Smrtonosná Jennifer Lopez chrání dceru v akčňáku Matka, který prohlubuje mizérii Netflixu

Matka | Netflix
O třiapadesátileté herečce a zpěvačce Jennifer Lopez poslední dobou hodně slyšíme v souvislosti s obnoveným vztahem s Benem Affleckem. „Bennifer“, jak internetová komunita páru přezdívá, si v průběhu týdne připsala hned dvě filmové premiéry vzdávající poctu tradičním žánrovkám. Zatímco Affleckův Hypnotik uváděný v kinech prokázal hravost a kreativitu, netflixovská Matka se těmto pozitivním atributům vyhýbá.
Matka: trailer, české titulky | Netflix
Už příběh o bývalé elitní odstřelovačce, která se zapletla se zkorumpovanými muži, před nimiž musí ochraňovat sebe a především svou dospívající dceru, moc originality nepobral. A pustíte-li si před projekcí trailer, u závěrečných titulků filmu budete zaskočení, jak málo překvapivého si tvůrci ušetřili. Niki Caro a scenáristická trojka Andrea Berloff (Pekelná kuchyně), Peter Craig (The Batman) a Misha Green (Lovecraftova země) poskládaly formuli, která v mantinelech svého žánru možná  obstojí, ale obdobně pojatá dražší béčka jako Dlouhý polibek na dobrou noc proti ní vyznívají jako Občan Kane.
Matka nijak nezastírá, že téma předeslané samotným názvem je pro příběh alfou i omegou. Lopez hraje bezejmennou zádumčivou ženu s bolestivou minulostí, která nemůže plnit to jediné, o co v životě opravdu stojí – být matkou své dceři Zoe (Lucy Paez), již vychovávají pěstouni pod dohledem FBI. V patách má bývalé kolegy a milence Adriana (Joseph Fiennes) a Hectora (Gael García Bernal), jimž překazila nehumánní kšeft. Oba muži neváhají unést Zoe a využít ji k tomu, aby matku vylákali z její odlehlé aljašské skrýše.
The Mother
The Mother | Netflix
Film trvá 117 minut, během nichž vystřídá dvě zásadní lokace na Kubě a na Aljašce. Na to, že mateřské povinnosti v něm vykonává drsná akční hrdinka, která dcerku na dvanácté narozeniny posadí za volant a dá jí do ruky pušku, akční scény nestojí za řeč. Zatímco třeba Vyproštění, v němž se ochranářského poslání ujal Chris Hemsworth, nabídlo fyzicky vyčerpávající inscenace, Matka chce být rodinným dojákem obtěžkaným hromadou mrtvol, přes které musí ústřední dvojka kráčet vstříc vykoupení a klidu.
Na očekávatelný vývoj se polopaticky šroubují vzpomínkové scény z „minulého života“ protagonistky. To, co Clint Eastwood trpělivě vykresloval v celém průběhu Amerického snipera, tedy že po návratu z boje mariňáky nečekají přívětivé podmínky, tu Lopez mezi řečí sdělí pomáhajícímu agentovi FBI (Omari Hardwick). Podobně jako třeba kultovní Komando se Matka tváří jako akční podobenství o tom, jak morálně pochybná či traumatická práce narušuje rodinné dobro.
Matka
Matka
58%
Na tom by nemuselo být nic špatného, kdyby postavy vyzařovaly život. Lopez se v rozhovorech s dcerou láme hlas, ale pořád vidíme jen drsňačku s úkolem zabít padouchy a vrátit Zoe do bezpečí. Na tomto dilematu mezi emocemi a pragmatickou ochranou možná příběh stojí, ale co naplat, když strojově směřuje k akčnímu zadostiučinění a emoce v něm pro samá klišé nefungují. Možná jde o krajní asociaci, ale kdyby se Komando snažilo působit dramaticky a vážně, asi by šlo o srovnatelně beznadějný pokus.
Lopez likviduje bandu anonymních protivníků, z nichž vyčnívají dva záporáci jako z bondovek. Fiennes s popálenou tváří dostane trochu víc prostoru, avšak jeho motivace jsou silně poddimenzované a neodpovídají krutým činům. Ty slouží k tomu, abychom s hrdinkou snáz sympatizovali. Bernal, jenž v nedávném marvelovském speciálu Vlkodlak: Noční lovec předvedl mohutné charisma, je pro změnu kompletně nevyužitý a zbytečný.
The Mother
The Mother | Netflix
Caro, která po magickém Pánovi velryb natočila i povedené emancipační drama Její případ, režíruje velice nudně. Až si jeden říká, zda Netflixu neřídí tvorbu umělá inteligence a věhlasní tvůrci neshrábnou výplatu jen za to, že projekt ponese jejich podpis. Jediným výraznějším stylistickým prvkem je opakované rozostřování pozadí. Rovněž automobilová honička v kubánské Havaně působí tak genericky, že nezjevit se na scéně škoďácká fabia, počet podnětů hodných zmínky by se rovnal nule. Jen sem tam problikne ostřejší násilí a krev a v závěru přijdou na řadu oblíbené sněžné skútry snímané roztřesenou kamerou.
Lidsky film pookřeje ve druhé polovině, kdy se matka s dcerou sbližují v zasněženém přírodním útočišti. Ale i tehdy platí, že kdybyste se na půl hodiny zvedli z gauče, šli pověsit prádlo a přišli se podívat až na závěrečnou dvacetiminutovku, nic podstatného by vám neuniklo. Sledovat filmy z pohodlí domova, kde možná rozptýlení neznají mezí, si často žádá obdivuhodně smrštěnou dávku pozornosti. A Matka je přesně tím filmem do obývacích pokojů, který můžete v klidu sledovat jen poočku a jenž bude mít dobrou sledovanost, protože na plakátu je Jennifer Lopez se zbraní. Klidně si udělejte tu radost a ignorujte ho.
40%
Ačkoli obsazení a tvůrčí tým vzbuzují naděje, Matka spadá k těm nejrutinnějším ambiciózním dílům Netflixu. Ženské hrdinky už životněji, nápaditěji a emocionálněji vytvarovala řada jiných filmů a 117 minut je pro takto šablonovitý děj hrozně moc. Snímek nevýrazný a nadbytečný v takřka každém ohledu.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka

Kinolog, Sisu: Důchodci vládnou filmovému světu. Kam zmizeli všichni mladí akční hrdinové?