Všichni cinefilové světa se dočkali studené sprchy, když převážně kladně přijímaná Furiosa (Furiosa: A Mad Max Saga) skončila jako propadák. Po dvou týdnech od kinopremiéry už ji začíná stahovat většina kinosálů a oznámilo se promptní uvedení na VOD již 25. června, což je nevyhnutelně smrt pro život filmu v kinech. Mnoho bylo a bude napsáno o tom, jak se to mohlo stát. Ještě důležitější otázka ale je: Co to znamená pro budoucnost Šíleného Maxe?
Články 161
Kdo říká, že lidé v papírově důchodovém věku nemohou vytvořit svá životní díla? Mnohokrát jsme něco takového viděli také v kinematografii u filmových režisérů, jejichž role vyžaduje několikaměsíční maximální koncentraci, jasnou vizi a především schopnost vštípit ji desítkám spolupracovníků, od herců až po kostyméry. „Režisér je ten člověk, za kterým všichni chodí s otázkami,“ shrnul kdysi náročnou profesi Francois Truffaut, jenž se na rozdíl od následujících tvůrců nedožil sedmdesátky. Tedy věku, kdy už fyzické energie přirozeně ubývá, ale mnozí v sobě stále najdou dost kreativity a odhodlání k výrobě velkého celovečerního filmu, který navíc ve vybraných příkladech zůstal dobově relevantní a dokázal, že životní zkušenosti a specifické osobnosti tvůrců mohou vítězit i nad mladickým entuziasmem.
Svět se zhroutil. Nastaly války o vodu, lidé zdivočeli a radioaktivní pustinou se prohání benzínem nasáklé motorkářské hordy, které v pouštním prostředí o středověkých pravidlech hledají svůj kousek duševní zeleně a naděje. V kinech uváděná Furiosa (Furiosa: A Mad Max Saga), která předchází událostem novodobé akční klasiky Šílený Max: Zběsilá cesta (Mad Max: Fury Road) z roku 2015, z finančního hlediska propadne. Je to nešťastná skutečnost dnešní blockbusterové doby, která navzdory občasným výchylkám zkrátka nepřeje nekompromisním a unikátním vizím od režisérů jako George Miller, který v 79 letech odmítl hrát podle očekávaných pravidel. A přitom stvořil jeden z nejúžasnějších prequelů kinematografie, který se dostatečně odlišuje od uctívaného předchůdce a současně z něj činí ještě lepší a komplexnější film.
I přes to, že si Furiosa (Furiosa: A Mad Max Saga) připsala v průměru devět kladných na jednu zápornou recenzi (a divácké hodnocení je podobné), se z prequelu milovaného návratu George Millera do světa Šíleného Maxe stane propadák, tedy pokud se nestane nějaký zázrak. Snímek v Americe vstoupil do kin během prodlouženého víkendu a vykázal nejnižší tržby, jaké tento distribuční slot zažil za tři desetiletí. Nyní už je nepravděpodobné, že by se ze samotných kin mohl vrátit štědrý rozpočet.
Furiosa: Sága Šíleného Maxe (Furiosa: A Mad Max Saga) od čtvrtka brázdí česká a světová kina, a i když z komerčního hlediska zatím zaostává za očekáváním, rozhodně se jedná o film, jenž byste neměli v kině minout. Obzvláště pokud máte slabost pro originálně pojaté světy, v nichž se kombinují zajímavé vize postapokalyptického světa s jistou šíleností jejich tvůrců. Jaké další žánrové snímky se rozhodly neveselou vizi budoucnosti pojmout dosti netradičně a v některých případech i trochu bizarně?
Nová akční bomba George Millera s názvem Furiosa: Sága Šíleného Maxe (Furiosa: A Mad Max Saga) se v těchto dnech dostává do českých i světových kin, a tak bude zajímavé sledovat, zdali publikum na jeden z nejočekávanějších titulů letoška zareaguje tak, jak by si pochvalami hýřící kritická obec představovala. Miller však na nic nečeká a už nahlas přemýšlí o dalším filmu, v němž by dobrodružství bitvami ošlehané válečnice mohlo pokračovat.
Jen pár dnů po premiéře na festivalu v Cannes do našich kin přijíždí benzínem, krví a pískem nasáklá Furiosa: Sága Šíleného Maxe (Furiosa: A Mad Max Saga), která se už v názvu odkazuje na devět let starý přelomový akčňák Šílený Max: Zběsilá cesta (Mad Max: Fury Road). Prequel zaměřený na hlavní ženskou hrdinku Zběsilé cesty se v Cannes dočkal velmi pozitivních ohlasů, s nimiž se po zhlédnutí filmu lze ztotožnit – neznamená to však, že by se Furiosa zcela vyhnula nedostatkům.
Svět šílených motorkářských jezdců apokalypsy z přebujelé fantazie George Millera přivítá už 24. května dějový origin omlazené protagonistky Furiosy, již Charlize Theron v senzační Zběsilé cestě (Mad Max: Fury Road) přetavila v ikonickou nástupkyni Ripleyové, Sarah Connorové a dalších akčních ikon. Snímek Furiosa: Sága Šíleného Maxe (Furiosa: A Mad Max Saga) přivádí na scénu Anyu Taylor-Joy, která se jako mladá, od vlastní rodiny odtržená Furiosa postaví tyranskému Dementovi v podání Chrise Hemswortha. Vedle patnáctiminutové akční sekvence, která se natáčela osmdesát dní za přítomnosti dvou stovek tvůrců a kaskadérů, Miller slibuje také reference směrem k osudům mladšího Maxe Rockatanskyho. Na papíře prý střeží kompletní příběh kolem toho, co se Maxovi přihodilo rok před událostmi Zběsilé cesty.
George Miller předvedl se Šíleným Maxem: Zběsilou jízdou (Mad Max: Fury Road) obdivuhodný comeback. A pak nám svým propadákem Tři tisíce let touhy připomněl, že se jedná o nevyzpytatelného svéráze, který vždy, když ho pustíte z řetězu, nadělá pořádnou paseku. Ohledně Furiosy (Furiosa: A Mad Max Saga) tedy panuje jistá obava, že nezopakuje úspěch Mad Maxe, protože má Miller po dlouhé době prakticky volné ruce a nebude vědět, co s nimi. Po vypuštění prvních ukázek se navíc internetem šíří pochybnosti nad „digitálně vypadajícím obrazem“. Na svět teď ale přišla zpráva, která uklidňuje alespoň poslední zmíněný problém.
Africká audiovizuální estetika v Hollywoodu expanduje nejen zásluhou marvelovek jako Black Panther, ale také díky ghanskému všestrannému umělci jménem Blitz Bazawule. Hudební producent a písničkář režíroval svůj první celovečerní film roku 2018, podílel se na vizuálním hudebním albu Beyoncé Black is King a loni uvedl svůj muzikálový remake Purpurová barvy (The Color Purple) v produkci Oprah Winfrey a Stevena Spielberga. Warner Bros. nyní získalo práva na jeho vlastní scénář s pracovním názvem Black Samurai o legendárním africkém válečníkovi Yasukovi, jenž v 16. století sloužil pod japonským vladařem Oda Nobunagou.