60%
Rebeka

Naivní dívka se bláznivě zamiluje do bohatého vdovce. Po svatbě se nastěhuje na jeho rodinné sídlo, ale nedokáže uniknout všudypřítomnému stínu jeho zesnulé první ženy. (Netflix)

Recenze: Rebeka

Kinobox.cz
60%

Wheatleyho snímek je sám o sobě velmi dobrý, protože má nosný, poutavý a skvěle gradující příběh, který je krásně nasnímaný, odehrává se ve velice atraktivních a atmosférických kulisách a má kvalitní obsazení. Ale bohužel je jen jednou adaptací z mnoha. A tou úplně nejlepší téměř jistě není.

6
Jedna věc je se na Rebeccu z roku 2020 dívat jako na další adaptaci románu Daphne du Maurier a druhá věc je se na ní dívat jako na remake klasiky Rebeky roku 1940 od Alfreda Hitchcocka, která to dotáhla až na Oscara za nejlepší film. V případě druhém už tak trochu kráčíme do obtížné pozice, protože dělat remake oscarového filmu je už ze startovní čáry prostě obtížné. V případě prvním (pro diváka, který román Daphne du Maurier nečetl) to tak obtížná pozice vyloženě není. Chvíli si ale hrajme na to, že pořád je Rebecca remakem Hitchcockovy klasiky. Režisér Ben Wheatley ale naštěstí po vzoru Guse van Santa a jeho Psycha (které v podstatě ničí veškeré kouzlo původního filmu a je pouze vyloženě urážející nezajímavou 50:50 kopií v barevném kabátku) své zpracování Rebeky pojal tak trochu jinak a jestli se tak nová Rebecca musí za něco cenit, tak za to, že se skutečně snaží mít svůj ksicht oproti té 80 let staré Hitchcockově klasice. Místo Joan Fontaine a Laurence Oliviera se tentokrát hlavní hereckou dvojící stávají Lily James a Armie Hammer. Už zde se ze začátku objevuje jeden zásadní problém a to fakt, že postavy James a Hammera mezi sebou prostě a jednoduše nemají žádnou chemii. Mezi Fontaine a Olivierem v původní Hitchcockově klasice šlo skutečně uvěřit nějaké uvěřitelné romanci, která zde ale prostě nefunguje. To ale neznamená, že by zároveň herecké výkony Lily James a Armieho Hammera v součtu nestáli za to. Lily James naopak opět předvádí, že je jedním z vycházejících hereckých talentů, která snad v letech následujících bude dostávat čím dál tím zajímavějších příležitostí, Hammer je poté pořád sympaťák a i když nemá ten šarm Laurence Oliviera, pořád se mu ten šarmantní milionář dá celkem uvěřit. Po herecké stránce je tedy tato dvojice velmi fajn, chemie je ale skutečně nulová. Dobrá castingová volba je ovšem obsazení Kristin Scott Thomas do role Mrs. Danversové, která je stejně jako v původním Hitchcockově filmu nejzajímavější postavou a Thomas ve stopách Judith Anderson kráčí parádně. Wheatley si ohlídal vizuální stránku a společně s kameramanem Laurie Rosem skutečně dokázal letošní Rebeku alespoň udělat vizuálně skutečně zajímavou a přece jen přitažlivou. Stejně tak se povedlo velmi dobře vystihnout atmosféru podivuhodného panství, celkově se na lokace hezky dívá a i na kostýmy se dobře kouká. Vizuální stránkou tak Rebecca zcela překonává stránku formální, která je rozhodně slabší. Scenáristické trio Jane Goldman, Joe Shrapnel a Anna Waterhouse muselo pracovat s příběhem, který je známý už z původní knižní předlohy i Hitchcockovy adaptace, přece jen se ale oproti Hitchcockově verzi rozhodli pro pár změn. A žádná z těchto změn rozhodně není ideální a dá se o nich říct, že nefungují tak dobře jako scénář původní Rebeky. Dá se tedy cenit, že skutečně tvůrci nesázeli jenom na původní příběh, rozhodnutí jak ale příběh odlišit nejsou vůbec ideální. Wheatley má očividně režijní vedení v paži a tento atmosférický thriller drží při sobě, Hitchcock to ale není a i proto má tento film (alespoň) k povedenosti původního filmu strašně daleko. Clint Mansell sice jako vždy dodá naprosto bravurní soundtrack a opravdu se tu tvůrčí profese neskutečně vyřádili, přece jen ale k největšímu možnému nadšení a vyložené spokojenosti z toho, že vznikla nová památná filmová klasika nedojde. I přesto, že se alespoň ukázalo, že existuje režisér, který by ještě mohl časem překvapit. Nová Rebecca bude pro moderní diváky lákavější než ta původní- Je barevná, natočená moderně a hezky se na ní kouká. To poslední ale nejenom, že platí o původním Hitchcockově filmu, ale především Hitchcockův film má i přes černobílou barvu a 80-leté stáří pořád své jedinečné kouzlo a především funguje o poznání lépe ať už skrze tu stěžejní atmosféru nebo uvěřitelnou romanci. Zároveň ale musím říct, že Wheatley očividně umí a dost možná se ho opatrně vyplatí sledovat jako filmaře, který by ještě mohl předvést velké věci. Co přesně Ben Wheatley předvede s Tomb Raider 2? Uvidíme, minimálně vizuál má ale tenhle brit v malíku a tak by mohla být další akční dobrodružná jízda s Larou Croft vizuálně zajímavá. Rebecca z roku 2020 jinak rychle po právu zmizí ze širokého povědomí, na rozdíl od Van Santova Psycha si ale svojí existenci bez problémů obhájí..............
9 183 bodů
6
Asi jen dobře, že jsem nevěděl, že se jedná o film jemuž zasvětil adaptaci i legendární Alfred Hitchcock... Takhle naprosto nevím, do čeho jdu a nemusím s ničím porovnávat. Moc se mi líbí to obsazení! Ústřední dvojice je fajn a Lily James je dokonalé zlatíčko! Úvod filmu, když se dvojice pozná je něco, co mě obyčejně baví nejvíce, ale tady se to vůbec nepovedlo, je to umělý a hrozně rychlý. Jasně asi to k tomu patří a na tehdejší dobu to bylo třeba i okey. Ale já mám to seznamování tuze rád! Jak přijíždíme do Manderley, tak příběh nasadí zcela jiné obrátky a my pod nánosem tajemství zjišťujeme, do čeho se to naše hrdinka přiženila. Přestože si myslím, že děj byl tak nějak předvídatelný, jelikož ve více než polovině případů může za smrt partner, tak i přesto si to pořád drží napětí.. Nelze neocenit postavu Paní Deversové, kde vyšlo dokonale obsazení, vůbec by se nebál ji označit za nejlepší herecký výkon ve filmu. Hlavním problémem filmu je, že má poměrně rychle něco rozehrané a najednou musíte skoro hodinu sledovat, jak se to doslova mravenčími krůčky posouvá, až to do Vás v závěru všechno během chvíle vysypou.. Tohle se dalo tak nádherně gradovat, ale tvůrci se asi rozhodli, že tím nebudou ztrácet čas. Na závěr si dovolím vyzdvihnout hudební doprovod, který zase vyšel excelentně! Navíc jubilejní 1000.komentář! 65%

Dodatečné informace

Původní název:
Rebecca (více)