Do čeho půjdou peníze z kinematografického fondu? Bude Válka s mloky a Mádl zrežíruje okupaci Československa

Do čeho půjdou peníze z kinematografického fondu? Bude Válka s mloky a Mádl zrežíruje okupaci Československa
Jiří Mádl v kriminálce Sever | Česká televize
Radní Státního fondu kinematografie podpořili ve velké výzvě výrobu sedmi celovečerních hraných snímků, přičemž nejvyšší částka připadla chystané novince Jiřího Mádla, filmu Vlny. Ve svém třetím počinu se bude Mádl věnovat dramatu dvou bratrů v kulisách invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa v létě roku 1968. Připravovaný film dostal od fondu podporu 15 milionů korun. Snímek produkuje společnost Dawson Films ve slovenské koprodukci. Po filmech Pojedeme k moři (2014) a Na střeše (2019) půjde o Mádlův doposavad nejambicióznější autorský počin.
Aurel Klimt
Aurel Klimt během natáčení Lajky | http://www.lajka.eu/
Vizionářská kniha Karla Čapka Válka s mloky bude mít konečně celovečerní filmovou verzi. Po starších proklamacích Tomáše Krejčího (nedokončený Poslední z Aporveru), že pro svou filmovou verzi angažuje hvězdnou Agnieszku Holland, máme jasno alespoň v něčem. Válka s mloky vznikne, natočí ji loutkový mistr Aurel Klimt (Fimfárum Jana Wericha), který na realizaci od obdržel 14,5 milionu korun, druhou nejvyšší podporu. Snímek vznikne v koprodukci se Slovenskem, Srbskem a Chorvatskem. Předchozí Klimtův snímek, loutková Lajka (2017), se příliš nepovedla. Doufejme, že Mlokům dá Klimt a jeho tým větší péči, protože o adaptaci látky Karla Čapka se mluví už dlouho a chtělo by to důstojně se s ní popasovat. Zároveň loutková verze může svou stylizací vyřešit spoustu problémů, jimž by museli čelit tvůrci hrané, realističtěji pojaté verze. Rozhodně také bude stát méně peněz a fond nejspíš zafinancoval většinu rozpočtu loutkové verze, která se obejde bez herců a pronájmu lokací.
Pavla Beretová, Jiří Bartoška
Pavla Beretová | CinemArt
V roce 2014 natočila režisérka Veronika Lišková pozoruhodný dokument Danielův svět, kde se věnovala jednomu přiznanému pedifilovi, který otevřeně hovořil o svém vztahu k nezletilým chlapcům. Celovečerní hraný debut Veroniky Liškové nese název Rok vdovy, hlavní roli v něm ztvární Pavla Beretová, která se bude vypořádávat s náhlým skonem manžela. A že těch starostí (praktického, finančního i psychického rázu) bude. Na Rok vdovy přispěl fond částkou 8,5 milionu korun.
Druhou režisérkou, která debutuje se svým celovečerním hraným filmem Divočina, je Evženie Brabcová (střih snímků Moje slunce Mad, Přežít svůj život). Scénář rodinného dramatu s pohádkovými prvky napsala společně s Benjaminem Tučkem. Fond podpořil Divočinu částkou 8 milionů korun.
Ošklivá mandarinka
Ošklivá mandarinka
Třetí debutantkou je studentka pražské FAMU, tchajwanská režisérka Piaoyu Xie, která na snímek Ošklivá mandarinka od Fondu obdržela částku 6 milionů korun. Film vypráví příběh čínské studentky hudby, jejíž jedinou šancí, jak trvale zůstat v Praze, je získat partnerské vízum. Film vzniká v koprodukci se Slovenskem a Tchaj-wanem.
Tomáš Weinreb
Tomáš Weinreb a Petr Kazda
Po úspěchu s koprodukčním dramatem Já, Olga Hepnarová (2016) se s novým celovečerním filmem hlásí režisérské a scenáristické duo Tomáš Weinreb, Petr Kazda. Hlavním aktérem snímku Les bude rodina, jejíž osudy změnila přírodní katastrofa. Film produkuje společnost nutprodukce a fond projekt podpořil částkou 8 milionů korun. Koprodukčními státy jsou Slovensko a Francie.
Princezna zakletá v čase
Princezna zakletá v čase | Bohemia Motion Pictures
Na odvážnou fantasy pohádku Princezna zakletá v čase (2020) naváže režisér a scenárista Petr Kubík volným pokračováním Alchymistka zakletá v čase. Autoři na pohádku s Eliškou Křenkovou v hlavní roli dostali od fondu 4 miliony korun. Vzhledem k povedenosti prvního dílu není příspěvek fondu na pokračování překvapením.

Článek byl zpracován s využitím tiskových materiálů Státního fondu kinematografie.