Mank

65%
Mank
Příběh scénáristy Hermana Mankiewicze jako kousavého kritika společnosti a alkoholika, který se snaží dokončit scénář k filmu Občan Kane.



Recenze: Mank

Kinobox.cz
90%

Pokud vás ale opravdu zajímá jak Občan Kane, tak i americká třicátá léta a půvabné černobílé kompozice, můžete narazit na zlatý důl. A v očích širší veřejnosti (kolik lidí se na takto specifickou látku podívá, na to jsem sám zvědavý) se Hermanu Mankiewiczovi snad konečně dostane většího kreditu kolem legendy Občana Kanea - tedy filmu, považovaného většinou diváků za jednostranně autorský projekt Orsona Wellese (čímž nechci nijak snižovat jeho geniální režisérský přínos).


Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
4
David Fincher a první špatný film? Určitě ne. David Fincher a první film, jen pro určité publikum? Jak se to vezme. Takový "Klub rváčů" také není pro všechny, ale pořád je výrazně filmovější, než tato pocta Hollywoodu 30. let a epitaf Fincherově otci. Režijně bezchybné, herecky ve své podstatě také, ale minulo mě to na míle daleko.
Pete69
Pete69
32 233 bodů
5.5
Příběh scénáristy, který napsal scénář k filmu, který je všeobecně označovaný, jako nejlepší film všech dob. Ok... mě však zpracování, ani děj samotný nechytl za srdce, ani mě nedonutil hltat každou vteřinu snímku.. spíše jsem se občas přistihl, že se přestávám soustředit. Inu každému film sednout nemusí...
xxmartinxx
xxmartinxx
22 530 bodů
6
Mank byl můj nejočekávanější film roku, ale taky film, kterého jsem se po prvním traileru hodně bál. Jistě se nestane, že režisér Fincherových schopností by se spokojil prostě s fetišistickou pseudoaplikací dobového manýrismu? Něco takového lze jistě očekávat od tvůrce mnohem méně sofistikovaného, než je on? Bohužel se mi ale v tuhle chvíli nezdá, že by ten film byl něčím dalším. Nemám ani tak problém, že Fincher rozšiřuje pozadí vzniku Občana Kanea o fanfiction s Uptonem Sinclairem, opakuje vyvrácené teze o Wellesově nízké účasti při psaní scénáře a z Manka dělá levicového intelektuála, kterým podle všeho nebyl - nevadí mi, že ten film není historicky přesný, protože se nezdá, že by tím páchal nějakou škodu. Vadí mi ale, jak málo z toho vyplývá a jak mě nudilo to sledovat. Vadí mi, jak nezajímavé jsou postavy včetně protagonisty a jak nešťastně je ten film vyprávěný (nechci v tomhle konkrétním případě působit jízlivě,ale asi není dobrý nápad točit podle scénářů rodinných příslušníků jen proto, že je máme rádi), když vším včetně úvodního titulku strhne pozornost k Wellesovi, aby psaní scénáře bylo přinejlepším druhotné téma, nejspíš ani to ne. V důsledku se prostě dějí věci a vypadají skoro tak, jak by vypadaly ve filmu z 40s, a místo naznačeného děje sleduju Garyho Oldmana, jak mu nerozumí svět, aniž by ale něco pořádného světu říkal. Kéž by to aspoň líp vykreslilo konflikt s Amandou Seyfried (stáří scénáře vysvětluje na současného Finchera nezvykle mělké ženské postavy). Nebo něco. Protože nepatřím mezi nostalgií zahlcené cinefily, tak to pro mě nebylo moc zajímavé. Plus jsem ještě tápal, proč to není natočeno v akademickém formátu - Kaufman si ho domluvil, tak by na to Netflix zjevně přistoupil a tollandovská práce s hloubkou vypadá v tom obdélníku leckdy hodně divně, nekomfortně pro zrak, a "zdůrazňuje to samotu postav" taky není všelék. Jak říkám, dodržování dobových postupů pro mě není nějaká naplňující rozkoš, ale když už, tak už... Proč tu stylizaci volit, když jí to zároveň nedůvěřuje a 40s estetice se to v mnoha ohledech naopak vzdaluje? Na stylistické i emocionální rovině je to teda prostě... meh... Někdo si tam asi bude hledat odkazy a ten film pro něj bude zcela opojný čistě mechanicky a z toho principu, že se s ním jde ztotožnit coby s pozičním symbolem, který umožňuje jeho fanouškům identifikovat se s konkrétním typem lásky k filmu. Čekal bych ale fakt víc. Čekal bych, že budu aspoň chápat, proč je film vyvedený tou pseudohistorickou stylizací. Ale tak jako nedá se nic dělat, každý má nárok na slabší film a teď si to holt vybral Fincher... nehroutím se, je to v klidu. Úplně v klidu. Úplně. Můžu se těšit něčím jiným. Vypěstoval jsem si avokádo, tak to je fajn. Člověk nemůže mít všechno.

Dodatečné informace

Původní název:
Mank (více)
  • USA Mank
  • USA MANK
Premiéra v ČR:
4. 12. 2020
Distributor:
Netflix
Země původu:
USA
Rozpočet:
25 mil. USD
Tržby:
0,12 mil. USD (celosvětově)

Podobné


Powered byJustWatch