Další díl hororu Evil Dead láká na brutality pomocí nůžek i struhadla, jenže krví humor nenahradíš

Smrtelné zlo: Probuzení | Warner Bros.
Hned v úvodu se po lese ikonicky rychlým způsobem pohybuje kamera. Jako zkušení diváci a divačky série Evil Dead, jež započala v roce 1981 nízkorozpočtovým hororem Lesní duch (známým též jako Smrtelné zlo), víme, že si prastaré démonické zlo hledá oběť, kterou by mohlo posednout. Namíří si to k nic netušící dívce zabrané na břehu jezera do čtení knihy a… my zjistíme, že se jednalo pouze o dron pilotovaný jejím známým. Sympaticky podvratný úvod láká na to, že bychom se tentokrát mohli dočkat něčeho trochu jiného. Jenže opak je pravdou a pod lehce obměněnou fasádou se skrývá zcela nepřekvapivé jádro.
Smrtelné zlo: Probuzení | New Line Cinema

Cesta k novému zlu

Před dekádou se po mnoha odkladech podařilo uvést remake Smrtelného zla, a to pod názvem Lesní duch. Pod dohledem duchovních otců slavné hororové série režiséra Sama Raimiho a herce Bruce Campbella se režie velmi kompetentně chopil Fede Alvarez a představil nesmírně krvavou a našlapanou jízdu, které sice scházel humorný nadhled původní Raimiho trilogie, řemeslné kvality a působivost výsledku to však vykompenzovaly. 30. výročí uvedení prvního Smrtelného zla do kin se tedy podařilo oslavit důstojně a v tu chvíli nikdo nepočítal s tím, že další film se objeví až na další jubileum.
Po úspěchu Alvarezova remaku se totiž vyrojilo množství nápadů na pokračování, reálně se však natočily pouze tři sezóny seriálu Ash vs Evil Dead, jež zároveň posloužily jako rozlučka Campbella s jeho nejpopulárnější rolí Ashe Williamse. Raimi se zatím věnoval dalším projektům a během příprav antologie 50 States of Fright si zjevně padl do oka s mladým Leem Croninem.
Smrtelné zlo: Probuzení
Smrtelné zlo: Probuzení
65%
Irský režisér a scenárista natočil několik hororových kraťasů, přispěl do povídkového snímku Minutes Past Midnight a v roce 2019 uvedl svůj celovečerní debut The Hole in the Ground. Horor o podivně se chovajícím chlapci a jeho matce se dočkal spokojených ohlasů, a tak dalším logickým krokem v Croninově kariéře bylo zpracování náročnějšího materiálu. Slovo dalo slovo a Cronin dostal za úkol přispět do populární franšízy.
Soudě dle spokojených zámořských recenzí se mu to podařilo. Snímek Smrtelné zlo: Probuzení se měl původně dočkat premiéry jen na streamovací platformě HBO Max, ale úspěšné testovací projekce přiměly hlavouny Warner Bros. k nasazení do kin. A to je dobře, jelikož přehlídka krvavých brutalit a především uši drásajících zvuků si kvalitní prostředí zaslouží. Ale kromě zdařilého hororového řemesla toho Probuzení mnoho nenabízí a nelze se ubránit pocitu, že celý projekt je vlastně docela zbytečný.
smrtelne zlo probuzeni
Smrtelné zlo: Probuzení | Warner Bros.

Jiné místo, stejné principy

Tentokrát se neocitáme v lese a nesledujeme skupinku mladých lidí, kteří otevřením obávané Knihy mrtvých nevědomky uvolní do světa krvelačné démony. V centru dění je jedna chudá losangeleská rodina, která… otevřením obávané Knihy mrtvých nevědomky uvolní do světa krvelačné démony. Ellie (Alyssa Sutherland) po nedávném odchodu manžela zůstala sama na výchovu tří dětí, puberťáků Bridget (Gabrielle Echols) a Dannyho (Morgan Davies) a malé Kassie (Nell Fisher). Do jejich bytu v rozpadajícím se činžáku přijede Elliina mladší sestra Beth (Lily Sullivan), čerstvě těhotná bedňačka jedné rockové kapely.
V důsledku nenadálého zemětřesení Danny objeví v podzemní kryptě ukrytou Knihu mrtvých, kterou se navzdory varování Bridget i zdravého rozumu rozhodne prozkoumat. Démon nejdříve posedne Ellie a dosud nezodpovědná Beth se musí vypořádat se záhrobním nebezpečím a ochránit své příbuzné. Ze zaměření na rodinná témata však nic podstatného nevyplyne, určitě nemá smysl hledat nadinterpretace o krizi moderní rodiny; nanejvýš můžeme více soucítit s emočními vazbami mezi příbuznými než mezi kamarády jako v předchozích dílech.
smrtelne zlo probuzeni
Smrtelné zlo: Probuzení | Warner Bros.
Místo chaty v lese tedy máme městský byt, přesto je prostor od ostatních obyvatel Los Angeles důsledně izolován. I pravidla hry zůstávají v podstatě stejné – snad jen víc než kdy dřív bije do očí jejich absence. Ono titulní Smrtelné zlo je totiž v podstatě všemocné a nepřemožitelné, přesto občas dle rozmaru scénáře nedovede rozbít dveře či smysluplně zaútočit na bezbrannou postavu. Navíc lze docela dobře odhadnout, kdo z neozbrojené rodiny složené převážně z dětí nakonec přežije, takže ani z hlediska diváckému strachu o protagonisty film příliš nefunguje.

Humor tentokrát nechybí, ale…

Zato technicky se jedná bezesporu o špičku. Podle Cronina se během natáčení spotřebovalo kolem 6 500 litrů umělé krve a ve většině scén se s životodárnou tekutinou rozhodně nešetřilo. Tvůrci se nenechali omezit tím, že se ve filmu objeví dohromady asi jen tucet postav, z nichž může něco téct, a tak se démonická krev po vzoru Osvícení valí i z výtahu – přestože o její hmatatelnosti není pochyb. Potěší i o zapojení většiny nebezpečných propriet domácnosti, které nám jsou na začátku představeny, a samozřejmě nemůže chybět ani motorová pila. Chybí naopak Bruce Campbell, jehož hlas sice můžeme zaslechnout na nahrávce popisující detaily Knihy mrtvých, ale jako Ash se neobjeví ani v cameu.
smrtelne zlo probuzeni
Smrtelné zlo: Probuzení | Warner Bros.
Dalším problémem jsou pokusy o humor. O vědomé přepálenosti Raimiho trilogie nemůže být řeč a zpětně dává smysl, že Alvarez před deseti lety na vtipy raději rezignoval úplně – v aktuálním snímku si komediálních náznaků můžeme všimnout, vzhledem k neustálé snaze o seriózní hrůzu však působí nepatřičně a v případě některých rádoby drsných hlášek posedlé Ellie až sebeparodicky.
Výsledkem je tedy zbytečné a franšízu nikam neposouvající pokračování, které ale velmi dobře vypadá (a zní) a navzdory napsané kritice v rámci žánru funguje. Nabízí pár nápaditě brutálních scén a mnoho neurážlivě zpracovaných hororových klišé. To není málo, ale na dlouho promovaný a vyhlížený příspěvek do slavné série bychom přece jen měli uplatnit trochu přísnější měřítka.
55%
Motorovka, nelogické chování postav, hektolitry krve a pokusy o humor. Pro koho se jedná o dostatečnou charakteristiku série Evil Dead, ten může být s novým, řemeslně zdařilým pokračováním spokojen. Ale očekávat od Probuzení cokoli originálního se vyplatí ještě méně než číst si před spaním z Knihy mrtvých.
Mojmír Sedláček
Mojmír Sedláček