Bláznivě aspiruje na nejlepší komedii roku. Ukazuje hranou verzi V hlavě pro dospělé
Bláznivě | Film Europe
Naprostí cizinci už se dají v rámci konverzaček pasovat na moderní klasiku, už jen z důvodu neskutečného množství zahraničních remaků. Režisér Paolo Genovese natočil svižnou konverzačku s uvěřitelnými a lidskými postavami, trefnými dialogy a přesným rozebráním vztahových problémů. Těchto prověřených prvků a své typické odlehčené atmosféry se tvůrce držel i v následujících titulech, i když např. romance Superhrdinové, která před pár lety otevírala karlovarský festival, byla totální trefou mimo. Jeho novinka Bláznivě naštěstí jasně ukazuje, že když se mu podaří ověřené ingredience správně namíchat, pořád z toho může být obrovská porce zábavy.
Ono přirovnání k pixarovce V hlavě není náhodou. Bláznivě je v podstatě hranou variací, italský počin ostatně vznikl v koprodukci s Disney+. Jen tentokrát princip oživených myšlenek v naší hlavě dostáváme v daleko dospělejším hávu a během jednoho zásadního večera – prvního rande. To proběhne mezi Pierem a Larou, která pozve potenciálního milého rovnou na večeři do svého bytu.
On je rozvedený a stará se o malou dceru, ona měla dosud na vztahy smůlu a často skončila se ženáči. Nervozita během večera pracuje, je plná rozpačitých konverzací a situací, na něž se musí vždy adekvátně reagovat. Naštěstí na to nejsou hrdinové sami – mají totiž v hlavě nejrůznější stránky své osobnosti, jež vždy vezmou věci rády do svých rukou. Ne vždy je to ale ku prospěchu věci.
Bláznivě: trailer | Film Europe
Poměrně jednoduchý a přímočarý námět je tu využit k zobrazení všemožných trapných situací z prvního rande, typických small talků či vztahových peripetií. Dochází však zejména ke střetu mužského a ženského pohledu na věc, který je efektně zobrazen už prvotním zobrazením jednotlivých myslí a osobností, mezi nimiž nechybí samozřejmě racionální, citlivé, vášnivé či feministické já.
Už úvodní dilema s výběrem kondomů dává najevo, že Genovesovy vnitřní pochody budou mít k roztomilým emocím ze zmiňované pixarovky zatraceně daleko a tvůrce se nebojí během svižných 97 minut zabrousit takřka do každého vztahového aspektu – dojde tedy i na řešení osobních tajemství či sexuálních zkušeností. Scénář srší roztomilými a neodolatelnými nápady a ukáže divákům i marihuanové opojení či jedno z nejvtipnějších použití skladby od Queen za poslední dobu.
Genovese dokáže jednotlivé rozdíly v myšlení, střety pohlaví i tradiční názory znovu znázornit velice trefně, divácky chytlavě a především zábavně. Scénář hezky pracuje s motivem postupu večera a vrší jednu vtipnou situaci za druhou, dokáže výtečně a úderně prostřihávat mezi jednotlivými „hlavami,“ chrlit hlášky, prokázat neskutečný komediální timing a znovu dodat také správně sympatické postavy, jimž budete držet palce. Mezi Pilar Fogliati a Edoardem Leem to navíc jiskří, díky čemuž funguje snímek i po romantické stránce, a jednotlivé osobnosti asi nemohly být vybrány lépe.
Dá se Bláznivě vůbec něco vytknout? Asi jen zbytečně doslovný a příliš dlouhý vysvětlovací závěr, v němž se vlastně jen shrne všechno, co už bylo dříve řečeno. Jinak ale Genovese zase jednou dokázal vytěžit svůj koncept na maximum a natočil komediální jednohubku, která je přesně odkoukaná ze života, servíruje několik zábavných i citlivých momentů a pozná se v ní každý člověk s randícími či vztahovými zkušenostmi. Kéž by každá komedie dokázala vytěžit svůj nápad s takovým tvůrčím zápalem a pozitivní náladou jako tento kousek.
Ano, příběh Bláznivě je svým způsobem strašně přímočarý a předvídatelný, během sledování to ale bude vadit málokomu. Genovese znovu prokazuje komediální cit i čuch na kvalitní vztahovky a servíruje svižnou a divácky vděčnou komedii, u které zkrátka nejde nemít úsměv od ucha k uchu. Zasloužený divácký miláček nejen letošního karlovarského festivalu.