Host
  • 85%
    0
    0
    7. 11. 2021
    Pete69 (17103 bodů)

Duna je prostě stvořená pro velké plátno a pořádné ozvučení... prostě pro kino. Audiovizuální orgie.. Propojení každé nové scény či s významným odhalením nového prostředí, nové frakce s hudbou je téměř dokonalé. Podobně skvělé zpracování Duny by snad zvládl ještě Zack Snyder. Neříkám, že Villeneuve je můj nejoblíbenější režisér, ale tohle mu fakt sedlo. Abych jen nechválil i Duně postupně docházel dech a byl jsem rád, že už to skončilo ve smyslu dalšího poklesu dojmu ze skvělého filmu.

Poslední slova ve filmu jsou: "Tohle je teprve začátek." .. a tak doufám, že se dočkáme kratší kvalitní série a můžeme se těšit, kdo se pokračování chopí. Toto je excelentní úvod do série a pokračování tipuji více bojové.. válečné.. Bude to řež mezi Ipmerátorem a velkorody? Dal bych ruku do ohně za to, že ano :)

• 90%
    0
    0
    25. 10. 2021
    marie-kolarova (2347 bodů)

Úchvatný vizuál a propracované vedení postav. Neuspěchané představení soupeřících rodů a problémů spojených s ovládáním pouštní planety Arrakis nenudí, ale pomáhá vtáhnout do myšlení a postojů jednotlivých protagonistů. Propracovaný příběh potřebuje čas. Zklamáním může být pro diváka očekávajícího nálož akce. Ne že by nechyběla, ale není to boj za každou cenu a v každé minutě. Naopak, pokud boj, tak opět v kontextu silného vizuálu a propracovaných dialogů. Postavy nemluví zbytečně, přičemž ale civilním způsobem sdělují, o jaké hodnoty usilují. Existenciální film o pochybnostech, kráse pouště, a strádání těch, kterým se přihodil výjimečný osud.

• 90%
    1
    0
    25. 10. 2021
    Martrix (2102 bodů)

Nechápu jak může někdo srovnávat naivně pohádkové Star Wars s Dunou. Zvlášť když uvážím "kvalitu" posledních několika SW filmů. A už vůbec netuším, jak si někdo představuje, že by mělo zfilmování tak propracovaného, košatého, mysteriózního a silného příběhu jakým Duna je vypadat, když na to tvůrce dostal jen velmi omezený prostor.

Zatímco Goyer dostal na Nadaci celý seriál a ve hře je prý snad až devět řad, kouzelník Villeneuve si musel vystačit jen s několika hodinami. A přesto se drží knižní předlohy (fanoušci Nadace by mohli vyprávět, jak se dá kniha zneuctít). Příběh rodu Atreidů vypráví přehledně, takže i neznalí předlohy nebudou mít problém pochopit oč jde. Ale současně naplňuje i představy mnoha Dunofilů, jak by mělo toto universum vypadat. A totéž platí pro postavy, které jsou skvěle obsazené.
    A tady je paradoxně pro mnoho kritiků prostor pro výtku. Denis Villeneuve to audiovizuálno provedl tak precizně, že působí až strojově a postavy se mohou zdát být upozaděné. Dělá to tak ve všech jeho "velkých" filmech, ale podle mě je to jen otázka perspektivy. Pokud si chcete jeho filmy užít je na vás, aby jste si dokázali v hlavách pospojovat ten skvělý audiovizuál s příběhem, který se jakoby odvíjí paralelně. Je to vcelku výrazný rukopis, který mi velmi vyhovuje a nejlépe ho oceníte tehdy, když se na jeho filmy podíváte několikrát. Je to podobné, jako když nejdřív vidím film s titulkami a o pár měsíců později nadabovaný. Stejný příběh, ale pozornost není roztříštěna jinam a je jednodušší sledovat příběh i s tím kabátkem najednou.
    Věděl jsem, že bude Duna skvělá a už teď s titulky jsem si to užil, protože mi naskočily vzpomínky na knihu. Těším se do kina na dabovanou verzi, kdy si vše užiju ještě o něco víc. A Denisovi přeju, aby se dožil co nejvyššího věku a aspoń každé tři roky natočil nějaké sci-fi. Plní mi sny, které jsem se vlastně ani neodvážil mít.

• 85%
    0
    0
    22. 10. 2021
    kknk2 (1883 bodů)

Nová Duna je v tolika ohledech dokonalá, až je nemožné jí cokoli vytknout. U tohohle fascinujícího drama/sci-fi jsem hltala každičkou minutu - dechberoucí scenérie s Zimmerovým netradičním soundtrackem a mistrovsky zvolené herecké obsazení. Vedle epického audiovizuálu stojí hrubý „realistický“ příběh, který svou seriózností dělá ze Star Wars pohádku pro mrňata.

• 80%
    1
    0
    18. 10. 2021
    InJo (1679 bodů)

S kultovní Herbertovou ságou jsem zatím neměl tu čest a verze Davida Lynche z 80. let mi přišla regulérně hrozná (nicméně obří potenciál košatého příběhu a bohatého fikčního světa nešlo přehlédnout). Denise Villeneuvea považuji za jednoho z nejlepších současných režisérů, jenž si mě svými posledními filmy naprosto získal. A nezklamal mě ani tentokrát. Jeho pojetí Duny je totiž v dobrém slova smyslu někde úplně jinde než Lynchovo. Audiovizuální stránka je dle očekávání ohromující – zejména pak ve chvílích, kdy dojde na monumentální výjevy (záběry kosmických lodí, bojové scény) ve spojení s naprosto grandiózní burácivou hudbou Hanse Zimmera, z níž se podlamují kolena.

Villeneuveův vypravěčský styl je tentokrát (vzhledem k dějově obsáhlé předloze) o něco vstřícnější než obvykle (tady si tolik nezakládá na urputně pomalém tempu a nenaplňování diváckých očekávání), takže i když film občas trochu zvolní, pořád jde o poměrně dynamickou podívanou, v níž se takřka neustále děje něco zajímavého (pro druhou polovinu to platí obzvlášť).

Jen je třeba se smířit s tím, že jde pouze o část příběhu, který sám o sobě (bez případných dalších dílů) zkrátka neobstojí (podobně jako třeba Pán prstenů: Společenstvo prstenu). Navíc silně nedoporučuji chodit na 3D verzi – spousta scén se odehrává v přítmí a tomu 3D brýle opravdu nepomáhají. Pokud budete mít příležitost, zajděte do Imaxu na 2D. Tenhle formálně monstrózní spektákl si co největší plátno a co nejlepší zvuk totiž zaslouží zcela jednoznačně.

• 80%
    0
    0
    20. 10. 2021
    lukas (1307 bodů)

Denis Villeneuve má našlápnuto k tomu stát se autorem nové sci-fi ságy, jejíž první část by mohla být hodně výživnou jednohubkou před hlubším ponorem do světa planety Arrakis. Jeho trumfy? Trpělivost ve vyprávění, jasnost a důslednost v koncepci (kde se diváci Lynchově Duně smáli, tady budou na pozoru), mimořádní herci sloužící celku, výprava, lokace a hudba Hanse Zimmera.

• 100%
    0
    0
    29. 10. 2021
    Temný Pán ze Sithu (1286 bodů)

Zrovna jedu z kina a musel sem manželku nechat řídit abych už za cesty domů mohl psát komentář.Ja i má milovaná žena sme naprosto nadšení.Takze filmové zpracování knižní předlohy,tu jsem nečetl,a ani neviděl Dunu z 82,ale rozhodně mi nejsou cizi klasické sci fi romány,a to ať už od Lecha, Heinleina atd..no ale teď k filmu.Prvni coe napadá za výraz Epicky,epicky film,už jen jeden z prvních záběru přistávající lodi je impozantní.Pribeh je naprosto famózní vyprávění o těžbě koření,hned me to vtáhlo do deje a každou minutu jsem doslova hltal, hvězdné obsazení bylo na jedničku,postavy jsem si moc užíval,ostatně jako tento celý epicky film.Zpracovani na výbornou ať už červi nebo vesmírné lodě nebo celá ta pouštní planeta .Villeneuve prostě umí,a to po všech stránkách,už se tesim na ohlášený druhý dil

• 70%
    0
    0
    24. 10. 2021
    naineko (453 bodů)

V podstatě takové vlažné zklamání. Villeneuve umí tu obrazovou stránku, ale neumí příběh. V Arrival nedokázal prodat časovou linku, v Blade Runnerovi vykostil příběh neukočírovaným závěrem a v Duně jen v podstatě tupě ortocky sleduje knižní předlohu (a přitom zanedbává některé veldejší postavy). Oproti Lynchově pokusu nepřinesl nic nového, možná i naopak.
    Takže vizuálně úchvatné, skvěle obsazené a zahrané (teda pokud herci dostali víc než minutku dvě a jakkoliv zůstává většina postav spíš plochých a s nejasnou motivací), jednotlivé scény boží. A příběh v podstatě nula. Divák je vystaven sledu působivých úryvku, které jsou v součtu jen dlouhou, napínavou prázdnotou. Jako Kingovy knihy. Nebo Nolanova tvorba.
    Trochu z toho vane snaha nenaštvat. Snad krom tempa (ale i obdobně pomalé filmy se teď na okrajích mainstreamu objevují) Duna ničím nevyčnívá. Žádné designove extravagance, žádné kotrmelce s dějovou linkou, hlavně nic okatě neměnit.. největším dobrodružstvím (řádně dopředu všemi hejty propraným) je pohlaví jedné postavy.
    Není to Společenstvo prstenů ani Kill Bill a sázka na "pokračování" je moc okatá a stojí na vodě. Jako pilot seriálu by to možná šlo. Jako samostatný film nikoliv.

Hodnocení a recenze Duna

79 81 ?