Anne Hathaway září v psychosexuální popové jízdě. Mother Mary má provokativní trailer
Mother Mary | A24
Lowery, jenž upoutal pozornost festivalového publika a fanoušků pomalé kinematografie meditativním Přízrakem, rovněž naskakuje na vlnu posedlosti koncertními halami jako chrámy popových ikon. M. Night Shyamalan z takového prostředí loni učinil důmyslnou Past, druhý Úsměv vyloudil slušnou dávku děsu a zranitelnost života pěvecké hvězdy různě předvedly také dva projekty s Weekndem – seriál Idol a mysteriózní propadák Hurry Up Tomorrow.
Mother Mary: trailer | A24
A24 má na žánrové úskoky patent a Lowery, jenž si po svém většinou dělá i komerčnější věci (Můj kamarád drak, disneyovka Peter Pan a Wendy), se pokusí zařadit mezi elitáře moderního hororu. Příběh popové hvězdy Mother Mary (Hathaway), která se před velkým comebackovým koncertem setkává s odloučenou nejlepší kamarádkou a bývalou kostýmní návrhářkou, se přitom v traileru vzpírá lehké hororové škatulce. Konfrontace s minulostí formou jakéhosi surreálného rituálu se supluje výrazem „modlitba“ a je jasné, že Lowery vezme hodně okrajovou část publika na trip za nalezením šestého smyslu.
„Prvních dvacet stran jsem napsal, když jsem natáčel Petra Pana a Wendy, a od té doby to ve mně bublalo,“ vzpomínal na festivalu v Melbourne tvůrce, jenž prý původně hledal jen menší odpočinkový projekt. „Ten film byl obrovský, jedno z nejlepších natáčení mého života, ale také jeden z nejtěžších střihů. Přiměl mě k sebereflexi. Potom jsem si řekl, že prostě udělám něco jednoduchého. Potřebuju natočit film jen se dvěma herci v jedné místnosti, kteří spolu vedou dlouhý upřímný rozhovor… opravdu jemný filmařský zážitek.“
U A24 takové myšlení do jisté míry vítají, jenže jemnost se u tamních komorních projektů jako Men či Vrať mi ji většinou vypulíruje tematickým šmirglpapírem a vznikají poněkud ostřejší a náročnější kousky. „Jenže pak mě napadlo: ‚Co když je jedna z těch postav popová hvězda? A co když začneme na stadionu?‘ A tím to zase nabralo na velikosti. A nakonec to opět skončilo jako ta nejtěžší věc, jakou jsem kdy udělal,“ přiznal barvu Lowery, jehož Zelený rytíř patří k těm nejpůvabněji výpravným „levným“ filmům poslední doby.
Mother Mary je pro filmaře se spirituálním základem osobní záležitostí a matoucí upoutávka, která vylučuje duchařskou báchorku i lovestory, a přece je plná gotických prvků, odpovídá subjektivní pocitové zkušenosti. A pokud nevíte, co si z toho odnést, je to vlastně dobře. „Teď jsem ve fázi střihu a pořád si říkám: Co je to vlastně za film?,“ přiznal Lowery. „Vím, s čím jsem do toho šel a přesně to jsem natočil, ale je to tak divoké. Je to film, který podle mě vyvolá spoustu silných emocí na všechny možné strany. Připadá mi velmi pravdivý vůči tomu, kým jsem, a velmi blízký mně samotnému, ale zároveň mě neustále překvapuje způsoby, které jsem nečekal. To, co mám teď v počítači, je pravděpodobně už téměř finální podoba — jen se to ještě vyčistí.“