Patnáctiletý Ahmet žije na makedonském venkově a jeho život limituje hlídání ovcí a starání se o mladšího bratra. Přitom ale sní o kariéře DJe, poprvé se zamiluje a ztratí ovci. Ocitá se mezi potřebou najít vlastní identitu a naplnit své sny a nesmlouvavou patriarchální společností svého okolí. Přes prostředí, v němž se DJ Ahmet odehrává, se snímek vyznačuje nadhledem a nenuceným humorem, tíživé záležitosti spojuje s komediální rovinou a kombinuje artovost a tematizaci striktního muslimského prostředí s poetikou diváckých teenagerovských dramat. Film zazářil na festivalu v Sundance i na Zlínském filmovém festivalu. Aktuálně můžete DJ Ahmeta stále vidět i v kinech.
Šestnáctiletý David (Tomáš Dalecký) má podle všeho ideální život – podporující a milující rodiče, krásnou přítelkyni a sportovní nadání. Právě díky němu se dostane do hokejového týmu Vlků. Nováček to ale nemá snadné nikde, tím spíš mezi partou kluků, kteří nejsou vrcholovými predátory pouze na ledě. David se velmi rychle ocitne v pozici vyvrhele, zažívá různé formy šikany, opouští ho přítelkyně ve prospěch jednoho z šikanátorů a jeho sportovní výkony také nejsou ohromující.
Marné protiútoky nic neřeší a podpora vlivného otce také ne. Nezbývá než najít způsob, jak svou situaci vyřešit náročnější cestou. Kombinace sportovního dramatu a filmu o šikaně je náročným soustem. V zásadě se jedná o psychologické peklo podané jako zkouška odhodlání a odolnosti. Intenzivní snímek byl oceněn Zvláštním uznáním poroty za herecký výkon na Zlínském filmovém festivalu.
Leo a Remi jsou spolužáci, kamarádi a sousedé. Sedí spolu v lavici, hrají si spolu, dokonce jeden u druhého přespávají, nejlépe v jedné posteli. Když je Leo spolužačkou nařčen, že je gay, chlapec zpanikaří a dělá všechno proto, aby působil jako pravý heterosexuální muž. I kdyby to znamenalo odstřihnout Remiho.
Snímek vznikl za podpory programu Kreativní Evropa a dotýká se palčivých otázek dospívání a sexuální identity. Přitom se film napojuje na pohled hlavních postav. Nenabízí přímou odpověď na to, zda jde opravdu o víc než o pevné přátelství, a využívá pozice prahu dospívání, kde tyto pocity nemusejí být přesně pojmenované, i když už se pro ně jméno hledá. Citlivý a bolestný film získal na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes Velkou cenu poroty pro druhý nejlepší film.
Na stejné téma reaguje i belgicko-nizozemský snímek Mladá srdce, jehož hrdinou je čtrnáctiletý Elias. Když se přes ulici nastěhuje nová rodina, spřátelí se Elias s jejich synem, stejně starým Alexandrem. Přátelství začne sílit, až přeroste v něco víc. Alexandr se nijak netají tím, že se mu líbí kluci. Pro Eliase jde ale o překvapivé uvědomění, spojené se strachem, jak na něj zareagují nejbližší. Mladá srdce nepředstavují tak intenzivní zážitek jako Blízko, na to jsou sázky filmu příliš nízko. Nicméně se jedná o pozitivní film o lásce a přijetí sebe sama, který si vysloužil pochvalnou zmínku poroty na Berlinale.
Oceňovaná režisérka Jessica Hausner natočila po znepokojivé sci-fi Malý Joe další snímek, zabývající se kolektivním odcizením a nenápadnou, leč o to zlověstnější proměnou. Když na prestižní školu nastoupí nová učitelka, slečna Novaková (Mia Wasikowska), nikdo netuší, kam celkem nevinné přednášení o zdravějším stravování povede. Mezi učitelkou a studenty se vytvoří zvláštní pouto, které je stále těsnější i hrozivější.
Motiv manipulace a vytvoření kultu osobnosti patří k těm nejsilnějším, Club Zero si navíc pomáhá perfektní vizuální složkou. Statické záběry, křiklavé barvy působící paradoxně studeným dojmem a celkově práce s mizanscénou dělají z Club Zero mrazivý zážitek. Mechanismy fungování sekty a využití nebezpečných stravovacích návyků jako hlavního prostředku se setkávají ve filmu poutavém svou formou a výrazném svou naléhavostí.
Co začíná jako obyčejná maturitní zkouška, přeroste v celospolečenskou debatu. Budapešťský student Ábel se připravuje na maturitu, od studia ho však rozptyluje platonická láska ke spolužačce Jance. Ta nedávno zažila první milostné zklamání, zamilovala se totiž do učitele historie Jakaba, jenž její city neopětuje. Když Ábel u maturity z historie pohoří, vymyslí si, že Jakab jej nenechal projít z politických důvodů. To zafunguje na jeho impulzivního otce, jenž měl s učitelem nedávno konflikt a nepodložené tvrzení pořádně rozvíří.
Film v průběhu stopáže značně proměňuje své vyprávění. V první polovině se zabývá problémy malého významu pro společnost, ale velkými pro jednotlivce – tedy potížemi dospívání. Druhá polovina naopak zachycuje problém celé společnosti, pro život jednotlivce možná ne tak důležitý. Přitom snímek střídá perspektivy, přičemž různorodé pohledy postav mění významy jednotlivých scén, čímž přechází ze zaměření na kolektivního hrdinu. Důmyslně vyprávěný film můžete vidět na HBO Max.
Jeden z nejosobitějších českých filmařů Viktor Tauš si za působivý snímek odnesl hned čtyři České lvy. Silný příběh ženy, která strávila dětství v péči státu, sice nevede vždy ke šťastným koncům, v každém případě ale vykresluje příběh o nezdolném hledání štěstí. Snímek přitom svérázně nakládá s časovou sousledností, kdy se jakoby všechny klíčové události odehrávají ve stejnou chvíli.
Tauš přitom vsazuje postavy do kulis, které se vyvíjejí jejich vyprávěním, jako by odrážely jejich rozpoložení. Zároveň využívá široké barevné palety a kompozičně promyšlené záběry. Amerikánka je filmem, který si právem zaslouží veškerou diváckou pozornost.
Dvanáctiletý Ben miluje jídlo, vaření a Kláru. Ta poslední vášeň jej přiměje začít dělat něco s prvními dvěma koníčky, protože na jeho postavě je příchylnost k dobrému jídlu celkem vidět. S jeho cílem mu pomáhá starostlivá matka i kamarádi z kapely. Film mapuje vtipnou formou strasti dospívání, k čemuž mu pomáhá uchopení skrze nápaditou animaci.
Fázová animace loutek si vyžádala 13leté přípravy, které se od pohledu vyplatily. Design loutek dává postavám specifický výraz. Působí komicky, ale zároveň nikoli jako karikatury. Hřejivý příběh s výrazným výtvarným řešením získal dva České lvy, přičemž za své zviditelnění a následnou nominaci vděčí za svůj úspěch i podpoře programu Kreativní Evropa MEDIA.
Když je tenisový trenér vyšetřován v souvislosti se sebevraždou své svěřenkyně a do hry se dostane možnost sexuálního zneužití, obrátí se úřady a celé její okolí na studentku elitní akademie Julii. Byla jednou z jeho obětí? Bude proti trenérovi vypovídat? Jak ale naznačuje název filmu, Julie nepromlouvá. Okolí může naléhat, ve výsledku je ale na hrdince, zda a kdy se rozhodne poskytnout klíčovou informaci. Belgicko-švédský film pracuje s ožehavým tématem minimalistickou formou. Situaci hlavní hrdinky i celou kauzu nám podává odtažitě, přes střípky informací a strohé dialogy. O to intenzivněji ale celý příběh působí, místo velkých slov promlouvá atmosféra a paradoxně i zaryté mlčení.
Pozitivně laděné drama se odehrává ve vesnici Jura, proslulé chovem krav a výrobou chutného sýra Comte. Hlavním hrdinou je výrostek Totone, jenž nejraději tráví čas poflakováním. Náhlá tragédie jej ale donutí převzít odpovědnost za rodinnou farmu. Totone, který o výrobě sýra neví naprosto nic, tak stojí před značnou výzvou.
Snímek o dospívání podává mladíkovu cestu životem odlehčenou formou a ukazuje, že nejpřímější cesta od chlapce k muži vede přes neustálé pády. Zároveň film poměrně detailně ukazuje venkovskou kulturu a procesy výroby sýra v záběrech, které působí zklidňujícím dojmem. Snímek vyhrál dva Césary a Un Certain Regard – Cenu pro mládež na festivalu v Cannes.
Ty krávo! | Artcam Films
Program Kreativní Evropa MEDIA je grantovým programem Evropské unie, který podporuje audiovizuální odvětví. Podporu z programu často získají právě filmy, které dosahují kvality na to, aby se prosadily na filmových festivalech, což nezřídka dokazují i následným získáním ocenění.