filmfanouch6
12 644 bodů •
4
Práva na Halloween se po Halloween končí vrací zpět k producentovi Malekovi Akkadovi a ze stáje Blumhouse by tudíž už jen tak žádný Halloween vyjít neměl. Režisér David Gordon Green přitom v roce 2018 Michaela Myerse vrátil do ideální formy, kdy se rázem poprvé od roku 1998 a Halloween: H20 nemusel divák za Myerse v jeho formě stydět, megaúspěch Halloweenu z roku 2018 poté zákonitě odvedl k odklepnutí dalších dvou sequelů. Ať už měl poté divák k Halloween zabíjí jakékoliv výhrady a mohl prostřední díl nové trilogie označit za vaření z vody a sázení na ohraný koncept, po Halloween končí by to nejspíš přeci jen chtělo menší omluvu. Snaha o upletení biče z lejna se totiž definitivně projevuje až zde. Je to smutné konstatování především pro ty, kteří Michaela Myerse nadále považují za nejstylovějšího slasherového zabijáka. Halloween končí totiž paradoxně na Michaela Myerse dvakrát nesází a tvůrci se na to tentokrát pokouší jít krapet jinak. A to bylo v pořádku, kdyby ona zmíněná nová forma řádně fungovala a u Greena a spoluscenáristy Dannyho McBridea (s výpomocí dvou scenáristů navíc) se definitivně zúročila láska k původní milované klasice Johna Carpentera z roku 1978. V součtu ovšem Halloween končí ve finále dělá Boogeymanovi pouze medvědí službu a ukazuje, že je ideální čas nechat Michaela Myerse spát. Když ne navždy, tak alespoň nějakých 10-15 let, kdy se snad objeví někdo, kdo dokáže známého zabijáka vydojit alespoň smysluplně. Halloween končí je slabým zakončením trilogie, který sice na počátku hodí úsměvný easter egg na jiné kultovní dílo Johna Carpentera (které již brzy též u Blumhouse čeká nevyhnutelný reboot) a v průběhu je jednoduše vidět, že za nejnovějším Halloweenem prostě nestojí neschopná individua, ale někdo, kdo by zvládl dodržet nastavenou kvalitu v předchozích dvou filmech. David Gordon Green se má ovšem příště chopit na novou trilogii Vymítač ďábla, u svého třetího Halloweenu to přitom celou dobu působí dojmem, že již tvůrci nevěděli, co dál, napsali scénář, který si šel vlastní cestou a teprve poté jim došlo, že by v tom filmu pořád měl figurovat Michael Myers. Výsledek je rozpačitý, kdy je nejhorším faktorem fakt, že Halloween končí neskutečně směšný přesně v těch momentech, kdy to nejspíš úmysl tvůrců rozhodně nebyl. Postava Laurie Strode v podání Jamie Lee Curtis (která tvrdí, že pro ní jde skutečně o tečku) rázem působí krapet mimo charakter oproti dvěma předchozím dílům, komplikované je to ovšem především s novou postavou Corey Cunninghama v podání Rohana Campbella. Dá se velmi snadno uvěřit tomu, že by šlo na postavě Coreyho vystavět zajímavý film a Cunningham sám za sebe předvádí jediný zajímavější herecký výkon v celém filmu, ten by ovšem zákonitě neměl mít nic společného s Halloweenem a řáděním Michaela Myerse. Halloween končí má fungovat jako zakončení trilogie, ve skutečnosti to ovšem celé evokuje spíše psa močícího na pomník. Paradoxně je ovšem zajímavější přesně ta první polovina, kdy se musí na návrat Michaela Myerse krapet čekat. I proto, že Michael Myers rázem přichází o status zabijáka, ze kterého by šel tak neskutečný respekt jako v případě prvních dvou filmů. Tento film vlastně Michaela Myerse degraduje, při vzpomínání na předchozí dva filmy se prostě není snadné zbavit pocitu, že to rázem celé působí, že za Halloween končí stojí zcela někdo jiný, kdo jen pro jistotu za výtvorem podepsal tvůrce předchozích filmů. Kill count je tentokrát o poznání menší, reálně kreativní je přitom pouze jeden mord. Tam, kde šlo v dvou minulých případech navíc aspoň některým postavám fandit, zde si k nějaké postavě najít cestu je škoda, daleko snazší je zhruba 98% přát tu nejbrutálnější a zaslouženou smrt. Vaření z hoven se projevuje i na zbytečném navrácení nějakých těch postav, které působí buďto zbytečně či na sílu. Stejně tak působí sázka na nostalgii a odkazy, které jsou z většiny prvoplánové a nemají ten efekt, který nejspíš tvůrci očekávali. Fakt to v průběhu jen bolí. Přitom všem skutečně platí, že myšlenka o tom, že v každém z nás je ukryté zlo je v základě nosná a zajímavější scénář by z ní dokázal vymlátit poměrně zajímavé věci. Halloween končí ovšem pořád musí skončit do základní formulky celé franšízy a dokázat, že i když Halloween zabíjí skončil otevřeným koncem, ve výsledku by jeho nezodpovězení bylo o poznání snesitelnější, než dořešení v Halloween končí. I proto, že některé nastavené otázky se vlastně řádného rozřešení nedočkají, rázem se ukáže, že některé postavy zbytečně zemřeli v minulém filmu předčasně. John Carpenter na pozici hudebního skladatele společně se svým synem Cody Carpenterem a Danielem Daviesem dokáže známý hudební motiv pořád slušně variovat, něco mi ovšem říká, že z výsledného filmu nemůže být ve skutečnosti nadšen. Takový osobitý remake Roba Zombieho sám Carpenter označil za piece of shit, je těžké věřit tomu, že zrovna tahle forma musela jednomu z nejlepších hororových tvůrců všech dob udělat radost. Nejsmutnější fakt je ten, že i když Halloween končí skutečně není dobrým filmem, v kontextu všech 12 filmů s Michaelem Myersem pořád patří mezi ty lepší. David Gordon Green totiž o status šikovného řemeslníka totiž nepřišel, kdy je velmi snadné věřit tomu, že by jeho chystaný Vymítač ďábla mohl spíše ve stopách Halloweenu z roku 2018. Jak bylo ovšem snadné mít pro předchozí dva díly slabost, Halloween končí je nemilá tečka, která pořád nejstylovějšímu slasherovému zabijákovi dělá spíše ostudu. Ještě nějakou dobu bude těžké tento nemilý fakt zpracovat, historie série ovšem paradoxně říká, že pořád mohlo být hůř. Což ovšem neznamená, že by si Halloween končí automaticky zasloužil plácání po zádech....