Židovský režisér filmu o Osvětimi na Oscarech šokoval. Jeho kritiku Izraele pořadatelé skrývají

Židovský režisér filmu o Osvětimi na Oscarech šokoval. Jeho kritiku Izraele pořadatelé skrývají
Zóna zájmu | A24
Politické proslovy jsou na Oscarech běžné, nicméně většinou se jimi vyjadřuje bezpečný středo-levicový postoj, na němž se všichni přítomní dávno shodují. V historii najdeme jen málo okamžiků, které by opravdu otřásly pódiem. Marlon Brando v roce 1973 odmítl Oscara ve jménu trvajícího zneužívání amerických indiánů. Michael Moore v roce 2003 kritizoval invazi Iráku pod falešnou záminkou. A Vanessa Redgrave se v roce 1978 opřela do izraelské represe Palestinců.
Jonathan Glazer
Jonathan Glazer

Režisér, Scenárista

Všechny tři tyto názory se svého času setkaly s hlasitým odporem v sále. První dvě agendy však během let přijal Hollywood za své. Poněkud schizofrenně působí hlavně případ Michaela Moorea, kdy k obrácení veřejného mínění došlo bez generační obměny, takže stejným názorům začaly tleskat ty samé celebrity, které ještě nedávno svým bučením vyháněly mluvčí z pódia.
Palestinské téma ale o své hrany nepřišlo, právě naopak. Útok Hamásu z loňského října, který si vyžádal přes tisícovku obětí, a následná izraelská odpověď, jež si zatím připsala třicet palestinských smrtí za jednu izraelskou, zpřítomnily diskuzi trvající třičtvrtě století. A britský židovský režisér Jonathan Glazer nesnese, že se jeho film Zóna zájmu (The Zone of Interest) využívá jako argument pro, dle jeho názoru, zcela dehumanizační chování Izraele.
Zóna zájmu: 2. trailer | A24
Jeho projev vzbudil hlasité reakce. Tím příznačnější je, že jde v tuto chvíli o jedinou oscarovou děkovačku, kterou pořadatelé nezveřejnili na svém oficiálním YouTube účtu. Tomu se můžeme smát jako jednoznačné ukázce Streisand efektu – čím víc se snažíte něco skrýt, tím víc se o to bude veřejnost zajímat. Důsledky jsou však i takové, že je nyní snadné Glazerova slova vytrhávat z kontextu a záměrně dezinterpretovat. Mnoha médii proletěla zpráva, že se režisér „vzdal svého židovství“ a zradil svůj národ, což nemůže být dál od pravdy. Tak se tedy na celý projev podívejme:

"Mockrát vám děkuji. Následující věc přečtu. Děkuji Akademii za tuto poctu, stejně jako našim partnerům A24, Film4, Access a Polskému filmovému institutu; Auschwitz-Birkenau státnímu muzeu za jejich důvěru a rady; mým producentům, hercům, spolupracovníkům. Všechny volby, které jsme učinili, jsme učinili ve snaze reflektovat nás dnes, v naší přítomnosti. Ne abychom řekli ‚Podívej, co udělali tenkrát,‘ spíš ‚Podívej, co děláme dnes.‘ Náš film ukazuje, kam vede dehumanizace v její nejhorší podobě. Tvarovala naši minulost a tvaruje naši současnost. Nyní tu stojíme jako židé, kteří odmítají, aby jejich židovství a holokaust byly zneužívány okupační silou, která vnesla konflikt do života tolika nevinných lidí. Ať už mluvíme o obětech útoku 7. října v Izraeli, nebo trvajícím útoku na Gazu. Když vidíme všechny oběti dehumanizace, jak jí odoláme? Aleksandra Bystroń-Kołodziejczyk, dívka, která v našem filmu září, jako zářila ve svém životě, to dokázala. Tuhle cenu věnuji jí a jejímu odboji. Děkuji"

Zóna zájmu je děsivým zobrazením Osvětimi právě proto, že z ní nic neukáže
Recenze8. 2. 2024
Zóna zájmu je děsivým zobrazením Osvětimi právě proto, že z ní nic neukáže
Glazerův strhující snímek Zóna zájmu, jenž si odnesl cenu za nejlepší neanglicky mluvený film, sleduje život rodiny velitele Osvětimi v jejím luxusním sídle sdílejícím zeď s vyhlazovacím táborem. Zatímco rodina řeší své banální radosti a starostí, v pozadí slyšíme zvuky nejhoršího zločinu 20. století. Holokaust vidíme stěží v útržcích, ale pohlcuje nás hrůza z absolutního nezájmu všech přítomných o to, co se děje pár kroků od nich. V abstraktnějších pasážích snímaných termokamerou sledujeme „zářící“ dívku z odboje, která pod záštitou noci skrývá u zdi tábora pro vězně jídlo.
Zóna zájmu
Zóna zájmu | A24
Izrael je dlouhodobě na první pozici největšího příjemce vojenské pomoci Spojených států, platí to prakticky po celou dobu existence tohoto mladého státu. Z těchto prostředků nyní zemřelo 30 tisíc Palestinců. Z nich drtivá většina byli civilisté a přinejmenším třetina byly děti. Podle kritiků Izraele je jasné, že útok Hamásu ze 7. října využívá izraelská armáda k decimaci palestinského území, jíž jde legitimizovat pouze logikou, že izraelský civilní život má větší hodnotu než ten palestinský.
Právě taková dehumanizace leží ve středu Zóny zájmu, a proto dává smysl, že se k ní režisér snímku vyjádřil. Během měsíců od premiéry se totiž paradoxně ozývaly hlasy, jež film využívaly k legitimizaci izraelské operace, což Glazerovi dlouhodobě vadí. Takoví lidé podle něj zásadně nepochopili smysl snímku upozorňujícího právě na bezohlednost vůči neviděným obětem, o nichž se „hrdinové“ filmu rozhodli, že jejich život na základě rasové podřazenosti a kolektivní viny nemá nárok na existenci. Řeč na Oscarech byla z těch mírnějších, které Glazer a členové jeho štábu během posledních měsíců pronesli – věděl, že v Americe bude stačit málo. Dva herci z Anatomie pádu (Anatomy of a Fall) ostatně zaplnili titulky tím, že měli na klopě připnuté palestinské odznáčky.
Hvězda Vřískotu se zastává kolegyně vyhozené za podporu Palestiny. „Je to nefér a znepokojivé,“ tvrdí
Filmy31. 1. 2024
Hvězda Vřískotu se zastává kolegyně vyhozené za podporu Palestiny. „Je to nefér a znepokojivé,“ tvrdí
Glazer se několikrát dočkal potlesku. Když ale kamera zabrala publikum, v předních řadách jsme viděli strnulé celebrity a jen jemně tleskající osoby. Spekuluje se, že souhlas přicházel hlavně ze zadních řad od mezinárodních hostů. I ve Spojených státech ale jednostranná podpora Izraele polevuje. Když se nedlouho po vypuknutí současných bojů ozvala herečka Melissa Barrera s kritikou dlouhodobé izraelské politiky, přišla o roli ve Vřískotu. Od té doby Palestince podpořilo tolik celebrit, že už je není možné všechny vyházet.
Přesto jde stále o kontroverzní a menšinový názor, jak potvrzuje i vynechání Glazerovy děkovačky z oficiálních kanálů. A samozřejmě mnohé negativní a výhrůžné reakce, jichž se štáb Zóny zájmu dočkal. Akademie ví, že nemůže zabránit tomu, aby se řeč šířila. Jde tedy čistě o znak distancu a performativní komplikaci. Uvidíme, jestli půjde za deset let o stejné tabu, nebo budou všechny americké celebrity předstírat odvěkou nadšenou podporu. Nebylo by to poprvé ani naposled.
zdroje: Variety, CNN, The Hollywood Reporter