Tvůrci Tichého místa vyslali Adama Drivera bojovat s dinosaury ve filmu 65. A život si nenašel cestu
65 | Sony/Columbia Pictures
Kdo by odolal sci-fi, která sází na tajemnou zápletku, minimum herců a atraktivní prostředí doplňuje o silného nepřítele? Fungovalo to v Já, legenda s Willem Smithem i v Nevědomí s Tomem Cruisem a není důvod, proč by něco takového neprošlo Adamu Driverovi.
Hlavním hrdinou snímku 65 je pilot Mills (Adam Driver), který po nouzovém přistání na neznámé planetě nachází jedinou přeživší ze skupiny, kterou přepravoval – malou Kou (Ariana Greenblatt). Společně se pak vydávají k záchrannému modulu, jenž je jejich jedinou nadějí na to, že se dostanou domů. Bohužel nejsou na planetě sami. Téměř na každém kroku číhá nějaký prehistorický tvor, který by si rád z návštěvníků udělal svačinku.
Trailer: 65
65 (2023): Trailer
Sci-fi 65 je dílem tvůrců Scotta Becka a Bryana Woodse, kteří před pěti lety napsali horor Tiché místo. Ten sice v rámci žánru nenabízel žádnou revoluci, ale dobře pracoval se zvoleným tématem a šikovně nastiňoval pravidla nového světa. Snímek si vedl natolik dobře, že Beck s Woodsem tentokrát nejsou podepsáni jen pod scénářem, ale i pod režií. Podle všeho jim však zvolený dvojboj uškodil. Režijně funguje v 65 jen několik scén a scenáristicky je to podivuhodně nezvládnuté dílo, navíc doražené mizerně zvoleným marketingem.
Kde začít? V prvé řadě se zdá, že snímek prošel nějakou drastickou úpravou ve střižně. V úvodu například Mills dívku de facto potká hned dvakrát a dvojí expozice nedává absolutně žádný smysl, nemá oporu v příběhu (ve smyslu, že by něčemu sloužila) a vzhledem ke střídmé délce filmu (93 minut i s titulky) se spíše nabízí vysvětlení, že byly natočeny dva možné úvody, jak Mills Kou potká, a nakonec se z obou variant pro natažení stopáže slepil jeden celek.
65 | Sony Pictures Entertainment (SPE)
Podobně zmatečných momentů je ve filmu několik (cesta z tunelu, nevyužité otrávené kopí), a jakkoli samozřejmě nelze s jistotou říci, že ve filmu něco chybí, střih často postrádá logickou návaznost, a pokud nebyl na sílu krácený, o to hůře se jeví scenáristická práce Becka s Woodsem. Protože vyjma logických lapsů navíc pracují jen s dopředu čitelnými linkami a ani jednou se nesnaží nějak vybočit ze zajetých kolejí. Klasicky žánrově odvyprávěný příběh samozřejmě nemusí být na škodu, musí to ale například vyvážit formální stránkou.
Nekonečná příroda s občasným vpádem prehistorických tvorů však velkou parádu nedělá. Akce nikdy nestrhne a scénář postavám nedopřeje žádný zajímavý moment. A to je škoda, protože Driver a Greenblatt dělají, co mohou a v lepším filmu by šlo o památnou dvojici. V době, kdy celý svět žije propracovaným vztahem Joela a Ellie z The Last of Us, je však podobná šablona bez přidané hodnoty většinu času jen únavná. Jakkoli se herci snaží.
Nyní budou technicky vzato následovat spoilery, snímek nicméně vše, co budu v odstavcích níže popisovat, prozradí v prvních několika minutách. A navíc to zmiňuje i na plakátu.
65 | Sony Pictures Entertainment (SPE)
Sekundárním problémem filmu je jeho marketing a prezentace. A je zajímavé, že produkující studia Sony/Columbia Pictures zde vesměs opakují chyby jejich starší sci-fi Pasažéři, která také začíná nehodou vesmírné lodi. V Pasažérech byla nesprávně zvolená optika vyprávění (a tedy i propagace), kdy jsme od počátku věděli, že Jim (Chris Pratt) Auroru (Jennifer Lawrence) probudil, aby nebyl na lodi sám. Kdyby tento prvek z filmu vyšel jako překvapivá pointa, byl by výsledek mnohem působivější.
U 65 si studio evidentně vůbec nevědělo rady, takže v rámci PR textů a trailerů naznačuje opakování zápletky z Planety opic (hrdina se zničehonic ocitá na planetě v dávné/alternativní minulosti). Skutečnost je nicméně taková, že se film skutečně odehrává v době, kdy Zemi obývali dinosauři, Mills je mimozemšťan (ale mluví anglicky) a zkrátka má smůlu, že havaruje na naší matičce zemi v době, kdy ještě žádní lidé neexistovali.
A jakkoli o skutečné zápletce oficiální popis děje i trailery mlží, plakát obsahuje větu: „Před miliony let měla prehistorická Země návštěvu.“ Takže… asi podle všeho nespoileruji.
65 | Falcon
K čemu jsem se chtěl každopádně dostat; studio, zřejmě si vědomé slabého výsledku, vsadilo v rámci propagace na dinosaury. A to je chyba. Kdyby byl film propagován jako sci-fi, v níž hrdina přistane na tajemné planetě, kde ho cosi bude ohrožovat (ideálně s větším počtem přeživších, které by tajemný nepřítel následně mohl hodinu ve stínech vybíjet), mělo by odhalení, že jde o dinosaury a že jsme na prehistorické Zemi, skutečný dopad. Tahle nemá 65 v rukávu nic, krom sice pěkně vymyšleného, ale na míle dopředu čitelného finále.
Podobné filmy jsou pro mě vždy záhadou. Je jasné, že nešlo o levnou záležitost (úroveň efektů je velmi slušná), tvůrci nejsou žádní nezkušení amatéři, Adam Driver si možná nevybírá vždy nejsilnější projekty, ale rozhodně se snaží a zvolené téma je ideální pro divácký hit. Ale nic tu nefunguje. Proč se tak stalo, to se těžko odhaduje.
Osobně bych tipoval, že Beck s Woodsem svou první velkou šanci zkrátka neustáli a následně se někdo pokusil materiál zachránit ve střižně, ale nebylo z čeho brát. Výsledkem je šablonovitá, nezajímavá sci-fi plná klišé a chyb v návaznosti, která působí dojmem takových těch levnějších exkluzivních filmových produkcí, jakými svou knihovnu zahlcuje Netflix. A to není dobrá vizitka.
hodnocení: 40 %
Kinolog: Film, který zabil kariéru Brada Pitta. Dekadentní Babylon je pro otrlé znalce
Retro velkofilm Babylon odehrávající se ve 20. letech minulého století stál asi 80 milionů dolarů a je to jeden z největších komerčních propadáků roku. Jenomže má i nominace na Oscary a část recenzentské obce ho považuje za jeden z nejlepších „filmů o filmu“, jaké kdy vznikly.