Pykáme za chyby vlastní, nebo systémové? Gympl, Vejška a Džob tvoří osobitou generační výpověď

Pykáme za chyby vlastní, nebo systémové? Gympl, Vejška a Džob tvoří osobitou generační výpověď
Vejška (2014) | A-Company Czech
Vorel si svou poetiku vypiloval spoluprací s pražskou experimentální divadelní scénou. V raných dílech Pražská 5 a Kouř představil roztodivné postavy v komických muzikálových podobenstvích ze soumraku totality. V následujících letech se vymezoval proti městskému životnímu stylu v soukromí i na stříbrných plátnech, přičemž s Gymplem se pokusil o komerčnější projekt, s nímž se generace študáků s Nokií 3310 v kapse mohla ztotožnit.
Povedlo se. Exkurze na průměrné tuzemské gymnázium, jehož profesoři jsou evidentně pořád chytřejší (a proto se děti zdají být stále hloupější), si v nepatrné míře uzobla z amerických teenage komedií, kde ale převážně chlapeckým protagonistům jde hlavně o sex. Zdejšímu ústřednímu duu Kolman – Kocourek se samozřejmě také zapalují lýtka a Vorel zcela neopomíjí pomíjivost středoškolských vášnivých vzplanutí. Sex je nicméně cosi přirozeného a nezávadného, což se nedá napsat o většině okolních vlivů a o toxickém vzájemném působení různých generací, respektive kontrastujících přístupech jednotlivých členů učitelského sboru.
Gympl
Gympl (2007)
Film
  • Netflix
  • Oneplay
  • Canal+
  • +2
Hořká komedie režiséra Tomáše Vorla st. o studentech gymnázia, jejichž zálibou je malování graffiti. Vorel, který při její tvorbě vycházel z knihy Graffiti Rules od ředitele gymnázia Tomáše Houšky, a také ze zkušeností Pavla Noska, který byl kvůli sprejerství vyloučen ze školy, zde zachycuje nejen neustálý boj sprejerů a studentů Petra a Michala s autoritami, ale i kontrast mezi konformitou a školou odtrženou od reality a touhou mladých žít skutečný život plný svobody, dobrodružství a nebezpečí, který nabízí divoký noční život sprejerů neustále prchajících před zákonem.
Žánry:DramaKomedie
65%
Hořká komedie režiséra Tomáše Vorla st. o studentech gymnázia, jejichž zálibou je malování graffiti. Vorel, který při její tvorbě vycházel z knihy Graffiti Rules od ředitele gymnázia Tomáše Houšky, a také ze zkušeností Pavla Noska, který byl kvůli sprejerství vyloučen ze školy, zde zachycuje nejen neustálý boj sprejerů a studentů Petra a Michala s autoritami, ale i kontrast mezi konformitou a školou odtrženou od reality a touhou mladých žít skutečný život plný svobody, dobrodružství a nebezpečí, který nabízí divoký noční život sprejerů neustále prchajících před zákonem.
Žánry:DramaKomedie
Vorel nepochybuje, že jedinec má v tomto životním stadiu jen minimální prostor k validní seberealizaci. V edukačním a výchovném klimatu, kde omezující a usměrňující školní řád jako kdyby trčel z každé dospělácké kapsy, se dle tvůrce nevyhnutelně a přirozeně vyskytují rebelské tendence. Studenti kouří přímo před školou, bojkotují hodiny učitelům, přesvědčeným o nadřazenosti a význačnosti právě svého oboru, a na záchodech kreslí výsměšná graffiti. Právě malůvky na veřejnosti pomáhají duševně unikat Petrovi, jehož nemajetná maminka (Zuzana Bydžovská) po ztrátě manžela loví z lednice vodku a jemuž nic kromě malování vlastně nedává v životě smysl.
Gympl
Gympl | Falcon
Pořád je na tom ale lépe než zbohatlický a protežovaný synek Michal, jehož zajímá leda to, co dopálí autority. Tahle mládež by si za minulého režimu asi studentský řád nevysloužila, ale Vorel na ni prstem neukazuje a neobviňuje ji. Na každé problémové či zbloudilé dítě totiž vrhá stín rodinná historie a výchova, Vorel tak vykresluje směsici jednoznačně definovaných vedlejších aktérů z řad „systému“. Tomáš Hanák a Jan Kraus v rolích otců jsou naprosto otřesnými rodičovskými vzory, ať už pro demotivující a sarkastickou náturu prvního, nebo pro nezájem a slepé omlouvání syna u druhého.
Lepší to není ani s učiteli, mezi nimiž jsou zapšklí vyznavači starých časů, neempatičtí nerváci či naopak přehnaně liberální progresivisté, kterým puberťáci dají rozvolnění autority kousavě pocítit. Často jde o karikatury, i když většině film věnuje alespoň krátká polidšťovací okénka – především ředitelce v podání Evy Holubové, která by ráda celý zvěřinec protichůdných učitelských skřeků a dětské rebelie vedla důstojně, ale proti ní pracují jednak vyšší a zcela neelastické orgány, jednak vlastní lidské emoce. Čirým archetypem oproti tomu zůstávají třeba školník nadávající za přezůvky nebo zhulený spolužák Zrzoun, jehož mimoňské stavy souvisí s naprostou absencí rodičovského dohledu a v dalších dílech pokračují do karikování „free“ člověka bez jakýchkoli vštípených pravidel.
Vejška
Vejška (2014)
Film
  • Netflix
  • Canal+
  • iTunes
Volné pokračování úspěšné komedie Gympl režiséra Tomáše Vorla, ve kterém se opět setkáváme se známými hrdiny Petrem Kocourkem a Michalem Kolmanem. Po dokončení střední školy se však nyní pro změnu potýkají s problémy, které přináší vysokoškolské studium. Zatímco Michal proplouvá studiem na VŠE díky svému vlivnému otci, Petr se marně snaží už podruhé dostat na UMPRUM. Oba kamarády však stále spojuje graffiti - jejich dlouholetý koníček.
Žánry:Komedie
59%
Volné pokračování úspěšné komedie Gympl režiséra Tomáše Vorla, ve kterém se opět setkáváme se známými hrdiny Petrem Kocourkem a Michalem Kolmanem. Po dokončení střední školy se však nyní pro změnu potýkají s problémy, které přináší vysokoškolské studium. Zatímco Michal proplouvá studiem na VŠE díky svému vlivnému otci, Petr se marně snaží už podruhé dostat na UMPRUM. Oba kamarády však stále spojuje graffiti - jejich dlouholetý koníček.
Žánry:Komedie
Pravidla se přitom do určité míry prostě musí dodržovat, zvlášť tehdy, když jejich porušení iniciuje zásah policie. Petr a záhy také Michal se bouří veřejným sprejováním, čímž se přidávají k odpadlické komunitě a také si budují vlastní „RHS“ identitu. Pohybují se však za hranou zákona a činí něco, co systém považuje za trestuhodné pochybení. Oni sami tím přitom paradoxně poukazují na selhání systému, který se o ně nezajímá.
Rodinné pozadí, procesy nadržování a prosazování a také návodnost pravidel se ještě znatelněji projevují ve Vejšce, kde si Michal s Petrem dál značkují veřejné prostranství navzdory hrozbě pro požadované status quo. Na vysokou dochází paradoxně flákač Michal, jehož tam ale protlačil starý Kolman. Petr zkouší štěstí s přijímačkami na grafickou školu a má svůj sen, který se ale těžko prosazuje. Mamka mu doma stále víc propadá alkoholismu a atraktivní přítelkyni Julii obletují starší chlapi, kteří jí otevírají dveře, zatímco na neprivilegovaného protagonistu shlíží spatra.
Vejška
Jan Kraus (I), Jiří Mádl, Ivana Chýlková
Eva Podzimková
Tomáš Vorel Jr.
Vejška
Na vysokých školách se mládež pomyslně třídí a poznává, jak moc jí brzká povinnost „vybrat si směr“ reálně posloužila. Vorel na stále ještě komických eskapádách dvou flákačů bez pevného zázemí deklamuje, že my sami si směr stejně většinou nevytyčíme. A pokud ano, párkrát v tom městském korupčním, odosobněném a podrazáckém chlívu šlápneme do pořádného lejna. Na hrdiny stále nedoléhá smysl pro povinnost a vymýšlí nejrůznější zábavné obchvaty, ať už Michal u zkoušek, nebo oba sprejeři pro své „dobročinné“ melouchy. Jejich ilegální vášeň je stále především vzpourou systému, v němž nenachází reálné benefity, ačkoli obrátit se od společnosti zády jim prokazatelně nemůže přinést zadostiučinění. Příkladem je opět mentálně vybagrovaný Zrzoun, jenž po vzdělávací pyramidě dávno nešplhá a nemá žádnou životní perspektivu.
Tu ale jakoby postrádali i oba protagonisté, jejichž vývoj se posléze ustálí na třídní protekci, respektive na sociálním vyhoření a umělecké existenční izolaci v případě Petra. Hrdiny znovu potkáváme po jedenácti letech v novince Džob, kde jim Vorel předepsal nápadně opoziční vývoj. Oba se definitivně vytrhli z područí rodičů, přestože Michal v bankovním poradenství pořád vyzobává kariérní drobky, které před něj dřív rozházel otec. S ním se už ale nebaví, protože opustil matku a pro své fungování už ho nepotřebuje. Má milující ženu a malé zdravé dítě, splácí hypotéku a jezdí luxusním firemním vozem. Přesto stejně jako Petr, umělec na volné noze žijící na kavalci z palet, hledá poztrácené životní iluze, jež dvojice projektuje do ilegálních pouličních graffiti.
Džob
Džob (2025)
Film
  • Netflix
Film Džob navazuje na předchozí filmy Tomáše Vorla st. Gympl a Vejška. Jeho hrdiny jsou opět Petr Kocourek a Michal Kolman, kteří – coby čtyřicátníci – už dávno opustili vzdělávací systém a zařadili se do běžného životního provozu. Michal pracuje v korporátu, aby zajistil manželku a uplatil hypotéku, zatímco Petr se vrátil ze Spojených států a tráví své dny v osamění, s pocitem nenaplněných ambic. Oba však stále spojuje jedna věc: vášeň pro sprejerství. V hlavních rolích se opět představí Jiří Mádl jako Michal a Tomáš Vorel ml. jako Petr.
Žánry:KomedieDrama
58%
Film Džob navazuje na předchozí filmy Tomáše Vorla st. Gympl a Vejška. Jeho hrdiny jsou opět Petr Kocourek a Michal Kolman, kteří – coby čtyřicátníci – už dávno opustili vzdělávací systém a zařadili se do běžného životního provozu. Michal pracuje v korporátu, aby zajistil manželku a uplatil hypotéku, zatímco Petr se vrátil ze Spojených států a tráví své dny v osamění, s pocitem nenaplněných ambic. Oba však stále spojuje jedna věc: vášeň pro sprejerství. V hlavních rolích se opět představí Jiří Mádl jako Michal a Tomáš Vorel ml. jako Petr.
Žánry:KomedieDrama
Každý z navrátilců má pevně dané status quo a Vorel tentokrát manévruje na dráze seriózního sociálního dramatu v podstatě hollywoodského střihu. Michal zuby nehty naplňuje představu vyššího středostavovského života, ale následování pracovních systémových pravidel a žádoucích norem jej „pěkně sere.“ Stále tak jen nedospěle rebeluje a říká si o fatální malér, kterým může rozvrátit rodinu stejně jako starý Kolman tu svou. Petr má zdravější vyhlídky a příběh před ním rozprostírá možné vykoupení – svou „writerskou“ vášeň poprvé přenáší do legální obživy a také do služeb komunitě, když zaučuje mladou generaci milovníků graffiti.
Protagonisté už nemusí nikomu nic dokazovat – pouze sami sobě. A to bývá v dospívání nakonec vůbec nejsložitější a existenčně nejformativnější. Michal s Petrem mají varovný příklad opět v Zrzounovi, jenž se možná raduje z free existence, ale současně bydlí pod barrandovským mostem a zastupuje tu nejnižší společenskou vrstvu (ještěže nežije na Berounce, kde se mosty v teple roztahují až o sedmnáct metrů, respektive o metr sedmdesát).
Vorel už není kousavý směrem k systému, který příležitosti nakonec poskytuje, i když mohou být zcela bizarní a svým způsobem nechtěné. Cynicky a už skoro bez výstředního humoru naopak hodnotí své hrdiny, které nejvíc formují jejich vlastní rozhodnutí – a pokud je dříve někam tlačilo okolí, ve třiceti letech to už prostě neplatí. Vorlovské komické postavičky a vtipně řešené zvraty tu stále najdeme, ale postavy už nemají na systémové vzpoury kompetenci ani nárok a vyznění je daleko depresivnější – možná vás překvapí, jak moc.
Džob: trailer | Continental Film
Nechat se zatýkat je psina jen do určité míry (reálně ale vůbec) a v Džobu je existenční bloudění pozdních dospívajících na povrchních rapových textech najednou mnohem naléhavější a vážnější. Kdo by to byl řekl po kultovním Gymplu, který si vytvořil generaci fanoušků a věnoval jim vzácnou možnost vyrůstat u nenápadně reflexivní a nakonec i hloubavé a v mnohém výstižné trilogie. Bude přitom zajímavé pozorovat vývoj návštěvnosti Džobu v kinech, kde film zaznamenal velmi spektakulární otvírák. Pokud úvodní náctiletí návštěvníci nebudou šířit jen zklamání nad dospělým vybočením od dosud nahláškované pubertální komedie, Vorel si může teprve gratulovat.
zdroj: Kinobox
Prohlédněte si žebříček nejlepších teenagerských filmů na Kinoboxu.