„Násilné období, které neskončilo.“ Tvůrci hitu Kdysi dávno v Americe šli po stopách hořké pravdy

„Násilné období, které neskončilo.“ Tvůrci hitu Kdysi dávno v Americe šli po stopách hořké pravdy
Kdysi dávno v Americe | Netflix
„Věříme, že lidé, pokud chtějí pochopit, kde jsme dnes, by se měli podívat, kde jsme byli tehdy,“ prohlásil režisér netflixovského hitu Peter Berg ještě před premiérou, která na Netflixu proběhla 9. ledna. Tím „tehdy“ má na mysli formování dnešních Spojených států před občanskou válkou, což tvůrci ze všeho nejvíc považují za extrémně násilný proces. Berg s výkonným producentem Ericem Newmanem za tímto účelem oslovili scenáristu Revenanta Marka L. Smithe, jenž původně zamýšlený projekt ve stylu Jeremiaha Johnsona přetvaroval ve vrstevnatou oběť lidskosti na oltář mocenské kolonizace.
Kdysi dávno v Americe
Kdysi dávno v Americe
  • Netflix
84%
Masakr vedený mormonskými extremisty pod železnou rukou guvernéra Brighama Younga (Kim Coates), o němž tvůrci stejně jako většina Američanů do té doby neslyšeli, slouží jako sytič příběhu, který zkoumá jeho regionální, psychologické i morální následky. „Jakmile jsme začali s výzkumem, pochopili jsme, co se dělo mezi domorodými kmeny (Šošoni, Paiutové, Uti), mormony a americkou armádou, která se snažila mormony vyhnat a zároveň působila problémy domorodcům,“ líčil Berg. Podle něj rozhodně nejde o jediné násilné období americké historie, ale právě soudobou krutost si se Smithem přáli prozkoumat.
Kdysi dávno v Americe: trailer | Netflix
„Jsme spisovatelé a filmaři, a jednou z našich schopností je představit si, jak to násilí mohlo vypadat a jaké to bylo,“ pokračoval režisér válečného akčňáku Na život a na smrt nebo katastrofického dramatu Deepwater Horizon, jenž současně přiznal, že i díky dřívějším zkušenostem zná pomyslnou hranu. Navzdory původním záměrům tak pokaždé nesměřoval za nejdrsnějšími detaily například v záležitostech přítomného násilí na ženách. Své si během šesti epizod prožije zejména protagonistka Sara v podání Betty Gilpin, již se synem a indiánskou dívkou eskortuje na západ samotářský lovec Isaac (Taylor Kitsch). Její nejtěžší chvilky po přepadení zaostalými zálesáky nakonec nevidíme, musí tak pracovat jen mnohdy hrůznější představivost.
Další ženskou postavou je mormonská manželka Abish (Saura Lightfoot-Leon), která úvodní masakr přežije a skončí v zajetí šošonského válečníka Rudého Pera (Derek Hinkey). „Chtěli jsme se vyhnout zobrazování celého útoku, což je strašný zážitek. Větší výzvou pro mě bylo ukázat, jak by se žena zotavovala z takové zkušenosti a musela pokračovat dál,“ popisuje úlohu přeživších Berg, jenž stejně jako Newman usiloval o autentičnost. „Westerny, na kterých jsem vyrůstal, jsou do jisté míry sterilní verzí toho, co bylo neuvěřitelně násilné období. Název American Primeval odkazuje na počátky toho, kým jsme. Bylo to období, které svou brutalitou nikdy opravdu neskončilo,“ přitakává producent, podle něhož je masakr na Meadows Mountain jedním z těch děsivých momentů historie, kterou jsme si zvykli koncipovat jako pulp nonfiction – tedy zachycování skutečnosti atraktivní surovou dramatizací.
Kdysi dávno v Americe
Kdysi dávno v Americe | Netflix
Kdysi dávno v Americe taktéž zintenzivňuje dopad na publikum svou přímočarou syrovostí bez pozitivních barev. S postavami zkrátka prožíváme boj o přežití i s obroušeným dějovým melodramatem, což dle domorodé konzultantky Julie O'Keefe paradoxně způsobilo zmírnění všeobecné krutosti. „Když historii obrušujeme, přicházíme o spoustu toho, kým skutečně jsme. Všechny naše komunity a kultury měly nějakou formu boje. Seriál je ve skutečnosti mírnější, než jaká byla tehdejší realita. Všichni jsme bojovali o přežití, nikoliv o dobrý život.“
Postavy Sary a Isaaca jsou dle Newmana smyšlenými „kompozity lidí, kteří touto oblastí v té době prošli.“ Tvůrci ale potřebovali také osvícenější hlas, který jim poskytl kapitán Dellinger (Lucas Neff), vytvořený v procesu výroby. „Je to východňan, absolvent West Pointu a důstojník armády Spojených států, který do tohoto šílenství vnesl určitý vhled a introspekci. Slouží tak trochu jako komentátor dění. Jeho postava je založena na Johnu Gunnisonovi, který v této době přišel na západ, pozoroval domorodce i mormony a měl osvícený pohled na situaci. Nakonec mormoni usoudili, že je zradil, a zabili ho. Nechci tím naznačovat konec Dellingerovy postavy, ale z toho vyplývá důležité poselství: lidé s otevřenou myslí zde nejsou vítaní.“
Seriál tak aplikoval rozdílné perspektivy lítého boje o přežití v okolí pevnosti Fort Bridger, již jako poslední baštu stability spravuje reálný osadník Jim Bridger (Shea Whigham). Ten ale nemá prostředky, aby vzdoroval politické a ideologické palebné síle vychytralého Younga. „Hraničáři, jako byl Bridger, ustupují ideologům, jako byl Brigham Young, kteří dokázali sjednotit mnoho lidí. A samozřejmě domorodá složka byla zásadní — skutečné kmeny, které dodnes existují, i když již zdaleka ne v takovém stavu, v jakém byly tehdy — aby bylo možné vyprávět tento příběh o boji za to, čím se toto místo stane,“ podtrhl Newman.
Kdysi dávno v Americe
Kdysi dávno v Americe
Kdysi dávno v Americe
Kdysi dávno v Americe
Kdysi dávno v Americe
Vznikl organický portrét doby, v níž lidský život byl chabým ekvivalentem půdy, na které mohl vykrvácet. „Náš přístup spočíval v tom, že jsme se snažili představit tyto různé skupiny jako nejednoznačné a nuancované komunity. Jde o různé rozdílné skupiny — různé domorodé kmeny, různé mormonské osadníky, pionýry, horaly a americkou armádu — všechny bojovaly o přežití. A právě v tomto boji o přežití narážely na jiné skupiny, které se také snažily přežít, protože nikdo neměl pocit, že by v tomto prostoru bylo dost kyslíků,“ dodal Berg.
Mnozí diváci ostatně souhlasí, že popadat dech je u Kdysi dávno v Americe místy složité. Série se stala globálním hitem, dosud patří k nejlépe hodnocených originálním počinům Netflixu a můžete se podívat, jak si stojí v žebříčku nejlepších historických seriálů podle uživatelů a uživatelek Kinoboxu.
Zdroj: The Hollywood Reporter