Seriál M*A*S*H je považován za jeden z největších komediálních klenotů v dějinách televize se skvěle napsanými postavami, citlivým humorem i chytlavými dějovými linkami. Platí též za jeden ze seriálů, co skončil v podstatě na vrcholu a jeho finále patří mezi nejsledovanější pořady v historii Spojených států. Chybělo ale málo a vše mohlo skončit zcela jinak.
Články 30
Legendární seriál M*A*S*H byl plný ikonický postav, které diváci i po letech milují a z nostalgického hlediska mohou mít pocit, že je prostředím vojenské nemocnice provázely po celých 11 sérií. Jenže opak je pravdou, hlavní obsazení seriálu se ve skutečnosti hodně měnilo, herecké hvězdy často odcházely a pouze dvě tváře s námi zůstaly od počátku do konce.
Asi všichni fanoušci se shodnou na tom, že seriál M*A*S*H by byl poloviční, nebýt jeho skvěle napsaných a zahraných postav, které vstoupily do televizních dějin. I ten, kdo si nesmrtelný počin nezamiloval, zkrátka ví, kdo je Hawkeye Pierce, Radar, otec Mulcahy či Margaret Houlihanová. Jenže chybělo málo a jedna z těchto tváří by prostředí polní nemocnice opustila dříve, než by si diváci i tvůrci přáli.
Díky čemu se stal seriál M*A*S*H tak populárním? Dobře napsaným postavám, chytrým dialogovým výměnám, silnému protiválečnému poselství? Jistě. Svou roli ale sehrála i titulní skladba, kterou možná neznáte pod názvem Suicide Is Painless (tedy Sebevražda je bezbolestná), ale její chytlavé tóny se vám jistě okamžitě vybaví. Její vznik si přitom zaslouží více pozornosti, než bychom čekali.
Důležitým prvkem úspěšnosti seriálu M*A*S*H byl i zájem hereckých představitelů o jejich role. Obzvlášť patrné to bývalo u Alana Aldy a Mikea Farrella, kteří se čile zajímali o to, co budou jako Hawkeye Pierce a B. J. Hunnicutt na obrazovce vyvádět. Podtrhovalo to i jejich reálné přátelství, jelikož oba herci se i mimo natáčení přátelili podobně jako jejich postavy. Idylka však nemohla trvat věčně.
Umění občas zrcadlí skutečný život dost krutě a ironicky, což poznali také hlavní tvůrci slavného sitcomu M*A*S*H z prostředí vojenské nemocnice. Showrunner Larry Gelbart a režisér Gene Reynolds zamířili po premiéře druhé sezóny do Koreje, kde se stále nacházela mobilní nemocniční jednotka 8055th. Oba propadli šarmu výřečného záchranného pilota Dana Sullivana, jehož barvité historky zformovaly fiktivní seriálovou postavu „Smějícího se Jacka“. Ve stejnojmenné epizodě ze čtvrté série si ji zahrál Robert Hogan a scenáristé Jackovi diagnostikovali cukrovku, která mu výkon služby komplikuje. Přestože Sullivan předtím metabolickým onemocněním netrpěl, Jackův osud posléze potkal i jeho.
M*A*S*H patřil a stále patří mezi nejpopulárnější seriály, jaké kdy byly natočeny. U nás se o jeho popularitu mimo jiné zasadil i naprosto fantastický český dabing.
V Hollywoodu se vypráví řada historek o konkurzech, nicméně ten McLeana Stevensona do seriálu M*A*S*H už patří do ranku mytologie sitcomů. Herec se díky výběru castingového ředitele Eddieho Foye na tři sezóny zhostil role oblíbeného plukovníka Henryho Blakea. Zajímavé je, že Stevenson se o tuto roli nikdy neucházel, Foy si ho vytipoval během zkoušky pro úplně jiný pořad.
Po více než 50 letech od premiéry seriálu M*A*S*H, který nejen pamětníci zařazují k nejlepším sitcomům televizní historie, se zbývající členové původního obsazení sešli ve speciálu stanice Fox s názvem M*A*S*H: The Comedy That Changed Television. Dvouhodinové ohlédnutí s Alanem Aldou (Hawkeye), Garym Burghoffem (Radar), Jamiem Farrem (Klinger) či Lorettou Swit (Houlihanová) se dotklo celkového odkazu jedenáctileté show, jejíž finále je dosud nejsledovanější vůbec. Účastníci rovněž zavzpomínali na méně známé příhody a zákulisní zvraty, k čemuž měli po ruce dosud neviděné archivní materiály.
Populární seriál MASH (přesněji řečeno M*A*S*H) si získal oblibu i díky přetrvávající kvalitě scénářů, která napříč jedenácti sezónami nijak dramaticky neklesala. Naopak, na půlhodinové ploše se opakovaně dařilo vystavět nejen vtipné, ale i vypointované příběhy. Navzdory této preciznosti však občas některé zásadní momenty vznikly takříkajíc za pochodu.