Recenze: 21 Bridges - Black Panther loví vrahy policajtů v drsné krimi

21 Bridges (2019) | STXfilms
Detektiv Andre Davis (Chadwick Boseman) má dopadnout pachatele vražd několika policistů, kteří je vyrušili při krádeži drog ukrytých v newyorské restaurauci. Zločince je nutno dopadnout co nejdříve, proto Davis nařídí uzavření všech 21 mostů vedoucích z Manhattanu. Brzy se však začnou v souvislosti s případem objevovat podezřelé okolnosti...
21 Bridges
21 Bridges patří mezi malé žánrovky, které je v záplavě velkých a hlasitě propagovaných snímků snadné přehlídnout. A v tomto případě by to byla určitě škoda, neboť se jedná o pěknou ukázku staromódního krimi thrilleru, v němž kromě kromě obligátních atrakcí v podobě akčních scén dobře funguje i to nejdůležitější - příběh.
Zpočátku se film jeví jako přímočará, nikterak složitá, ale zato úderná velkoměstská naháněčka, v níž jeden ostrý fízl jde tvrdě po krku dvojici ničeho se neštítících zabijáků, kteří nemají co ztratit. I v téhle podobě má 21 Bridges dostatek filmařských kvalit a energie, aby stál za vidění. To je však teprve první fáze filmu. V tu druhou (klíčovou) snímek přechází příjemně pozvolna, krůček po krůčku - žádné náhlé a účelové rádoby šokující zvraty, které najednou převratí vše doposud viděné zcela naruby, takže si pak divák často při opětovné projekci ťuká na čelo, jak daný film vlastně vůbec nedává smysl (samozřejmě se to netýká chytrých filmů s velkou pointou jako jsou Šestý smysl či Klub rváčů).
Stephan James, Taylor Kitsch
21 Bridges
Jelikož bych nikomu nechtěl zážitek z filmu zkazit, nebudu se o ději, respektive o tom, v jaký konkrétní subžánr se film nakonec vyvine, raději dále rozepisovat. Naštěstí má ale i jiná pozitiva, o kterých už se psát dá. Jeho velkou výhodou je, že se téměř celý odehrává během jedné noci - díky tomu má snímek svižné tempo a vtahující spád událostí. A s tím, jak se zdánlivě jednoduchý případ zajímavě komplikuje (situaci přitom po celou dobu sledujeme jak z pozice vyšetřujícího Davise, tak i dua pachatelů), poutavost rozhodně nepolevuje, ale naopak příjemně vzrůstá - a to až do úplného konce.
Tvůrci se navíc naštěstí nezdržují nepodstatnými zbytečnostmi a jdou hned od začátku na věc. Tedy s malou výjimkou prologu, jenž ovšem chytře ve zkratce představí hlavní hrdinu - jako protřelého a poměrně nekompromisního drsňáka (sympatickým Bosemanem civilně a uvěřitelně zahraného), který za dobu svého působení u policie má na kontě už několik jím zabitých zločinců. Způsob, jakým tvůrci pracují s touto postavou, která má zřejmě zlehka asociovat klasické filmové akční ikony typu Eastwoodova Drsného Harryho, které nejprve střílí a až pak se teprve ptají, taktéž patří mezi to dobré, co 21 Bridges nabízí, protože i ten poukazuje na propracovanost scénáře a jeho řemeslně bezproblémové ztvárnění. Režisér Brian Kirk má zatím za sebou sice spíš než filmy seriálové epizody (Dexter, Hra o trůny, Penny Dreadful), na jeho aktuálním počinu však žádná zjevná "televiznost" není nikterak znát. Problémy mu nedělají akční ani dialogové scény a film má po celou dobu velmi konzistentní (vypjatou a pochmurnou) atmosféru.
Stephan James, Sienna Miller
21 Bridges
21 Bridges sice asi nebude figurovat v žebříčcích nejlepších letošních filmů, ale jako současný zástupce svého žánru dokázal své sympaticky skromné ambice naplnit takřka dokonale.