Lesk a špína gamblingu. Jak to vypadá, když se hazarduje na stříbrném plátně?

Lesk a špína gamblingu. Jak to vypadá, když se hazarduje na stříbrném plátně?
Casino | 1995 Universal Pictures
Od 6. do 12. listopadu probíhá Týden zodpovědného hraní, který zaštítil Institut pro regulaci hazardních her. Neklade si za cíl gambling odsuzovat, jde o osvětu, hledání rozumné míry a nabídku případné pomoci těm, pro které hazard představuje životní překážku. S organizací spolupracují i největší sázkové kanceláře. Společně se nad rámec státní regulace, která není vždy efektivní, snaží o střízlivý a věcný přístup k této rizikové aktivitě. Omamný adrenalin sázek a blyštivé prostředí okázalých kasin se často vyskytují i ve filmech. A právě na různorodá ztvárnění hazardu na stříbrném plátně se detailně podíváme.

Casino

Casino
Casino
85%
Výběr nelze začít ničím jiným než Scorseseho monumentální gangsterskou freskou, sledující raketový vzestup a ještě tvrdší pád skupiny, která stála za jedním z nejvýdělečnějších kasin své doby. Průřez 70. a 80. lety se soustředí na vykreslení mafiánského a nočního života spíš než na klasický příběh. Dočkáme se dlouhých kamerových jízd s observační estetikou, dynamických slovních přestřelek a počínání jedinců, pro které je úspěch vším. Při honbě za ziskem už jsou však postupem času směšní a řítí se vstříc nevyhnutelné zkáze. Na povrchu blyštivé pozlátko, pod ním prohnilé zločinné machinace a surovost.

Drahokam

Drahokam
Drahokam
71%
Nakažlivý adrenalin ze sportovních sázek a zběsilé hektické životní tempo zpřítomňuje Drahokam bratrů Safdieů. Protagonista žije na hraně. Dluží, kde se dá, a veškeré své problémy řeší dalšími sázkami s vidinou vytouženého úspěchu. I když výhra přijde, záhy se ihned pouští do dalšího kolotoče utrácení. Je to jediný způsob života, který zná. Hazardu podmiňuje osobní život a s manickou povahou i utopickým snem neváhá vsadit vše. Adam Sandler ztvárnil svou nejlepší roli muže, jehož komplikacemi a stresem protkaný život je neoddělitelný od hazardu a naděje na lepší život.

Kalifornský holport

California Split
California Split
67%
Ambivalenci a to, že jednou si nahoře, jednou dole ukazuje sedmdesátková jízda Kalifornský holport. Hořkou komedií říznutý snímek představuje volnomyšlenkářského Charlieho a gamblera Billa, kteří spolu napříč Tijuanou podnikají bezstarostnou cestu lemovanou karetními partiemi pokeru, které jednou vyhrají, podruhé prohrají... Chtíč a hazardové vzrušení je pak vedou i k ruletě či k blackjacku. Ukazuje, že štěstí může být velmi záhy vykoupeno zmarem. Režisér Robert Altman opět portrétuje deziluzi a excentričnost protagonistů. Neprávem pozapomenutý titul je působivým zrcadlem Ameriky na přelomu 60. a 70. let, jenž svou aktuálností stále dokáže podmanit.
Kalifornský holport
Kalifornský holport | Spelling Entertainment

Hazardní hráč / Barva peněz

Hazardní hráč
Hazardní hráč
75%
Barva peněz
Barva peněz
70%
Kultovní dvojice filmů z prostředí biliárů zaznamenává prchavost štěstí a iluzi toho, že jedinec má díky tágu život pod kontrolou. Hazardní hráč se mění v psychologickou drobnokresbu muže, jenž se musí naučit dostávat rány poté, co byl zvyklý pouze vítězit. Neúspěch pracovního života se promítá do osobního; v přímém přenosu sledujeme pád sebevědomí. Vůně peněz pak tematizuje rozkol dvou generací, z nichž si každá tvrdohlavě stojí za svým, a odlišných přístupů ke kulečníku i respektu. Právě Barva peněz je zřejmě nejkrásnějším milostným dopisem kulečníkovým stolům a omamné atmosféře barů, kterou, pokud nejste hazardem lapení, budete milovat.
Barva peněz
Barva peněz | Touchstone Pictures

Krupiér

Krupiér
Krupiér
69%
Příběh z druhé strany gamblerské barikády vypráví Krupiér, jehož protagonista, znavený svým povoláním, hledá nové uplatnění. Čas ho stejně záhy zavleče zpět do velkých hracích domů. Tentokrát má však věci pevně v rukách a začne ohýbat pravidla. Sám se tak na druhé straně stolu stává gamblerem a do života získává tolik potřebný adrenalin, který z něj série zmařených životů vysedávajících u herních stolů postupně vysála. Snímek je sevřený krupiérovým nitrem, na jehož vnitřní monology a vyprávění jsme odkázaní. Zároveň se snaží psát knihu o sobě a podněcuje různorodé morální otázky. Pomalý thriller se podvratně zarývá pod kůži a díky podivné atmosféře udrží vaši pozornost.

Případ Mahowny

Případ Mahowny
Případ Mahowny
71%
Tendenčnímu vyobrazení stylového a elegantního podfukáře se vzpírá Případ Mahowny, jehož protagonista je naopak asociální a bezpáteřní zloduch s posedlostí hazardem. Motivací pro něj nejsou ani tak peníze jako výhra samotná, ačkoli nikdy nevyhrává. Zpronevěřil několik milionů dolarů banky a ocitá se v nekonečné smyčce podvrhů a proher. Film balancuje na hraně psychologického dramatu, strhujícího thrilleru a břitké komedie, která nikdy nedává najevo, kterou kartu zahraje v příštím záběru. Vítězí iracionalita a postupně se rozpíjející kresba závislosti v čele s neopakovatelným výkonem Philipa Seymoura Hoffmana.

Cincinnati Kid

Cincinnati Kid
Cincinnati Kid
70%
Morální rozpolcenost a nejvyšší partii pokerového světa sleduje suverénní Norman Jewison v temném thrilleru Cincinnati Kid, kde nastupující hvězda pokeru v podání Steva McQueena vyzve dlouholetého mistra, jehož ztvárňuje herec klasického Hollywoodu Edward G. Robinson. Mimo karetní drama tak film vytváří i paralelu mezi klasickým a novým Hollywoodem. Protagonista čelí nátlaku gaunerů, kteří jej nutí klíčový zápas prohrát. Snímek je hluboce sebereflexivní, s neobyčejně stylizovaným realismem.
The Cincinnati Kid
The Cincinnati Kid | Solar Productions

Poupata

Poupata
Poupata
68%
Tuzemská tvorba se k tematice hazardu nikdy příliš neobracela, pokud pomineme loňskou absurdní komedii Tři tygři: Jackpot či osobní linku klubového pokladníka seriálu Okresní přebor. Sociální drama z prostředí nelítostného prostředí průmyslové kraje Poupata prohlubuje beznaděj jedné rodiny, jejíž otec hraje automaty, v jejichž zářivých a kýčovitých barvách hledá štěstí. Nejvíc skličující je to, že už nemá snahu sám sebe změnit. Plně propadne své závislosti a vysedávání před automaty je pro něj každodenní potřeba, stejně jako dýchání.