Divnosvět je vizuálně krásný, jeho příběh je ale jedna velká vykrádačka

Divnosvět | Walt Disney Studios
Hlavními hrdiny příběhu jsou členové rodiny Cladeů, slavných dobrodruhů. Rodinným heslem je, že průkopnictví tě nakopne. Jenže to by se vám, tedy Jaegerovi Cladeovi, nesměl narodit syn Searcher. Jméno má sice náležitě badatelské (searcher znamená v angličtině hledač nebo pátrač), ale tím to končí. Nemá tak dobrodružnou duši jako jeho otec. Oba pocházejí z městského státu Avalónie, uvězněného uprostřed nepřekonatelných hor. Vývoj města a jeho obyvatel se nikam neposouvá a jejich životy jsou o neustálé těžké práci a žádném pokroku.
Všichni zdejší obyvatelé tedy věří, že jedinou cestou k lepší budoucnosti je překonání hor. Pokoušelo se o to již mnoho lidí, ale nikdo neuspěl. Ovšem Cladeovi věří, že se jim to konečně podaří. Jaeger a Searcher se tedy se svým týmem vydají na cestu a v jedné z horských jeskyní objeví záhadnou rostlinu, která vydává energii podobnou elektrickému proudu. Searcher je nadšený a věří, že je to trefa do černého a že možná pro Avalónii našli řešení. Jeho otec s tím ale nesouhlasí a rozhodne se ve výpravě na druhou stranu hor pokračovat sám.
Divnosvět | Disney
Od té doby již uplynulo dvacet pět let a z Avalónie se stalo rušné, životem pulzující město, jehož ulicemi se prohánějí vzducholodě od těch klasických až po ty ve tvaru vlaků a automobilů. Vše je poháněno energií z oné rostliny, kterou nazvali pando. Ze Searchera se stal farmář pěstující pando, má dospívajícího syna Ethana a energickou manželku Meridian. Ke štěstí mu už chybí jen to, aby se ve farmaření našel i Ethan, kterého ale zatím zajímají pouze deskovky, jež může hrát s kamarády, a probouzející se láska k příteli Diazovi.
Takže když se u nich na farmě objeví avalonská prezidentka Callisto se zprávou, že pando umírá a je potřeba ji zachránit, aby Avalónie opět neupadla do své nepokrokové podoby, neváhá a chce se přidat k otci, kterému se na výpravu naopak ani trochu nechce. Jejich cílem jsou kořeny rostliny hluboko pod povrchem. Zde musí zjistit, co se děje, a zakročit. Ke svému překvapení se ale ocitají uprostřed nového záhadného světa plného nebezpečí a roztodivných obyvatel. Zjistit, co se s jejich energií děje, nebude vůbec snadné, ale zato hodně překvapivé…
Divnosvět
Divnosvět | Walt Disney Studios
Režiséry Divnosvěta jsou Qui Nguyen (pro kterého je snímek filmovým debutem a je podepsaný i pod scénářem) a veterán Dan Hall, který má na kontě úspěšné snímky Raya a drak a Velká šestka. Není tedy velkým překvapením, že po vizuální stránce se nedá snímku nic vytknout. Divnosvět představuje nový, záhadný svět plný zvláštních bytostí, které jsou kombinací rostlin a zvířat známých z naší reality. Najdete tu tvory podobné lamám, housenkám, švábům, pterodaktylům, dinosaurům, rybám, motýlům, vážkám, chobotnicím a mnoha dalším, ale nemají oči ani ústa a často jsou propojené s rostlinnou složkou, díky které mají například křídla v podobě listů, místo hlavy pouze rostlinná vlákna atd.
Stromy tu dýchají a vypadají jako hroznové víno – co větev, to jedna kulička a po obloze se honí nadýchané mračné ryby. Vše je živé, hýbe se a vypadá jako vyrobené z blemcavé hmoty. Jenže je tu jedno velké ale. Ačkoli se na konci ukáže, že všechny tyto prvky jsou promyšlené a mají své opodstatnění, nemění to nic na tom, že příběh je jedna velká skládačka námětů z řady dalších filmů. Minutu po minutě zjišťujete, kde všude tvůrci své nápady sesbírali a slepili dohromady.
Divnosvět
Divnosvět | Walt Disney Studios
Což o to, sešité je to hezky, příběh má hlavu i patu, slušné tempo, je pěkně vystupňovaný a napínavý, ale pro dospělého jde o zklamání. Proč? Protože hlavní hrdina je farmář, který chce jen to, aby rodinná farma běžela dál a jeho syn pokračoval v jeho šlépějích (Hodný dinosaurus), nová Avalónie se všemi těmi vzducholoděmi je velmi podobná futuristickým městům z filmů Hayaa Miyazakiho (Laputa, Zámek v oblacích), cesta ke kořenům umírající rostliny pando až nápadně připomíná Verneovu Cestu do středu Země i s oním objevením nového světa, hrdina se musí vydat na záchrannou akci (Odvážná Vaiana), dojde i na odvěký boj mezi rodiči a dětmi ohledně jejich představ o životě (Rebelka, Coco, Jak vycvičit draka, Kung Fu Panda, Ratatouille). A to ani nemluvím o takových prvcích, jako že tvrdohlavý Jaeger musí ve finále nejdříve od zbytku své rodiny, která má jiný názor, odejít, aby se v kritické chvíli vrátil, nebo že úplně první příchod dědečka Jaegera na scénu je jako vystřižený z Komanda, jen místo se kolem sebe místo kulometu ohání plamenometem. Těch podobností je tu zkrátka až moc.
Pozor, spoiler. A co teprve, až dojdeme do finále. V něm totiž hrdinové zjistí, že onen nový svět není ničím jiným než živým organismem, uvnitř nějž se pohybují (legendární seriál Byl jednou jeden... život), a úplně na konci bohužel zjistíme to, co mě napadlo okamžitě, že oním živočichem není nic jiného než želva (Terry Pratchett)!
Divnosvět
Divnosvět | Walt Disney Studios
Navíc ani moc nefunguje ten post rodiny Cladeů. Snímek o nich hovoří jako o slavné rodině dobrodruhů, ale nějak nechápete, jak k té slávě přišli, když nikdy nic nemohli objevit, jelikož se nikdy nikdo z Avalónie nikam nedostal… Asi nejvíc mě ale mrzí, že si tvůrci nedali větší práci s charakteristikou jednotlivých obyvatel Divnosvěta. Jejich propojení s naším světem je až moc okaté a obehrané. Spojit dva nebo tři různé živočišné druhy už nudí. Chtělo by to skutečně něco zcela nového. Přitom našlápnuto měl snímek dobře, nápad nebyl úplně špatný a líbí se mi i odkaz na klasické dobrodružné knihy právě ve stylu Julese Vernea (ostatně závěrečné titulky používají písmo, které známe z úvodních sekvencí My z Kačerova, které také stavěly na dobrodružství a expedicích, jež vycházely i formou komiksu). Bohužel se ale ukazuje, že to nestačí a že je stále těžší přijít s něčím, co tu ještě nebylo.
Hlavním publikem jsou ovšem děti a ty si jednotlivé prvky nespojí, jednoduše proto, že většinu použitých prvků nejspíš nikdy neviděly, nebo jim to prostě nedojde. Navíc je uchvátí nový svět a naprosto kouzelný chundelatý pes a modrý blemcák Flek komunikující pouze roztomilým tůtáním ve stylu tučňáka Pingu. A je i největším zdrojem komičnosti v celém příběhu. Děti se do nich rázem zamilují a o zábavu je po celých sto devět minut postaráno.
Divnosvět
Divnosvět | Walt Disney Studios
Navíc korektnější snímek v současné chvíli asi nenajdete. Jsou tu zastoupená snad všechna etnika, ženy se objevují na postu prezidentky a velitelky lodi, hlavní hrdina je gay, pes má jen tři nohy a nikdo to neřeší. Zcela mírumilovné předání rozmanitosti našeho světa mladé generaci.
hodnocení: 70 %

Kinolog: Tak nám zakázali vysílat Vinnetoua v televizi! Co s tím budeme dělat, mámo?

V posledních dnech nás německá a česká bulvární média zásobovala dezinformacemi, že se zakazují filmy s Vinnetouem. Není to pravda. Je ale pravda, že mayovky jsou v něčem překonané a třeba i lehce rasistické?