• Filmy
  • Seriály
  • VOD
  • Žebříčky
  • Videa
  • Články
  • TV program
  • Osobnosti
  • Uživatelé
  • Kontakt
Automaticky

© 2023 Kinobox.cz

Hledat film, seriál...
  • TV program
  • Osobnosti
  • Uživatelé
  • Kontakt
  • Filmy
  • Seriály
  • VOD
  • Žebříčky
  • Videa
  • Články
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka
•7. 7. 2021, 10:55

Pět důvodů, proč je 2012 nejlepším katastrofickým filmem posledních let

pet-duvodu-proc-je-2012-nejlepsim-katastrofickym-filmem-stoleti
2012 | Columbia TriStar
2012 byl rok, který si prastará mayská civilizace spojovala s nevyhnutelným koncem světa. A nebyl by to Roland Emmerich, entuziastický režisér hitu Den nezávislosti, aby z tohoto jednoduchého námětu neuvařil dvouapůlhodinový epický biják, v němž se hroutí celá města a vybuchuje Yellowstonský národní park. 2012 je bezesporu šílenou podívanou, která fyziku a míru pravděpodobnosti zahání úmyslně do extrému, ovšem přes všechny pochybnosti jí nelze upřít neobyčejné filmové kouzlo. Existuje totiž minimálně pět důvodů, proč lze tuto typickou 'Emmerichovštinu' považovat za vůbec nejlepší a nejvyváženější katastrofický snímek po přelomu století.
2012 (2009): Trailer

Epické měřítko

Pokud jste viděli zmiňovaný Den nezávislosti, pak vás jistě nepřekvapí, že Roland Emmerich se nebojí dirigovat rozsáhlé akční sekvence a pracovat se stovkami digitálních záběrů. A 2012 je na tom velmi podobně. Některé efekty sice zcela neobstojí tvůrčím záměrům, jenže právě tvůrčí vize drží všechny ty epické scény absolutní destrukce pevně pohromadě. Divákovi jsou servírovány bortící se města, obří přílivové vlny, sopečné výbuchy a zemětřesení, přičemž všechny tyto výjevy nepostrádají ani auru respektu k zuřící přírodě, ani špetku nadhledu, který má v tomto případě vítaný ozvláštňující efekt.

Odvaha nebrat se vážně

516388d3b9cb2a9d3995f9ecf22cad1d93fc091e6
2012
Zatímco Den poté představoval veskrze vážné svědectví o možném příchodu nové doby ledové, 2012 si naprosto uvědomuje limity své serióznosti. Vše na pohled vypadá osudově a místy až děsivě, ale Emmerich točí v prvé řadě velkofilm pro celou rodinu, který se nebojí 'shodit' sám sebe - ať už díky postavě šíleného konspirátora Woodyho Harrelsona nebo samotnou náturou velkolepých akčních scén. Ty jsou úmyslně vystavěny ve formě 'úniků na poslední chvíli', čímž jednak posilují dramatický efekt, jednak pomrkávají na diváka a sdělují mu, že dílčí aspekty akce (například průjezd limuzínou skrze řítící se prosklený mrakodrap) nemá brát vůbec vážně. V celém filmu nevidíme krev ani násilí, a přestože mimo záběr umírá takřka celá lidská populace, příběh je v prvé řadě rodinnou blockbusterovou zábavou - a přitom nikdy neztrácí zmiňovanou osudovost a celistvost.

Komplexní rozvrstvení postav a jejich motivací

Stejně jako v případě skvělého Dne nezávislosti, i v 2012 přináší Emmerich nesmírně vyvážený a bohatý fikční svět, který propojuje komplexní a přehledná síť důležitých lidských aktérů. Hrdinové filmu jsou převážně osoby, které mají okamžitý přístup k tvrdým datům a které informují diváka o možném či nevyhnutelném vývoji. A v centru pak stojí dynamicky se přesouvající skupinka kolem protagonisty Johna Cusacka, jež publikum provádí jednotlivými epickými atrakcemi a na vlastní pěst směřuje za záchranou, kterou 'vrchnost' obstarává. Postavy, rozeseté po všemožných koutech hroutícího se světa, navíc pojí přátelské či příbuzenské pouto, tudíž se posiluje jejich propojení a vyprávění hladce zprostředkovává jejich komunikaci. 2012 zkrátka přináší konec světa, jak jej známe, z neomezené perspektivy, již zprostředkovávají hrdinové ve všemožných společenských sférách. A tudíž navzdory dlouhé stopáži nenudí a udržuje si silné dílčí motivace.

Obsazení a kvalitní postavy

0125f6534477e795f5b73ee1127c9bdac61c
2012 | Columbia TriStar
Problémem katastrofických filmů často bývá, že se nesejde úplně sympatická parta herců a že vedlejší postavy jsou minimálně bezkrevné a do počtu. Zde se ovšem sešla skupina snadno zapamatovatelných a poměrně renomovaných hereckých tváří, a divák by neměl mít problém 'usledovat' jakoukoli dějovou linii jen zásluhou zajímavě vykreslených charakterů. A to je o to důležitější, že některé postavy mají primárně informační funkci a nahlas vysvětlují možné scénáře, popřípadě zastávají negativní vládnoucí pozici a musí se chovat jako morální padouši - a tím už se dostáváme k poslednímu a velmi význačnému bodu.

Absence amerického patriotismu a centrismu

Či lépe řečeno 'pošlapávání hrdé politiky hollywoodských příběhů'. Zatímco ve Dnu nezávislosti byly Spojené státy vybarveny jako zásadní centrum odboje a rozhodující jiskra v zažehnutí lidského povstání, 2012 má na americký přínos poněkud střízlivější a satiričtější pohled. Důležitý vládní papaláš, jenž organizuje záchranný program, je typickou figurou samolibého a nesolidárního politika, ústřední skupinku postav zachraňuje soukromý letoun ruského oligarchy a samotná 'Noemova archa' se nachází v Číně, tedy v moderním průmyslovém a hospodářském centru. Tímto procesem se rovněž rozbíjí zažitá klišé katastrofických příběhů, pracujících s kultem nedotknutelného filmového hrdiny - zde se všichni snaží pouze přežít a konzervovat zbytky naší civilizace, což Emmerich narušuje až v posledním a zbytečně protahovaném aktu. 2012 je v součtu ohromně poctivým hollywoodským řemeslem, které s vlastní hloupostí manipuluje s nevídaným citem a láskou, jaké všichni novodobí žánroví konkurenti postrádají - snad jen s výjimkou loňského překvapení s názvem Greenland: Poslední úkryt, které jde v lecčems proti proudu podobně jako Emmerichův výpravný spektákl.

Anketa


Související osoby

Woody Harrelson
Woody Harrelson
Roland Emmerich
Roland Emmerich
John Cusack
John Cusack

Související tituly

Grónsko: Poslední úkryt
64%
Grónsko: Poslední úkryt
  • Akční
  • Drama
  • iTunes
  • Google Play
  • Netflix
Den poté
70%
Den poté
  • Akční
  • Drama
  • Rakuten
  • Disney+
  • Google Play
  • +1
2012
64%
2012
  • Akční
  • Drama
  • iTunes
  • Google Play
Den nezávislosti
77%
Den nezávislosti
  • Akční
  • Dobrodružný
  • Rakuten
  • Google Play
  • Disney+
  • +1

Související články

Pět důvodů, proč je Útok z hlubin nejzábavnějším a zřejmě i nejlepším žraločím filmem od dob Čelistí.
Téma•8. 5. 2021
Pět důvodů, proč je Útok z hlubin nejzábavnějším a zřejmě i nejlepším žraločím filmem od dob Čelistí.
Recenze: Greenland: Poslední úkryt - po dlouhé době uvěřitelný film, v němž lidstvo čelí neblahému osudu dinosaurů
Recenze•16. 11. 2020
Recenze: Greenland: Poslední úkryt - po dlouhé době uvěřitelný film, v němž lidstvo čelí neblahému osudu dinosaurů
Den nezávislosti: Studio původně chtělo pro snímek mnohem dramatičtější název
Filmy•16. 11. 2020
Den nezávislosti: Studio původně chtělo pro snímek mnohem dramatičtější název

Novinky na Kinoboxu

Film a architektura nabídne bohatý program, doprovodné akce i výjimečná místa projekcí
Festivaly a ceny•23. 9. 2023
Film a architektura nabídne bohatý program, doprovodné akce i výjimečná místa projekcí
Pomáhal Formanovi, Svěrákovi, Menzelovi i Kleinovi. Václav Šašek zemřel v 89 letech
Téma•22. 9. 2023
Pomáhal Formanovi, Svěrákovi, Menzelovi i Kleinovi. Václav Šašek zemřel v 89 letech
Všichni chtějí do vesmíru. Fandové sci-fi míří na jubilejní ročník festivalu Future Gate
Festivaly a ceny•22. 9. 2023
Všichni chtějí do vesmíru. Fandové sci-fi míří na jubilejní ročník festivalu Future Gate

Anketa


Automaticky

© 2023 Kinobox.cz

Filmy
  • Filmy online zdarma
  • Novinky v kinech
  • Filmy na Netflixu
  • Filmy na HBO Max
  • Filmy na Disney+
  • Filmy v televizi
Seriály
  • Seriály na Netflixu
  • Seriály na HBO Max
  • Seriály na Disney+
Žebříčky
  • Nejlepší filmy 2023
  • Nejlepší filmy 2022
  • Nejlepší seriály 2023
  • Nejlepší seriály 2022
  • Nejlepší VOD filmy
  • Nejlepší VOD seriály
Videa
  • Nejnovější trailery
  • Populární videa
  • Videorecenze
Články
  • Nejnovější články
  • Recenze
Kinobox
  • Kontakt
  • Tiskové zprávy
  • Podmínky užití
  • Zpracování os. údajů
  • Nastavení cookies
  • Disclaimer