martin-mickey-stusak
28 428 bodů •
8.5
ˇUpíři v letadle´. I tak by se dal nazvat tento hororový akční snímek, neboť inspirace od snímku ´Hadi v letadle´ (2006) je svou šablonou naprosto zřejmá. Ale to by nebyl Netflix, aby do příběhu nenarouboval ještě další motivy. A tak příběh začíná po vzoru snímku ´Přepadení ve vzduchu´ (1992), do kterého je na střídačku vsunuta retrospektivní linka, což má poslední dobou Netflix hodně v oblibě, který zase pro změnu připomíná lecjaký hororový slasher o skupince lidí cestující autem, kterým se na samotě v lese auto porouchá. Ano, další dějový vývoj musí být každému okamžitě jasný. Tato retrospektiva má samozřejmě za úkol vysvětlit původ upírů a jak se vlastně v tom letadle vzali. A jakmile začne upíří rošambo, už je to skutečně jak dle výše zmíněného snímku ´Hadi v letadle´ (2006). Co by ale Netflix pro zaplnění své filmovny neudělal, že? Jen tak mimochodem, ani Islám nebyl opomenut. Takže tu máme mix terorismu v podobě únosu letadla, ve kterém cestuje matka s chlapcem, ze které se vyklube upírka, avšak pozor, stojící na straně cestujících. Takže se v jejím případě vlastně jedná o genderový odkaz na snímek ´Blade´ (1998). A co víc, svůj upíří stav se jí daří tajit, dokud se jako ´Hulk´ (2003) setsakramentsky nerozlobí. Promění se v upíří monstrum a to se teprve začnou dít věci. Německá produkce Cielo Rojo Sangre se tímto pokusilo oslovit fanoušky upířího subžánru vcelku kvalitní iniciativou o vytvoření děsivě brutální podívané v uzavřeném prostoru letadla. A nedá se říct, že by se nezdařilo. Timto se snímek od ostatní odlišuje, takže námět lze považovat za originální. Zpracováním však už bohužel ne, neboť motivy sebrané z nejrůznějších snímků tento fakt dosti kazí. Tvůrci si pro natáčení našli prostředí Česka, kde s upíry již mají bohaté zkušenosti. ´Blade 2´ (2002), či ´Underworld´ (2003) nebo ´Underworld: Krvavé války´ (2016) budiž názorným příkladem. Akčně hororový počin tedy typicky šablonovitý alá Netflix, ale má grády a upíří filmovou zábavu přivádí.