Pálava se sice snaží, na Vinaře ale nemá. Funguje maximálně jako reklama na víno a Jižní Moravu

Pálava | FTV Prima
Pětice kamarádů z vysokoškolské koleje – sportovně založená Ája (Denisa Nesvačilová), majitelka stavební firmy Iveta (Pavla Dostálová), světoběžník Michal (Michal Isteník), burzovní makléř Jaromír (Patrik Děrgel) a knihkupec Filip (Jiří Panzner) – přijeli do moravského sklípku, kde se s dalšími bývalými kamarády scházejí každých pět let od ukončení studia.Letos je ale jejich příjezd o to důležitější, neboť tu chtějí zasadit slivoň, jejíž zemina je smíchaná s popelem zemřelého kamaráda Štístka.
Plánují, že až za pár let slivoň vyroste a začne plodit, vypálí z úrody slivovici, takže Štístko bude žít v každém z nich. Jenže nepočítají s tím, že jejich první večer se poměrně zvrtne a že svému kamarádovi jeho poslední přání (spočinout nad místními vinicemi) málem nesplní. Vše ale nakonec dobře dopadne a partička přátel se dohodne, že si svůj plánovaný víkend prodlouží a stráví na Pálavě delší období, které si užijí ve vzájemné společnosti. Na jeho konci už ale možná nebudou chtít odjet.
Denisa Nesvačilová, Patrik Děrgel, Michal Isteník, Jiří Panzner, Pavla Dostálová
Pálava – život zalitý sluncem | FTV Prima
Seriál Pálava – život zalitý sluncem sliboval rodinnou zábavu (pořad je oficiálně od dvanácti let) a měl potěšit milovníky Vinařů. Je ale třeba říci, že tvůrčímu týmu Petr Kolečko a Tomáš Vávra se jeho snaha nepovedla a v porovnání s původními Vinařinový seriál naprosto ztrácí.
Samozřejmě za to částečně mohou vysoká očekávání publika, které doufalo v klon oblíbeného pořadu, ale hlavně se seriál zatím nijak neblýskl ani scenáristicky. Tým mladých, nových obyvatel Pálavy působí jako pěst na oko (a to nejen s ohledem na jejich chování, ale i oblečení) a trapně vystupuje i místní obyvatelstvo, které se minimálně před ženskou částí party snaží dělat ramena nebo vtipkovat na jejich „snobský městský“ účet.
Za pozornost tak stojí pouze klidný a spokojený Fuksa v podání Miroslava Táborského (jehož diváci a divačky znají již z Vinařů) a další vedlejší postavy ztvárněné zkušenými seriálovými harcovníky jako Jaromír Dulava, Boleslav Polívka, Tomáš Matonoha a Pavel Nečas. Jejich charaktery jsou skvěle zahrané a nepůsobí tak strojeně (a navíc se postavy Matonohy a Nečase také objevily už ve Vinařích).
První díl je jednou velkou opileckou jízdou kamarádů, kteří se v upomínku na zesnulého kamaráda zpijí do němoty, až ho ztratí, probudí se v neznámé stodole s ukradenou kozou a nic si nepamatují. A v tom má být asi všechen ten humor. Já tam ale žádný neviděla a dalo by se říci, že úvodní epizoda byla jedním velkým utrpením. Hlavní postavy seriálu jsou totiž značně nesympatické, rozhovory mezi nimi nemají hlavu ani patu a jejich špičkování působí nudně a uměle.
Jaromír Dulava, Bolek Polívka, Miroslav Táborský
Ve druhé epizodě se situace sice trošku zlepšila a dala divákům a divačkám naději, že by nemuselo jít o takový průšvih (zvláště situace s rozprchlými důchodci byla asi nejvtipnějším okamžikem celého dílu), ale stále to není ono. Až na několik (a tím myslím skutečně jen pár) povedených hlášek je to stále kostrbaté, rozpačité a vlastně ani tak úplně nechápete, co tím chtěl básník říci. A když pak přijde na to, aby dostaly prostor emočně vypjaté okamžiky ve smyslu: „Hele, lidi, vždyť my se stále za něčím honíme a odcizili jsem se nejen sami sobě, ale i navzájem, pojďme si užít víc zábavy a společných okamžiků!“, působí to plytce a trapně.
Všichni kamarádi jsou podle všeho úspěšní, z náznaků pochopíte, že minimálně dva z nich mají rodiny, ale nikomu nedělá problém si jen tak na Moravě zůstat. Nikdo nevolá dětem ani manželce, v zaměstnání je nikdo neshání, a tak si tu mohou v klidu zkoušet brigádu na čerstvém jarním vzduchu.A stejnou záhadou je opředená i postava Štístka, kvůli kterému sem vlastně všichni přijeli. Víme, že zemřel, ale nevíme jak a jak pevný vztah se zmíněnými kamarády měl.
Navíc se tu stále omílá, že Moraváci díky vínu pojali veškerou moudrost světa, zatímco všichni ostatní se stále jen za něčím honí a jsou ve stresu. Což je dost obehraný stereotyp, který přestává fungovat a bavit, zvláště když do něj obsadíte protivného náfuku Jaromíra, který si myslí, že peníze zmohou vše, a půvabnou Áju, která si s ním hraje, ale vy ani trochu nechápete proč, jelikož je to viditelně holkař a nespolehlivý floutek... A navíc vše doplňuje prací posedlá Iveta, zakřiknutý historik z knihkupectví Filip a Michal – týpek, který objel celý svět, ale co dělá, nemáte nejmenší ponětí.
Pálava – život zalitý sluncem
Samozřejmě to vše může začít fungovat postupně s tím, jak se hrdinové začnou stávat místními obyvateli, ale v této uspěchané době, kdy o osudu seriálu rozhoduje prvních pár epizod, mi to přijde jako velmi riskantní krok.
Přesto věřím, že si Pálava své publikum najde, já do něj ale patřit nebudu, neboť mě ničím nezaujala. Ke sledování mě nepřemluví ani nádherné moravské scenérie, které se sice snaží, ale nejsou všemocné a až příliš působí jako cílená reklama nejen na tento kraj, ale i na místní víno. Což je pochopitelné, když je spoluproducentem vinařská společnost.
hodnocení: 30 %

Kinobox: Predátora dnes může zabít i malá holka

Už sedmý film s monstrem, kterému abstraktně říkáme Predátor (i když se jmenuje jinak), se poprvé odehrává v hluboké minulosti a poprvé je hlavní hrdinkou žena, členka kmene Komančů.