MFF v Cannes

MFF v Cannes 1982: nominace a vítězové

35. ročník

Předávání cen: 21. 5. 1982

Zlatá palma

Vítěz

Cena za celkovou režii

Zvláštní velká cena poroty

Vítěz
  • Noc sv. Vavřince
    Noc sv. Vavřince
    Němci stále okupovali Toskánsko a Cecilii bylo 6 let. V kostele byla svatba a všichni přítomní se dělili o jediný bochník chleba. Město bylo prázdné, lidé žili v podzemí, báli se bombardování a netrpělivě očekávali příchod amerických osvoboditelů. Když místní farář oznámil, že se všichni musí do večera shromáždit v kostele z příkazu fašistů, jinak budou zastřeleni, nikdo nic nenamítal. Pouze starý Galvano lidi varoval. On půjde naproti Američanům a kdo chce, může jít s ním. Část z nich si oblékla tmavé oblečení a po západu slunce tajně vyrazila. Ve 3 hodiny ráno slyšeli z dálky výbuchy. Klíče, které měli na krku a po kapsách, už možná nebude co odemknout. Neměli jídlo a nevěděli, kam jít. Všude viděli jen vypálené domy. Potkávali lidi, dříve známé, kterým už nemohli věřit. Fašisté ani jejich italští přisluhovači se jich nechtěli vzdát bez boje. V noci na Svatého Vavřince bylo nebe plné padajících hvězd. Možná se odkrývaly poklady, ráno však svítilo slunce a padal hustý déšť.
    73%
    Němci stále okupovali Toskánsko a Cecilii bylo 6 let. V kostele byla svatba a všichni přítomní se dělili o jediný bochník chleba. Město bylo prázdné, lidé žili v podzemí, báli se bombardování a netrpělivě očekávali příchod amerických osvoboditelů. Když místní farář oznámil, že se všichni musí do večera shromáždit v kostele z příkazu fašistů, jinak budou zastřeleni, nikdo nic nenamítal. Pouze starý Galvano lidi varoval. On půjde naproti Američanům a kdo chce, může jít s ním. Část z nich si oblékla tmavé oblečení a po západu slunce tajně vyrazila. Ve 3 hodiny ráno slyšeli z dálky výbuchy. Klíče, které měli na krku a po kapsách, už možná nebude co odemknout. Neměli jídlo a nevěděli, kam jít. Všude viděli jen vypálené domy. Potkávali lidi, dříve známé, kterým už nemohli věřit. Fašisté ani jejich italští přisluhovači se jich nechtěli vzdát bez boje. V noci na Svatého Vavřince bylo nebe plné padajících hvězd. Možná se odkrývaly poklady, ráno však svítilo slunce a padal hustý déšť.

Cena za herecký ženský výkon

Cena za herecký mužský výkon

Cena za scénář

Cena k 35. výročí Mezinárodního filmového festivalu

Vítěz
  • Pátrání po jedné ženě
    Pátrání po jedné ženě

    Poslední Antonioniho samostatně natočený film se vrací k principu, který v tzv. tetralogii citů ztělesnila Monica Vittiová a který ovládal celé Antonioniho dílo. Je jím žena jako výzva, záhada i jako mužův klíč k pochopení mechanismu světa. Jenže vzájemné neporozumění je tak hluboké, že tato možnost zůstává nevyužita. Hrdina, rozvedený čtyřicetiletý režisér, hledá v různých městech obraz ženy pro svůj příští film, a táž žena se má zároveň stát řešením jeho života. Nepřiznaná cesta za ideálem ho postupně dovádí k dalším rozchodům a osobním prohrám. Cíl se ztrácí, jako by se na něj díval obráceným dalekohledem, až nakonec otázka stojí docela jinak: nikoli jak nalézt to pravé, ale jak udržet, co zbylo. Mnohokrát přestřihávaný snímek zůstal ve své době nedoceněn. (FebioFest 2006)

    62%

    Poslední Antonioniho samostatně natočený film se vrací k principu, který v tzv. tetralogii citů ztělesnila Monica Vittiová a který ovládal celé Antonioniho dílo. Je jím žena jako výzva, záhada i jako mužův klíč k pochopení mechanismu světa. Jenže vzájemné neporozumění je tak hluboké, že tato možnost zůstává nevyužita. Hrdina, rozvedený čtyřicetiletý režisér, hledá v různých městech obraz ženy pro svůj příští film, a táž žena se má zároveň stát řešením jeho života. Nepřiznaná cesta za ideálem ho postupně dovádí k dalším rozchodům a osobním prohrám. Cíl se ztrácí, jako by se na něj díval obráceným dalekohledem, až nakonec otázka stojí docela jinak: nikoli jak nalézt to pravé, ale jak udržet, co zbylo. Mnohokrát přestřihávaný snímek zůstal ve své době nedoceněn. (FebioFest 2006)

Velká cena Vyšší technické komise

Cena FIPRESCI

Vítěz

Cena za nejlepší umělecký přínos na Mezinárodním filmovém festivalu

Zlatá kamera

Zahraniční film

Vítěz

Francouzský film

Vítěz
  • Mourir à 30 ans
    Mourir à 30 ans
    Michel Recanati byl jedním z vůdčích představitelů bouřlivých událostí května 1968 v Paříži. Před i po nepokojích organizoval setkání mnoha skupin, kde se diskutovalo o levicových principech a plánovaly se akce. V roce 1973 byl krátce uvězněn. Po neúspěchu demonstrací a smrti jediné ženy, kterou miloval, se jeho život proměnil z období naděje a aktivismu v bezbřehé zoufalství. Jeho přítel Romain Goupil o něm natočil biografický dokument s názvem *Smrt ve třiceti*. Film získal v roce 1982 Zlatou kameru na filmovém festivalu v Cannes za "Nejlepší první celovečerní film".
    70%
    Michel Recanati byl jedním z vůdčích představitelů bouřlivých událostí května 1968 v Paříži. Před i po nepokojích organizoval setkání mnoha skupin, kde se diskutovalo o levicových principech a plánovaly se akce. V roce 1973 byl krátce uvězněn. Po neúspěchu demonstrací a smrti jediné ženy, kterou miloval, se jeho život proměnil z období naděje a aktivismu v bezbřehé zoufalství. Jeho přítel Romain Goupil o něm natočil biografický dokument s názvem *Smrt ve třiceti*. Film získal v roce 1982 Zlatou kameru na filmovém festivalu v Cannes za "Nejlepší první celovečerní film".

Zlatá palma za krátkometrážní film

Vítěz
  • Merlin ou le cours de l'or
    Merlin ou le cours de l'or
    Krátký příběh, krutý i nostalgický zároveň, ale rozhodně komický, na téma triumfující žárlivosti.
    Krátký příběh, krutý i nostalgický zároveň, ale rozhodně komický, na téma triumfující žárlivosti.

Cena poroty za krátkometrážní film

Vítěz
  • Meow
    Meow
    Toulavá kočka, které dojde mléko, pocítí následky poté, co ji přesvědčí, aby se napila určitého nealkoholického nápoje, čímž se stane nepravděpodobnou obětí globalizace.
    73%
    Toulavá kočka, které dojde mléko, pocítí následky poté, co ji přesvědčí, aby se napila určitého nealkoholického nápoje, čímž se stane nepravděpodobnou obětí globalizace.