85%

Komentáře a recenze 92

Toren
Toren
5 175 bodů
10
10/10. Tady není o čem. Od Avataru jsem neměl pocit, že jsem v kině na podobně velkolepé filmové události a tenhle pocit vytrval po celou dobu delší stopáže, která ve výsledku utekla tak rychle, že jsem během titulků chtěl OKAMŽITĚ pokračování. Velmi unikátní, hloubavá, vizuálně podmanivá scifi odysea, která je stvořena pro velké plátna a filmové fanoušky, kteří chtějí víc, než zábavu a sterilní blockbustery. Pokud vám Duna nesedne - není to její problém. A není to i váš problém. Prostě nedojde k synergii zvoleného stylu, který Denis pro tuhle adaptaci zkonstruoval. A já ho za tenhle odvážný krok miluju. Nikdy by mě nenapadlo, že v kině pocítím podobné emoce, jako když jsem poprvé sledoval Společenstvo prstenu, Novou naději či první Matrix. Duna možná není obsahově a scénářem tak bohatá jako zmíněné projekty... ale díky pečlivé výstavbě fikčního světa a postupném odkládání karet na stůl - rozehrává tak podmanivý a zajímavý prolog k většímu příběhu, že v mém případě nemohu mluvit o ničem jiném, než o filmovém zážitku nejen letošního roku, ale dost možná poslední pětiletky. A to se tu vůbec nebavím o funkčních dramatech, politickém hašteření, designu celého světa, dech beroucí kameře, dokonalé hudbě, perfektně zvoleném hereckém obsazení či dalších proprietách, které dohromady tvoří událost jménem DUNA - na kterou pravděpodobně už nikdy nezapomenu. Ten kdo uvidí tohle scifi porno doma... je čistý barbar a já jdu ještě minimálně 3x koupit lístky, protože druhý díl MUSÍ přijít! Koření pro všechny! Více ZDE.
evismaior
evismaior
4 254 bodů
8
Přes několik rozečtení se mi v knižní předloze nikdy nepodařilo dojít někam dál, takže svou znalost děje Duny odvozují vlastně jen z nedávného připomenutí si filmu Davida Lynche, což ale vůbec nezaškodí, protože jsem se tak alespoň rychle orientovala v postavách a vzájemných úkladech mezi rodem Atreidů a Harkonnenů a dalších rozkolů, které do toho vnáší imperátor plus navíc intrik, za nimiž stojí čarodějky Bene Gesserit, k nimž patří i matka hlavního hrdiny Paula Atreida a konkubína jeho otce Jessica. Nemluvě o pouštní planetě Arrakis, která je zdrojem převzácného koření umožňujícího cestování mezi hvězdami, domovem bojovných Fremenů - a také obrovitých červů. V podstatě mě hodně překvapilo, že děj této první části se odvíjel podobně jako dejme tomu první dvě třetiny z Lynchovy verze, protože jsem si doteď myslela, že Lynch to natočil psychedelicky jako vždy :-) Akorát přemýšlím, jestli mi pomohlo to nedávné shlédnutí jeho filmu, asi možná ano, ale i tak mi přišlo, že Villeneuvova verze je jaski srozumitelnější, přehlednější, víc vysvětlující motivy postav, scénář je tedy lepší každopádně. No a co se týče vizuální stránky, tak tam se samozřejmě nedá srovnávat vůbec, od režiséra Příchozích a Blade runnera 2049, kterého osobně považují za největší počin (nejméně) desetiletí, jsem ani nic jiného nečekala, ale přece jen ty megalomanské lodě, architektura, poušť... a do toho Zimmerova hudba... Ano, tohle můžu. Jenom jsem si pořád říkala, koho mi ten Chalamet ve filtračním obleku s těmi svými černými kudrnatými vlásky připomíná a pak mi to docvaklo - Střihoruký Edward! Už se těším na druhý díl.
Petrson
Petrson
4 166 bodů
6
Zajímavý výtvarný film.
  • Kamera
  • Příběh
10
9/10. Audiovizuální porno ale pokud nevyjde pokračování naprosto zbytečný film. Když jsem asi před 2 měsíci viděl trailer na tolik jsem byl zaujat, že jsem běžel do nejbližšího knihkupectví abych si to konečně přečetl. A popravdě kniha mě zas neoslovila tolik kolik jsem čekal. Stejně tak jsem viděl Lynchovu verzi, která mi vždy přišla docela zábavná ale nikdy ve mně nevyvolala nějaký velký zájem o svět pana Herberta. Takže jsem šel do kina spíše s obavami než s očekáváním. Jak já miluji ten pocit, když mě v kině něco totálně rozebere a donutí civět na plátno s otevřenou pusou. Nádherná hudba s dech beroucí kamerou o naplnění jednoho starého proroctví. Denis Villeneuve mi opět po Blade Runnerovi 2049 a Sicario připomíná abych ho už znovu nepodceňoval.
slord
slord
3 832 bodů
10
Veľkolepý audiovizuálny sci-fi zážitok, z ktorého som mal zimomriavky. Denis Villeneuve je už dlho pre mňa jedným z najlepších režisérov súčasnosti a preto keď som zistil, že tejto látky sa chopil práve on, bolo mi jasné, že z toho vylezie skvelý film a tak sa aj stalo. Nový svet a postavy dokázal predať a herci vo všetkých rolách sú trefou do čierneho. A keď k tomu pridám aj výbornú hudbu Hansa Zimmera, tak z toho vychádza epická podívaná, ktorá nemá obdoby. Vo výsledku nemám čo vytknúť a celé to fungovalo od začiatku do konca bez nejakého zaváhania a tie 2 a pol hodiny ušli pre mňa až prirýchlo, už aby tu bola dvojka, lebo napriek tomu, že som si to užil, bolo mi to málo a chcel by som nášup z tohto sveta hneď. 10/10
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
6
Duna, mimo jiné, kurevsky velkolepá stratosféra toho nejlepšího vizuálu, a zachycení bombézního knižního příběhu, je přeci jen pořád jedna velká nuda. Ostatně, režisér to nedává ani pořádně dokupy. Denis, postrach ulic, a postrach zábavy, je dost pomijivý človíček. Snažit se nacpat asi tři prdele knížek do pár filmů, s pocitem že jednička nám teprve dává sneakpeaky něčeho dobrýho, a já jsem velice netrpělivý čůrák, a bohužel nehodlám čekat nadále. Znáte to. Je čas oběda, máte tak zasraný hlad, že byste zkonfiskovali i dveřní rámy a rohy od stěn, jděte do kuchyně, a připravíte si, (vybereme nějakou poctivou českou klasu), např. můj oblíbený segedýnský guláš. Z hrnce se kouří, dřez plný špinavýho nádobí a zhořelá plotna vynahradí tu chuť toho skvělého, vepřového se zelím, a mletou paprikou, ten hodinový boj. Už první kousanec je trochu kyselý, přiznáte si, že jste to s tím zelím, leč trochu přehnali, ale chuť omáčky s masem, to určitě zažene. Jelikož je dost obtížné zelí prospěšně odebrat z guláše, musíte tu šťavnatou orgasmickou chuť vepřového plecka, které je tuhé jako sexy babička, co se vám chladí na posteli, dost opozaděná zelím. Zkurví to celý oběd, a Vy hladový si musíte sníst jen ohřátý houskový knedlík z Tesca. Do filmu jsem šel jak střelec na svůj první sex, a jediné co jsem (ne)znal je jen samotný název. Hvězdné plomby, co se dostali na kontrolu u zubaře pouštním červem, čili, tasemnicí v prdeli. Opulentní podívaná za všechny prachy. Kdo se nechá totálně zadlužit 160 miliardama dolarů, jen aby se na to dalo hezky koukat? Lynch sice natočil hovno, ale byla aspoň prdel. Taky si zamíchám na paletě všechny temperky, a uvidíme co můj štětec na plátně dokáže. P.S.: Zajímalo by mě, jestli se ty svítící barevné oči, dají využít i jako skvělou fíčuru na čtení po tmě.
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 341 bodů
10
Denis Villeneuve je jeden z mých nejoblibenějších režiséru a každý jeho film je zlato. Duna není výjimkou. Úžasná adaptace, skvostný a vypiplaný vizuál, perfektní obsazení plné silných výkonů a dokonalý styl zkombinovaný s unikátní estetikou. To vše je Duna. Příběh o rodu Atreidů chycených v nepříjemné politické situaci a příběh Paula, který musí dospět a ujmout se své role. Baron Harkonnen je jednoduše jeden z nejnechutnějších a nejděsivějších zaporáků posledních let. Duna také rozpitvává témata enviromentalismu, politiky, kolonizace a to ve světě, který působí zažitě a jako skutečné místo. Nedostanete typický dobrodružný blockbuster, ale dost chladný svět, kde fandíte vaším postavám, protože jsou nejméně morálně odporní ze všech okolo. No a pokud se vám líbila Duna, je na čase dát šanci předchozím Villeneuvovým filmům. Více zde!
kknk2
kknk2
2 961 bodů
8.5
Nová Duna je v tolika ohledech dokonalá, až je nemožné jí cokoli vytknout. U tohohle fascinujícího drama/sci-fi jsem hltala každičkou minutu - dechberoucí scenérie s Zimmerovým netradičním soundtrackem a mistrovsky zvolené herecké obsazení. Vedle epického audiovizuálu stojí hrubý „realistický“ příběh, který svou seriózností dělá ze Star Wars pohádku pro mrňata.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 835 bodů
9
Úchvatný vizuál a propracované vedení postav. Neuspěchané představení soupeřících rodů a problémů spojených s ovládáním pouštní planety Arrakis nenudí, ale pomáhá vtáhnout do myšlení a postojů jednotlivých protagonistů. Propracovaný příběh potřebuje čas. Zklamáním může být pro diváka očekávajícího nálož akce. Ne že by nechyběla, ale není to boj za každou cenu a v každé minutě. Naopak, pokud boj, tak opět v kontextu silného vizuálu a propracovaných dialogů. Postavy nemluví zbytečně, přičemž ale civilním způsobem sdělují, o jaké hodnoty usilují. Existenciální film o pochybnostech, kráse pouště, a strádání těch, kterým se přihodil výjimečný osud.
Edward
Edward
2 487 bodů