Démon ve mně na to jde jinak. Horor dle indické mytologie odráží hrůzu z prolínání kultur

Démon ve mně | Neon
Dutta rovněž vycházel z vyprávění svého dědečka o zlé bytosti chycené ve sklenici, kterou s sebou prý neustále nosil jeho dávný indický přítel. Hinduistická mytologie je rozsáhlá a démon Pishach v ní zaujímá zvlášť znepokojivé postavení. Pekelné stvoření s apetitem po syrovém mase a lidských duších, jež z jedinců vysaje po jejich dlouhodobém trýznění, zároveň přiživuje i oslabuje lidská víra a sounáležitost. Stává se rozhodující zkouškou dospělosti pro středoškolačku Sam (Megan Suri), která válčí s matkou (Neeru Bajwa) uctívající indické tradice a ve škole se marně pokouší navázat kamarádské vztahy.
Démon ve mně
Démon ve mně
50%
Delší dobu se nebaví ani s dřívější indickou kamarádkou Tamirou (Mohana Krishnan), která školní budovu obchází s úzkostným pohledem a se sklenicí. Chce se svěřit Sam, jenže ta je z jejího podivného vystupování před ostatními studujícími otrávená a skleněnou nádobu rozbije. Strašlivou chybu si uvědomí až tehdy, když Tamira zmizí a její sny začne okupovat monstrum s pařáty a svítícíma očima.
Démon ve mně: 2. trailer | NEON

Obrácená démonizace zobrazených světů

Příběh spočívá na protagonistce rozpolcené mezi dvěma světy, přičemž jejich démonizace je překvapivě obrácená. Vše zlé z pohledu Sam vyvěrá z její opuštěné domoviny, odkud Pishach přicestoval. Ona sama nemůže za to, že její rodina skončila ve Spojených státech. Nevidí tedy důvod brát si k srdci matčinu kritiku, že sotva mluví jejich rodným jazykem a nejeví zájem o tradiční zvyklosti. Sam například uteče na venkovní párty, kam ji pozval školní playboy Russ (Gage Marsh), přímo z důležitého svátku připomínajícího mytologické vítězství nad zlým indickým démonem.
Poznáváme, jak se může v kritické fázi dospívání cítit člověk, jenž kvůli okolní kultuře pociťuje odcizení nejen ve škole, ale rovněž doma. A to prostřednictvím duchařského hororu o bytosti, která možná pramení z východního folklóru, ale jinak připomíná tisíc a jednu variaci též hrozby v americké kinematografii. Nebavíme se o designu monstra, které většinou zůstává skryté a v celé své kráse se ukáže až v úplném závěru. Spíš o tom, jak Dutta vcelku originální základní tvar příběhu protahuje známými zápletkami, jež občas imitují i nedávné hororové hity.
To na jednu stranu není špatně. Démon ve mně by mohl být žánrovou učebnicí k tomu, jak vystavět podobná schémata o prolínání dvou odlišných kultur. Příběh většinou nepůsobí hloupě, nezanechává zbytečné otazníky a přijímá úzkostnou surreálnou auru, kdy občas hned nerozeznáme realitu od snění. Dutta si bezpochyby pročítal Freudův výklad snů a zde jej aplikuje trochu méně okázale než Noční můra v Elm Street, která pracovala s motivem kolektivní viny.

Když schází Nemesis

Jenže současně zde schází Freddy Krueger. Tedy charismatická a charakteristická Nemesis, která by ospravedlnila maximální příklon k žánrovým klišé. Hrdinka stejně jako v nedávné Pavučině nachází podporu v empatické učitelce (Betty Gabriel), která vidí do duší svých studentů a studentek. Podobně jako v Kostlivci a bezpočtu dalších filmů Sam musí setřást svou bázeň v polorozpadlém domě s počmáranými zdmi a děsivým sklepem, kde démon už dříve udeřil a způsobil v okolí diskutovanou tragédii.
Démon ve mně
Démon ve mně | Neon
Sam hodlá pomoct pohřešované Tamiře a všichni, kdo jí pomáhají, se ocitají v nebezpečí. Publikum přitom dopředu tuší každý zvrat a nemůže se spoléhat na pohlcení dusivým napětím, které Duttovi budovat nejde. Málokdy totiž vymyslí kreativní scénu, kterou bychom už neviděli jinde a v níž bychom se skutečně báli o život jakékoli postavy. K tomu je prostor až ve finále, kdy Sam konečně přijme rodinné tradice a do popředí se definitivně prodere její zodpovědnost vůči blízkým, která nesmí zhynout v žádné sebevíc démonizované kultuře.
Snímek nakonec vysekne poklonu i původnímu Vymítači ďábla a připomene hlavně letní hit Mluv se mnou, v němž hrdinka převzala úlohu současně posedlé i zachránkyně. Ambivalentní ukončení dobře rezonuje s myšlenkami o protichůdných kulturách, které se vzájemně požírají, a učiní ze Sam silnou hororovou protagonistku. Stále však platí, že její příběh mnohem víc funguje v symbolické a sociální než hororové rovině. Jedná se o relativně přístupný film, který nás děsí zejména minimalistickým soundtrackem, bubákem ve skříni či prostorovými hrátkami s neviditelným stvořením.
Ani v jednom aspektu přitom nedosahuje úrovně jiných reprezentativních hororů jako zmíněný Kostlivec nebo Neviditelný, v nichž byl styl nápaditější. Démon ve mně si však nezaslouží zatracovat kvůli tomu, jak často nenápadně a nenuceně deklamuje své sdělení v nadčasovém příběhu, v němž vězí dostatek uvěřitelné psychologie. A to většina diváků a divaček těžko docení kvůli nefunkčnímu napětí a tradičně za vlasy přitaženému závěru, v němž se jinak zabijácký démon s křehkou hrdinkou jen neškodně fackuje.
65%
Hollywood dopřává světla reflektorů hororovým tvůrcům ze všech koutů světa. Démon ve mně je zajímavým spojením indických a amerických tradic z pohledu přistěhovalců. Režisérova sociální anamnéza se však příliš překlápí do klišé, která nevyznívají jako pocty, nýbrž jako stylisticky nevýrazné opisování.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka
Podívejte se na žebříček nejlepších hororů podle hodnocení uživatelek a uživatelů Kinoboxu.