Některé kinematografické záhady opravdu nepotřebují vysvětlovat. Dvakrát to platí u tematiky satanismu, již tvůrci pochopitelně vyždímali až k neúrodnému pramenu, odkud se čerstvě vymanil také horor První znamení: Přichází satan! (The First Omen). Dějový předchůdce klasického snímku Přichází Satan! (The Omen) s Gregorym Peckem, který roku 1976 děsil záběry na tvář zdánlivě obyčejného malého chlapce Damiena, rozplétá církevní konspirace a zrození antikrista s mateřským znaménkem v podobě tří šestek zasazuje do stále oblíbenější formy klášterního hororu s jeptiškami. Bohužel je zhola zbytečný jako součást zavedeného příběhu a naprosto nicneříkající také jako žánrovka pro novou generaci.
Články 32
Do kin vstupuje horor Neposkvrněná (Immaculate), jehož propagace stojí především na tom, že jedna z nejzářivějších hvězd současnosti Sydney Sweeney v něm hraje jeptišku. Šestadvacetiletá herečka platí za největší sexsymbol současného Hollywoodu, k čemuž jí dopomohla seriálová Euforie i nedávná romantická komedie S tebou nikdy. Zasazení této persony do klášterního prostředí je tedy samo o sobě provokativní, ale tím se bohužel výčet toho zajímavého na Neposkvrněné rychle chýlí ke konci.
Horory zaplňují kina jako na běžícím pásu, ale zrovna ten údajně nejpovedenější a nejoriginálnější za poslední roky se do tuzemské distribuce nedostal. Australský snímek Late Night with the Devil vyjde 22. března v USA a následně poputuje na hororovou streamovací službu Shudder, odkud už si snad najde cestu i do našich obýváků. Příběh enormně chválené festivalovky ostatně pojednává o fiktivní talk show, která se roku 1977 zvrhne do okultního teroru, jenž v živém přenosu proniká do ochromených domácností. První plnokrevný trailer přináší myšlenkové přesahy, prozkoušenou a stále efektivní lekačku či oslavné ódy recenzentů včetně mistra strachu Stephena Kinga.
Až se bude v budoucnu uzavírat žebříček nejsmyslnějších hereček 21. století, Sydney Sweeney si v něm ve svých šestadvaceti letech rezervovala přední pozici. To však neznamená, že herečka proslulá hanbatými scénami z kontroverzní Euforie (Euphoria) a bikinovou propagací aktuální romantické komedie S tebou nikdy (Anyone But You) nezvládá náročné a temné herecké polohy. Jako hlavní herečka a koproducentka se nyní představuje v první upoutávce hororu Immaculate, který společnost Neon pošle do amerických kin 22. března.
Žánr true crime, jehož podstatou je rekonstrukce kriminálního činu, v posledních letech válcuje žebříčky sledovanosti. Příběhy o policejní korupci, šokujících vraždách a nevysvětlených záhadách budou vždy přitažlivé. A diváci a divačky v nich rádi zapojují vlastní detektivní představivost při hledání stop.
Je to jedna z nejpodivnějších romantických komedií všech dob. Ani Opilí láskou od Paula Thomase Andersona nejsou tak vyšinutí jako Minnie a Moskowitz od Johna Cassavetese. Film z roku 1971 jako by vzniknul z odporu k tomu, jak Hollywood ukazuje lásku a nahrazuje ji něčím, co už v budoucnu ani nejde filmařsky opakovat.
Nesnesitelně tísnivý horor Romana Polanského z roku 1968 podle románu Iry Levina představil mladý manželský pár, jenž krátce po nastěhování do bytovky očekává své první dítě. Nastávající matka Rosemary v podání Miy Farrow však tuší, že plod v jejím těle může být dílem samotného satana. Na snímek Rosemary má děťátko nyní studio Paramount navazuje hororem Apartment 7A, který mu má dějově předcházet a zachovat intenzitu interpretačně bohaté látky.
Americká herečka, modelka, aktivistka a držitelka bezpočtu filmových cen dnes slaví významné životní jubileum. Jane Fonda byla v 60. a 70. letech hereckou hvězdou, na jejíž filmy lidé s jistotou chodili, ačkoli její politický aktivismus obracel značnou část publika proti ní. Nestárnoucí ikona ovšem lituje pouze provokativní fotografie z nepřátelské Hanoji a její život by vydal na hutný dramatický seriál.
Život nebývá vždy krásný a příjemný. Následující třicítka filmů jej naopak vybarvuje v těch nejvíce znepokojivých barvách a její depresivní účinek často atakuje meze únosnosti. V této první části dojde na desítku vybraných titulů, zbylých dvacet představíme v pokračováních, která vyjdou o následujících víkendech.
Poslední dekáda sice byla z pohledu nominálních tržeb pro Hollywood úspěšná, ale zdání klame. Zatímco všude vidíme jen filmy od Marvelu, které dokázaly ovládnout trh díky vyprávění na pokračování a bezprecedentnímu cílení na fanoušky, o bezpočtu drahých propadáků se mimo odbornější analytické kruhy moc nemluví. Koronavirus poprvé v historii přerušil hollywoodskou výrobu, streamovací služby otevřely náruč ještě zběsilejší vlně pirátství a velká studia v čele s Disneym jsou zadlužená až po uši. Rostoucí divácký nezájem a produkce „na jistotu“ v mnohém připomíná situaci, v níž se Hollywood ocitl už v padesátých a šedesátých letech. A jak si ukážeme, žádná změna není v kinematografii náhlá a náhodná. Současná situace sice v mnohém připomíná hollywoodské poválečné tápání, ale ve skutečnosti jde o lineární vývoj, který nám jistě brzy připraví další filmovou revoluci.