Receze: Vykopávky přinášejí melancholickou oslavu lidského života

Vykopávky | Netflix
Vykopávky nabízejí tolik emocí, že se mi snímek těžko hodnotí, neboť emoce jsou velmi subjektivní a v každém z nás se mísí jinak. Snímek ale každopádně dokázal přesně to, co od filmového zážitku očekávám, pobavit a přidat i něco navíc - dostat se mi pod kůži a donutit mě se zamyslet a zastavit.
Vykopávky
Vykopávky | Netflix
Píše se rok 1939 a svět je na pokraji II. světové války. Přesně v této době se paní Prettyová (Carey Mulligan) v Anglii rozhodla, že je nejvyšší čas začít s vykopávkami na jejím pozemku, který chtěli věnovat k tomuto učelu již s manželem, ale nikdy se jim je nepodařilo uskutečnit. Najme si tedy amatérského archeologa Basila Browna (Ralph Fiennes), aby tuto operaci na jejím pozemku vedl. Brown se do práce pustí, a nakonec se mu podaří najít jeden z největších nálezů v anglické historii. Vykopávky v Sutton Hoo jsou jedinečnou kapitolou anglické historie, a právě o jejich objevení pojednává tento téměř dvouhodinový snímek. Samotné vykopávky přitom ústředním tématem filmu vlastně nejsou, jsou zajímavým pozadím pro silné životní příběhy těch, kteří se na jejich odhalování podíleli a ukazují v čem spočívá výjimečnost této činnosti. Za normálních okolností by se tito lidé nikdy u jednoho výkopu nesešli. Jejich poměrně krátké působení na jednom místě (několika měsíční práce přeruší vypuknutí II. světové války) však navždy změní historii i jejich životy.
Bohatá vdova paní Prettyová trpí osamělostí, srdeční chorobou vlivem revmatické horečky z dětství i vědomím, že nikdy, ať už kvůli svému otci nebo později i manželovi neměla možnost uskutečnit si své sny a jít studovat. A ví, že toto je její poslední možnost, jak se svému snu alespoň trochu přiblížit. Pomoci jí má Basil Brown, výjimečný člověk a odborník, kterého ale archeologická obec neuznává, protože je pouhým samoukem bez vystudované školy. Naučil se s tím žít, ovšem to neznamená, že ho to netrápí. Když se tedy tyto dvě ztracené ublížené duše setkají u něčeho tak výjimečného jako jsou vykopávky Sutton Hoo, je jasné, že to pro oba bude zážitek na celý život a možná se i dotknou svých snů. Jejich příběhy navíc postupně doplňují další postavy s vlastními problémy, bolestmi i radostmi, včetně malého syna hlavní hrdinky, u nějž je zachyceno kouzlo dětství a lidské fantazie. Každá z těchto nových postav má předem určenou úlohu, která dává ústřednímu tématu lidského života další rozměr.
Vykopávky
Vykopávky | Netflix
Basilův objev je natolik výjimečný, že je na místo povolán archeolog Charles Phillips (Ken Stott) z Britského muzea, který samozřejmě převezme veškeré práce a z Basila udělá běžného kopáče, který bude v dějinách zapomenut, čímž se prohloubí jeho frustrace, zároveň ale i touha se i přes to všechno na něčem takovém podílet. Spolu s ním přijíždějí i jeho podřízení včetně manželského páru Stuarta a Peggy Piggottových (Lily James a Ben Chaplin), jejichž manželství je v troskách. Všechny tyto dílky skládačky představují jednotlivé problémy, které nás v životě trápí nejvíce. Peggy chce milovat, Basil touží po uznání, paní Prettyová nechce zemřít, bratranec paní Prettyové Rory musí narukovat do války a malý Robert Pretty chce být dítětem, přestože přišel o otce, ví, že brzy přijde i o matku a právě propukla válka, jejíž přítomnost všechno umocňuje jako další tíživá hrozba.
Vykopávky se tak dotýkají té nejpalčivější otázky našich životů – proč na tomto světě vůbec jsme a jaký to má všechno smysl? Jde o sladkobolnou oslavu lidského života jako takového. Na těžkých osudech našich hrdinů si palčivě uvědomíte konečnost našeho bytí i to, jak dokáže být osud nespravedlivý a jak nám ho komplikuje společnost kolem nás i doba, v níž žijeme. Přesto ale dokáže ukázat i jeho krásu, sílu a výjimečnost. Víme, že se nám od počátku odměřuje čas, přesto doufáme a věříme, že jsme součástí něčeho většího a že se všechno děje z nějakého důvodu. Chceme tu po sobě něco zanechat, nějakou stopu, kterou by příští generace našly, stejně jako ji odhalily tyto vykopávky. Ale hlavně chceme žít.
Vykopávky
Vykopávky | Netflix
Snímek ale neskládá poklonu jen naší existenci, ale i archeologům. Ve Vykopávkách je pěkně zachycena jejich práce od těch nejtěžších činností v podobě odstraňování neuvěřitelného množství zeminy, až po jemnou práci štětečky a nálezu samotných artefaktů, jejich uchovávání a ochranu nalezišť před nepřízní počasí. A to všechno s jediným cílem – odhalení dalších informací o našich předcích a jejich životech. Tvrdá práce výměnou za odpovědi.
Kouzelné melancholické nálady dosahuje film pomocí řady pomalých a detailních záběrů a klavírní hudby od Stefana Gregoryho připomínající Pýchu a předsudek z roku 2005. Ralph Fiennes a Carey Mulligan ve svých rolích excelují. Ralph je ztělesněnou elegancí, moudrostí života, zkušeností, zklamáním, ale i nikdy nekončící nadějí, zatímco nemocná Carey Mulligan (ve snímku by jí mělo být asi kolem 40 let) na plátně pomocí masek prudce stárne, a to tak věrně, že občas vypadá starší než samotný Fiennes, kterému by mělo být přes šedesát.
Pokud tedy toužíte po neobyčejném lidském snímku zachyceném v paprscích zapadajícího slunce, kulisách anglického venkova a nánosech hlíny za zvuků piana, jsou Vykopávky pro vás. A přestože tu romance nehraje hlavní roli, vyzněním, povahou a poselstvím bych ho přirovnala ke kombinaci zmíněné Pýchy a předsudku (vizuálně a hudebně) s Anglickým pacientem a Zlodějkou knih – silnými lidskými příběhy, které mají za cíl jediné, ukázat, jak výjimečná je lidská duše.
Hodnocení: 95%