Peníze těch tupců

72%
Peníze těch tupců
Snímek Peníze těch tupců je inspirován skutečnými událostmi z roku 2021, kdy se parta amatérských investorů na internetu rozhodla ukázat, jak je burza na Wall Street křehká, a organizovaně začali navyšovat hodnotu společnosti GameStop (ano, obchodu s videohrami), až z ní udělali nejúspěšnější společnost na světě. (Falcon)

Recenze: Peníze těch tupců

Kinobox.cz
70%

Peníze těch tupců rozhodně ocení zejména publikum, jejichž peníze jim název přímo adresuje a které má s danými událostmi vlastní zkušenosti. Jsou rovněž atraktivním seznamovacím manuálem pro začínající investory, jimž prozradí mnohé o praktikách Wall Street a o fungování burzy. A jistě si je užijí i všichni, kteří přijmou vyhraněný dobový kontext. V něm však současně tkví zádrhel a snímek se mu příliš oddává na to, aby bylo vyhraněné také jeho sdělení.

9 335 bodů
7
I o kapku stoupne moře - pravili kdysi v Dinotopii, ale takový citát přesně sedí i na loňské Peníze těch tupců.. Tahle novinka Craiga Gillespieho mě poprvé přesvědčila o tom, že možná má jako tvůrce naději, když mě v předchozích dvou případech zrovna nepotěšil. Výhodou jistě bude skoro přirozená atraktivita tématu, kterou on jako režisér úplně pokazit nemůže.. Příběh založený na skutečném případu okolo firmy GameStop, jejíž akcie se staly cestou k milionářství, tak dává za vznik jednomu z největších překvapení loňského filmového roku.. Youtuber Kočičák aka Roaring Kitty se živil tím, že lidem na streamu amatérsky radil, co dělat, do čeho investovat, když tu najednou uviděl akcie nějakého obchodu s videohrami a přece děti i dospělí si rádi hrají, tak proč to nezkusit.. Super nápad, kterého se chytá hned několik jeho sledujících, aby postupně uměle navyšovali hodnotu celé společnosti. A s jídlem roste chuť, přibývají další a další amatérští investoři, hodnota GameStopu roste a z lidí, co vložili dolary jsou milionáři. Jde o ten nejvíc absurdně náhodný případ, anebo Kočičák opravdu věděl, co dělá?.. Paul Dano jako Kočičák zase v další roztomile naivní figurce, kterou si už poněkolikáté získává moje sympatie a i v jinak výborně obsazeném snímku představuje další nezapomenutelný herecký výkon svojí kariéry.. Peníze těch tupců jsou někdy možná trošku moc finančně odborné, ale za to proplétají tolik běžných osobností, že si bez problémů drží svoje civilní pojetí, které přesně ladí k amatérskému štěstí celé události.. Zábavná podívaná, která aby přesně zacílila, proplétá všemožné memy, youtubery (tvl Erik Meldik!) a jako diváka mě udržela až do samotného konce.. I přesto, že skutečnost je taková, že "nůžky společnosti" se i nadále roztahují a 85 procent světového bohatství dnes už nenáleží ani 10 procentům lidí a tahle nepřímá úměra se každým rokem zvětšuje, stále tu máme pár naivních lidí, kteří věří, že mohou něco změnit a tvrdou prací se vyšplhat až na vrchol. Peníze těch tupců jsou taková odchylka.. A přitom stačí nějakých 100 000 korun a jste bohatší než polovina zeměkoule, to je pocit co! P.S. Jestli tohle bude nakonec moderní klasika, budeme se mít ještě dobře.. 75%
mojmir.sedlacek
6 033 bodů
6
Nebudu lhát, sorkinovsky ukecané filmy nemívám zrovna rád, a když se navíc jedná o finanční téma, kterému vůbec nerozumím, body nahoru jen tak nepůjdou. Tohle antikapitalistické drama přitom většinu finančních procesů, o nichž postavy většinu času mluví, příliš nevysvětluje – a když už, tak ve druhé polovině vyprávění, kdy jsem se smířil s tím, že to prostě nepochopím. Proto šel ostrovtip spousty dialogů mimo mě a spíše jsem se snažil nasávat celkovou atmosféru – která naštěstí vůbec není špatná.

Sympatickému obsazení pochopitelně vládne Paul Dano v úloze moderního revolucionáře, který ze svého sklepa vede masy k poražení boháčů z Wall Streetu. Je sice jasné, kudy se bude příběh vyvíjet, a tak si pozorný divák může odškrtávat povinné položky scénáře, důraz na spodní vrstvy je však rozhodně příjemný. Sledujeme totiž spoustu ne-bohatých, kteří se snaží vymanit z dluhů prostřednictvím hry, kterou nemohou vyhrát, s čímž film pracuje poměrně citlivě a soucitně. Sílu komunity stvrzuje hojné zapojení memů a koláží z internetových fór, jež rozbíjí repetitivnost dialogů. Film nakonec není tak revoluční, jak by se mu zřejmě líbilo, ale na zvládnutou podívanou z ranku upovídaných, sociálně angažovaných dramat to stačí.
Jamie76
Jamie76
4 286 bodů