluchaj
    Prostoj sluchaj (1930)
    Film
    V reakci na kritiku údajné přílišné „masové přitažlivosti“ jeho dřívějšího velkofilmu Bouře nad Asií (1928) uvolnil Vsevolod Pudovkin svůj talent pro experimentování v díle, které mělo být režisérovým prvním zvukovým filmem. Všechno se pokazilo: technické problémy ho donutily dokončit film jako němý; diváci byli zmateni nedostatkem rozpoznatelné zápletky; a pak se změnilo ideologické klima Sovětského svazu. Byl obviňován z toho, že se podbízel buržoaznímu vkusu! Nastal čas uvést věci na pravou míru. Zde je lyrická kinematografie v té nejlepší podobě, záměrně operní, a přesto intimní, protože spojuje vnitřní život postav se slavnostními rytmy přírody a je zobrazena prostřednictvím dech beroucí černobílé fotografie. Pudovkinova dlouho zapomenutá labutí píseň umění montáže, která vyvolala senzaci na loňském festivalu v Pordenone, je vzkříšena emocionálně nabitou živou hudební produkcí Gabriela Thibaudeaua.
    Žánry:DramaRomantický
    71%
    V reakci na kritiku údajné přílišné „masové přitažlivosti“ jeho dřívějšího velkofilmu Bouře nad Asií (1928) uvolnil Vsevolod Pudovkin svůj talent pro experimentování v díle, které mělo být režisérovým prvním zvukovým filmem. Všechno se pokazilo: technické problémy ho donutily dokončit film jako němý; diváci byli zmateni nedostatkem rozpoznatelné zápletky; a pak se změnilo ideologické klima Sovětského svazu. Byl obviňován z toho, že se podbízel buržoaznímu vkusu! Nastal čas uvést věci na pravou míru. Zde je lyrická kinematografie v té nejlepší podobě, záměrně operní, a přesto intimní, protože spojuje vnitřní život postav se slavnostními rytmy přírody a je zobrazena prostřednictvím dech beroucí černobílé fotografie. Pudovkinova dlouho zapomenutá labutí píseň umění montáže, která vyvolala senzaci na loňském festivalu v Pordenone, je vzkříšena emocionálně nabitou živou hudební produkcí Gabriela Thibaudeaua.
    Žánry:DramaRomantický
    5
  • Konec Petrohradu
    Konec Petrohradu (1927)
    FilmRole: German Officer
    71%
    6
  • Ubiytsy vykhodyat na dorogu
    Ubiytsy vykhodyat na dorogu (1942)
    Film
    71%
    7
  • Živá mrtvola
    Živá mrtvola (1929)
    FilmRole: Fyodor Protasov
    Ústřední postava hry, Fedor Protasov, je sužován přesvědčením, že si jeho žena Líza nikdy doopravdy nevybrala mezi ním a konvenčnějším Viktorem Kareninem, který usiloval o její ruku. Chce spáchat sebevraždu, ale nemá na to odvahu. Uteče ze svého života a nejprve se zaplete s cikány a naváže sexuální vztah s cikánskou zpěvačkou Masha.
    Žánry:Drama
    68%
    Ústřední postava hry, Fedor Protasov, je sužován přesvědčením, že si jeho žena Líza nikdy doopravdy nevybrala mezi ním a konvenčnějším Viktorem Kareninem, který usiloval o její ruku. Chce spáchat sebevraždu, ale nemá na to odvahu. Uteče ze svého života a nejprve se zaplete s cikány a naváže sexuální vztah s cikánskou zpěvačkou Masha.
    Žánry:Drama
    8
  • Bouře nad Asií
    Bouře nad Asií (1928)
    Film
    V roce 1918 je mladý a prostý mongolský pastevec a lovec podveden evropským kapitalistickým obchodníkem s kožešinami o cennou liščí kožešinu. Poté, co je vyloučen z obchodní stanice, prchá do hor po potyčce s obchodníkem, který ho podvedl. V roce 1920 se stává sovětským partyzánem a pomáhá partyzánům bojovat za Sověty proti okupační britské armádě. Je však zajat Brity, když se pokoušejí rekvírovat dobytek od pastevců ve stejné době, kdy se velitel setkává s reinkarnovaným Velkým lámou. Poté, co je lovec zastřelen, armáda objeví amulet, který naznačuje, že je přímým potomkem Čingischána. Najdou ho stále naživu, takže mu armáda obnoví zdraví a plánuje ho využít jako hlavu loutkového režimu. Lovec je tak vtažen do popředí, když je postaven do čela loutkové vlády. Na konci se však "loutka" ve výbuchu zuřivosti obrací proti svým pánům.
    68%
    V roce 1918 je mladý a prostý mongolský pastevec a lovec podveden evropským kapitalistickým obchodníkem s kožešinami o cennou liščí kožešinu. Poté, co je vyloučen z obchodní stanice, prchá do hor po potyčce s obchodníkem, který ho podvedl. V roce 1920 se stává sovětským partyzánem a pomáhá partyzánům bojovat za Sověty proti okupační britské armádě. Je však zajat Brity, když se pokoušejí rekvírovat dobytek od pastevců ve stejné době, kdy se velitel setkává s reinkarnovaným Velkým lámou. Poté, co je lovec zastřelen, armáda objeví amulet, který naznačuje, že je přímým potomkem Čingischána. Najdou ho stále naživu, takže mu armáda obnoví zdraví a plánuje ho využít jako hlavu loutkového režimu. Lovec je tak vtažen do popředí, když je postaven do čela loutkové vlády. Na konci se však "loutka" ve výbuchu zuřivosti obrací proti svým pánům.
    9
  • Suvorov
    Suvorov (1941)
    Film
    Životopisný dokument o vojenské kariéře Alexandra Vasiljeviče Suvorova, který byl polním maršálem armád Kateřiny Veliké a cara Pavla I. Po mnoha vojenských úspěších během vlády Kateřiny se generál Suvorov rozešel s jejím nástupcem, Pavlem I., šíleným císařem, kvůli otázkám armádní politiky. Odešel do důchodu a napsal "Vědu vítězit", obsahující zásady jako "Rychlost pohybu doprovází vítězství" a "Skutečný generál je ten, kdo porazí nepřítele dříve, než se k němu dostane." Car povolal Suvorova zpět, aby se stal vůdcem spojených armád Ruska a Rakouska proti Napoleonovi.
    67%
    Životopisný dokument o vojenské kariéře Alexandra Vasiljeviče Suvorova, který byl polním maršálem armád Kateřiny Veliké a cara Pavla I. Po mnoha vojenských úspěších během vlády Kateřiny se generál Suvorov rozešel s jejím nástupcem, Pavlem I., šíleným císařem, kvůli otázkám armádní politiky. Odešel do důchodu a napsal "Vědu vítězit", obsahující zásady jako "Rychlost pohybu doprovází vítězství" a "Skutečný generál je ten, kdo porazí nepřítele dříve, než se k němu dostane." Car povolal Suvorova zpět, aby se stal vůdcem spojených armád Ruska a Rakouska proti Napoleonovi.
    10
  • Nový Babylon
    Nový Babylon (1929)
    FilmRole: Police intendent
    66%
    11
  • Dezertir
    Dezertir (1933)
    Film
    66%
    12
  • Minin i Pozharskij
    Minin i Pozharskij (1939)
    Film
    Historický film o invazi Poláků do Moskevské říše (1611), o vytvoření lidové milice Minina a Požarského. Začátek 17. století. Už šestým rokem je moskevská země pod jhem intervence. Na podzim roku 1610 polští páni lstivě obsadili Kreml a pokusili se prorazit na sever. Všude vypukly vzpoury, ale dobře vyzbrojení intervenční vojáci rozbíjeli roztříštěné selské oddíly. Osvobozenecké hnutí vedl nižněnovgorodský kupec Kuzma a kníže Dmitrij Požarskij.
    Žánry:Drama
    62%
    Historický film o invazi Poláků do Moskevské říše (1611), o vytvoření lidové milice Minina a Požarského. Začátek 17. století. Už šestým rokem je moskevská země pod jhem intervence. Na podzim roku 1610 polští páni lstivě obsadili Kreml a pokusili se prorazit na sever. Všude vypukly vzpoury, ale dobře vyzbrojení intervenční vojáci rozbíjeli roztříštěné selské oddíly. Osvobozenecké hnutí vedl nižněnovgorodský kupec Kuzma a kníže Dmitrij Požarskij.
    Žánry:Drama
    13
  • Admirál Nachimov
    Admirál Nachimov (1947)
    FilmRole: Prince Menshikov
    61%
    14
  • Žatva
    Žatva (1953)
    Film
    Základem příběhu, který byl zfilmován podle stejnojmenného románu sovětské spisovatelky Galiny Nikolajevové, je krize rodiny Bortnikovových. Vasilij, těžce raněný ve válce, se navrací po několika letech domů a nalézá ve svém domě traktoristu Stěpana Mochova, k němuž Vasilijova žena Avdoťja přilnula. Při řešení tohoto konfliktu tří lidí je na širokém pozadí kolchozního života ukázán vliv kolektivu na soukromé vztahy lidí, nová socialistická morálka, rodící se z práce zaměřené ke společnému cíli. (FILMOVÝ PŘEHLED 44 / 1953)
    Žánry:Drama
    55%
    Základem příběhu, který byl zfilmován podle stejnojmenného románu sovětské spisovatelky Galiny Nikolajevové, je krize rodiny Bortnikovových. Vasilij, těžce raněný ve válce, se navrací po několika letech domů a nalézá ve svém domě traktoristu Stěpana Mochova, k němuž Vasilijova žena Avdoťja přilnula. Při řešení tohoto konfliktu tří lidí je na širokém pozadí kolchozního života ukázán vliv kolektivu na soukromé vztahy lidí, nová socialistická morálka, rodící se z práce zaměřené ke společnému cíli. (FILMOVÝ PŘEHLED 44 / 1953)
    Žánry:Drama
    15

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.